سلاجقه: مدیریت پارک ملی گلستان انحصاری نیست 

بجنورد-ایرنا- معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پارک ملی گلستان متعلق به مردم ایران است و مدیریت امور آن انحصاری نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، علی سلاجقه در نشست با استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: نشست شورای راهبری پارک ملی گلستان با حضور استانداران سه استان حاشیه این پارک ملی تشکیل و تصمیم گیری های مدیریتی پارک با مشارکت این سه استان انجام شود.

وی افزود: آنچه که در این شورا مصوب شد، ملاک عمل خواهد بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست دستور داد نشست شورای راهبری پارک ملی و ذخیره گاه زیست کره گلستان تشکیل شود.

تصمیم گیری برای پارک ملی گلستان باید فراتر از استان باشد

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست با اشاره به دغدغه ها در خصوص مدیریت پارک ملی گلستان گفت: این پارک متعلق به همه ایران است و مدیریت و تصمیم گیری در خصوص بهره برداری و سایر امور مربوط به این پارک، باید فراتر از تصمیمات استانی باشد.

مهار ریزگردها، تقویت تجهیزات خودرویی، تقویت تجهیزات اطفای حریق و ساخت و تامین ساختمان برای مدیریت محیط زیست از درخواست های استاندار خراسان شمالی در این نشست بود.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به سبب داشتن هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری (زیست محیطی) جهان در لیست یونسکو ثبت شد.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۴۳ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha