۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۴
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85476474
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

راه اندازی مرکز بین‌الملل در دستور کار دانشگاه گنبدکاووس است
آرامگاه مختومقلی فراغی در مراوه تپه

گنبدکاووس- ایرنا- رییس دانشگاه گنبدکاووس با اشاره به راهبرد وزارت علوم برای جذب ۱۰ درصد دانشجویان خارجی در هر دانشگاه گفت: دانشگاه گنبدکاووس دارای ظرفیت بسیار عالی در جذب دانشجویان بین الملل در رشته‌های موجود در این دانشگاه از کشورهای همسایه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الله جعفریان روز سه‌شنبه در همایش بزرگداشت دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی بیان کرد: گنبدکاووس دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان و تاجکستان است و می‌تواند در جذب دانشجویان خارجی موفق عمل کند.

وی اضافه کرد: تجارت سالانه دانشجویان در جهان ۲۰۰ میلیارد دلار است که دانشگاه‌ گنبدکاووس می‌توانند در این خصوص ورود کرده و سهمی از این حجم تجارت داشته باشند.

رئیس دانشگاه گنبدکاووس، راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی، ایجاد استارتاپ و شرکت‌های دانش بنیان، راه‌اندازی کانون مشاهیر و بزرگان ادب و هنر و معرفی این دانشگاه و ترجمه ظرفیت‌ها و اخبار آن به پنج زبان از جمله روسی، عربی و انگلیسی را از دیگر برنامه‌های این مرکز آموزش عالی در راستای بهره‌مندی از ظرفیت مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ایرانی ترکمن برشمرد.

جعفریان همچنین با تبریک دویست و نود و یکمین زادروز مختومقلی فراغی، گفت: این شاعر و عارف نامی ایرانی ترکمن نمادی از فرهنگ، ادب، شعر، انسانیت و معرفت است.

راه‌اندازی رشته بین‌المللی مختومقلی فراغی در دستور کار دانشگاه گنبدکاووس است

وی با یادآوری اینکه دانشگاه گنبدکاووس ۲۵ سال است که مراسم مختومقلی فراغی را برگزار می‌کند، افزود: این شاعر بلند آوازه همچنین نماد وحدت اقوام و مذاهب در استان گلستان و گنبدکاووس و مورد احترام آنهاست.

جعفریان اضافه کرد: مختومقلی فراغی تلفیقی از فردوسی، حافظ و سعدی برای مردم ترکمن‌ ساکن در ایران و استان گلستان است.

وی افزود: همه شاعران و مشاهیر ایران اسلامی قابل احترام و مایه افتخار ما هستند و در این بین مختومقلی فراغی جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن که به فردوسی این قوم مشهور است، در سال ۱۱۱۲ هجری شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.

آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدرش «دولت‌محمد آزادی» در مسیر جاده شهر مراوه‌تپه به «داشلی‌برون» گنبدکاووس و در روستای «آق‌توقای» قرار دارد و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر حضور می‌یابند.

همچنین در دهه سوم اردیبهشت ماه هر سال مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی باحضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی ملی، استانی و منطقه ای و حتی برخی کشورهای همجوار در محل آرامگاه این شاعر برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha