شهردار مشهد: ۱۰ هزار میلیارد ریال برای بهسازی منطقه تاریخی توس هزینه شد

مشهد- ایرنا- شهردار مشهد گفت: از ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد و مدیریت شهری تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال در زمینه خدمت رسانی به منطقه تاریخی توس مشرف به آرامگاه فردوسی و بهسازی این منطقه هزینه شده است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا قلندرشریف عصر سه شنبه در مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در محل آرامگاه این شاعر بزرگ که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، افزود: حکیم ابوالقاسم فردوسی با نگاشتن شاهنامه، هم خود را در تاریخ عالم ماندگار کرد و هم شاهنامه او به عنوان یک اثر ماندگار جهانی در حوزه حماسی ثبت شد، لذا به عنوان یک ایرانی به همسایگی این شاعر شهیر می بالیم.

وی بیان کرد: صاحبان فکر و اندیشه در طول زمان فردوسی را حکیم نامیدند و شاهنامه برخوردار از معارف ناب دینی و با حکمت الهی و اسلامی است، در واقع فردوسی خدای سخن و پدر زبان پارسی است، مقام معظم رهبری نیز بر موافقت و ضرورت تجلیل از مقام فردوسی تاکید کردند.

شهردار مشهد گفت: در تاریخ انقلاب اسلامی و ایران اسلامی رستم های واقعی و اسفندیارهای حقیقی بسیار فراوان هستند، در حال حاضر نیز سرداران گرانقدری هستند که در برابر دشمنان ایستادگی می‌کنند که باید حماسه آنان نگاشته شود.

قلندر شریف اظهار کرد: نقطه عطف مراسم امروز در تیرماه ۱۳۷۵ و سفر مقام معظم رهبری به آرامگاه و شهر تاریخی توس و تاکید ایشان بر حفظ این مجموعه است.

وی خاطر نشان کرد: در دوره ششم مدیریت شهری پس از الحاق شهر تاریخی توس به منطقه شهری در مشهد نگاه ویژه‌تری به این منطقه شد و در این دوره ۲ برابر بیشتر از ۱۰ سال گذشته در منطقه تاریخی توس خدمت شده است.

به گفته وی، در این مدت ۱۰ هزار میلیارد ریال برای منطقه تاریخی توس هزینه شده که امسال پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای این محدوده در نظر گرفته شده است.

شهردار مشهد گفت: فلسفه وجودی مشهد با تمام شهرهای دنیا از روز تاسیس تفاوت دارد زیرا بر کرانه خورشید امامت و ولایت شکل گرفته است و در این شهر کلماتی مانند زایر و مجاور و خادم معنا دارد.

قلندرشریف خادمی زایران امام رضا علیه السلام را افتخار مردمان مشهد دانست و از حضور سرکنسولهای کشورهای حاضر در این مراسم از جمله ترکیه عربستان عراق و پاکستان اظهار خرسندی کرد.

این مراسم به مناسبت ۲۵ اردیبهشت ماه سالروز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در فضایی همراه با نشاط و با استقبال گرم مردم، علاقه مندان و دوستداران این شاعر بزرگ و نامدار ایرانی برگزار شد که جمعی از مهمانان و نمایندگان کنسول‌گری‌های خارجی، شاعران و فردوسی پژوهان حضور داشتند.

در این برنامه، مسوولان، شاعران و شرکت‌کنندگان یاد و خاطره فردوسی بزرگ را گرامی داشتند و از مقام شامخ این حماسه سرای بلند آوازه تجلیل کردند.

قرائت پیام رییس جمهور به مناسبت سالروز بزرگداشت حماسه سرای ایران زمین از جمله برنامه های بزرگداشت روز فردوسی است، اهدای نشان فردوسی، نقالی و پرده خوانی، ضرب نوازی مرشدهای ورزش باستانی، اجرای موسیقی سنتی توسط «محمد معتمدی»، اجرای یک پرده از تئاتر «رویای اسبی به نام شبرنگ»، اجرای زنده گروهی و نقالی و شاهنامه خوانی از دیگر برنامه‌های روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در توس است.

در این مراسم لوح ثبت مجسمه «ابوالقاسم فردوسی» اثر استاد «ابوالحسن خان صدیقی» در فهرست آثار ملی رونمایی شد، این مجسمه در محل حوض نیلوفری در محل آرامگاه فردوسی نصب است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha