رسانه‌های هندی: چابهار، برای دهلی‌نو از تهدیدات آمریکا ارزشمندتر است

تهران- ایرنا- اعلام خبر توافق ۱۰ ساله ایران و هند، آمریکا را به واکنش واداشت اما با این حال رسانه‌های هندی، در گزارش‌های خود ارزش بندر چابهار را به دلیل اهمیت دسترسی به مسیرهای زمینی برای هند، بیشتر از تهدیدات واشنگتن دانستند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، روز گذشته (دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مراسمی با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران و سربانند سونووال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند، قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت جهانی بنادر هند (IPGL) امضا شد.

امضای این قرارداد، نقطه عطفی در همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقه‌ای ۲ کشور و همچنین تسهیل همکاری‌های راهبردی بین ایران و هند محسوب می‌شود.

ایندیا تودی: هند با وجود تهدیدات آمریکا با ایران توافق کرد

در راستای این توافق، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاراندر پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: ما از این گزارش ها آگاه هستیم. دولت هند باید خودش در مورد سیاست خارجی اش صحبت کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: در مورد آمریکا باید بگویم که تحریم های ما علیه ایران پابرجاست و همچنان اجرا می شوند. آنها که به دنبال همکاری تجاری با ایران هستند باید بدانند که خود را در معرض تحریم‌ها قرار می‌دهند.

رسانه هندی ایندیا تودی، در گزارشی درباره تهدیدات وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: ایالات متحده نسبت به خطر احتمالی تحریم ها هشدار داده است، زیرا هند یک قرارداد ۱۰ ساله برای مدیریت بندر چابهار ایران امضا کرده است. این کشور همچنین اعلام کرد که به دولت هند اجازه می دهد از روابط دوجانبه خود با ایران صحبت کند.

این رسانه افزود: ساعاتی پس از امضای قرارداد هند برای بهره برداری از بندر چابهار در ایران به مدت ۱۰ سال، ایالات متحده بار دیگر تاکید کرد هرکسی که به معامله تجاری با ایران فکر می کند باید از خطر احتمالی تحریم ها آگاه باشد.

توافق ایران و هند چند روز پس از آن صورت می گیرد که آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران اعلام کرد که تولید هواپیمای بدون سرنشین این کشور را پس از حمله به اسرائیل هدف قرار می دهد.

ایندیا تودی اضافه کرد: این نخستین بار است که هند مشارکت در یک بندر خارج از کشور را بر عهده می گیرد.

در آوریل سال جاری میلادی، ایالات متحده تحریم هایی را علیه تامین کنندگان برنامه موشک های بالستیک پاکستان از جمله سه شرکت چینی اعمال کرد. تحریم‌ها به این دلیل اعمال شد که اینها شرکت‌هایی بودند که سلاح‌های کشتار جمعی و وسایل ارسال آنها را گسترش می‌دادند و چند روز بعد نیز بیش از دوازده شرکت، شخص و کشتی از جمله سه شرکت هندی به دلیل تسهیل تجارت غیرقانونی و انتقال پهپاد از طرف ارتش ایران تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد این شرکت‌ها، افراد و کشتی‌ها نقش محوری در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی (پهپاد) به جنگ روسیه در اوکراین داشته‌اند.

وزیر امور خارجه هند روز دوشنبه گفت: بندر چابهار پس از امضای قرارداد بلندمدت هند و ایران برای بهره برداری از پایانه بندر شهید بهشتی، قطعاً شاهد سرمایه گذاری ها و پیوندهای ارتباطی بیشتری از آن خواهد بود.

سوبرامانیام جایشنکار افزود: این بندر به ارتباط بهتر هند و آسیای مرکزی کمک خواهد کرد. در حال حاضر بندر رشد نکرده است و اگر یک توافق بلندمدت نداشته باشید، سرمایه گذاری در یک بندر دشوار است.

وی افزود: ما امروز معتقدیم که اتصال یک مسئله بزرگ در آن بخش است. چابهار ما را به آسیای میانه متصل خواهد کرد.

رسانه‌های هندی: چابهار، برای دهلی‌نو از تهدیدات آمریکا ارزشمندتر است

تلویزیون دهلی‌نو: ایران و هند با وجود تحریم‌ها همکاری و اعتماد جوامع تجاری منطقه را تقویت می‌کنند

تارنمای خبری شبکه تلویزیونی دهلی‌نو، درباره توافق تازه ایران و هند نوشت: اندکی پس از امضای قرارداد ۱۰ ساله هند برای بهره برداری از بندر چابهار ایران، ایالات متحده هشدار داده است که تحریم های این کشور علیه تهران همچنان پابرجاست و هرکسی که قصد معامله تجاری با آنها را دارد، باید از خطر احتمالی آن آگاه باشد.

این رسانه افزود: دهلی نو دیروز قرارداد بهره برداری از بندر چابهار را برای گسترش تجارت با آسیای میانه امضا کرد. این بندر در خلیج عمان با استفاده از یک پروژه جاده ای و ریلی به نام کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، دروازه ای برای کالاهای هندی برای دسترسی به افغانستان و آسیای مرکزی محصور در خشکی فراهم می کند و پاکستان را دور می زند، هند برای اولین بار این طرح را در سال ۲۰۰۳ پیشنهاد کرده بود، اما تحریم های آمریکا علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای این کشور، توسعه بندر را کند کرد.

این رسانه هندی با اشاره به صحبت‌های معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: در بیانیه ای رسمی آمده است: قرارداد بلندمدت توسعه بندر چابهار بین شرکت جهانی بنادر هند و سازمان بنادر و دریانوردی ایران امضا شد و شرکت هندی حدود ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: این قرارداد ۱۰ ساله اجاره بلندمدت روابط دوجانبه بین دو کشور و در عین حال همکاری و اعتماد جوامع تجاری منطقه را تقویت می‌کند.

سونووال در این مراسم گفت: با امضای این قرارداد، ما پایه های مشارکت بلندمدت هند را در چابهار گذاشته ایم.

تارنمای خبری شبکه تلویزیونی دهلی‌نو نوشت: بحث توسعه بندر چابهار اولین بار در سال ۲۰۰۳ و در سفر رئیس جمهور وقت ایران به هند انجام شد، در سال ۲۰۱۳، هند متعهد به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری برای توسعه آن شد، یادداشت تفاهم برای توسعه این بندر در ماه می ۲۰۱۵ به امضا رسید. این قرارداد در سال ۲۰۱۶ در جریان سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به ایران اجرا شد، بندر کاندلا در گجرات با ۵۵۰ مایل دریایی نزدیکترین بندر چابهار است و فاصله چابهار تا بمبئی ۷۸۶ مایل دریایی است.

رسانه‌های هندی: چابهار، برای دهلی‌نو از تهدیدات آمریکا ارزشمندتر است
فاصله بندر چابهار تا بنادر هند

هندوستان تایمز: نیاز هند به دسترسی به راه‌های زمینی، عامل نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا شد

تارنمای خبری روزنامه هندوستان تایمز نیز در گزارشی نوشت: ساعاتی پس از امضای توافقنامه بندر چابهار، ایالات متحده بدون نام بردن از هند، به «هرکسی» که در حال بررسی معاملات تجاری با ایران است، هشدار داد.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: کشورهایی که با ایران تجارت می کنند باید از خطر احتمالی تحریم ها آگاه باشند.

این رسانه با اشاره به توافق ایران و هند، افزود: بندر چابهار یک پروژه شاخص در روابط هند و ایران است و به عنوان یک بندر ترانزیتی مهم برای تجارت با کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی مانند افغانستان عمل می کند.

این قرارداد بلندمدت ۱۰ ساله روابط دوجانبه بین دو کشور را بیشتر تقویت می کند و در عین حال همکاری و اعتماد را در بین جوامع تجاری در منطقه را گسترش خواهد داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha