۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۰:۳۹
کد خبرنگار: 2862
کد خبر: 85475992
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مدیرکل کل تعزیرات: پرونده‌های قاچاق کالا در قم ۱۸ درصد رشد یافت

قم- ایرنا - مدیرکل تعزیرات حکومتی قم با بیان اینکه از ابتدای امسال تعداد پرونده‌های تعزیراتی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۱ درصد رشد دارد، گفت: تعداد پرونده‌های مربوط به قاچاق کالا و ارز نیز با ۱۸ درصد رشد از ۳۱۳ پرونده به ۳۷۰ مورد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تقی حسام عصر دوشنبه در نخستین جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی و هماهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اظهار کرد: تعداد پرونده‌های تشکیل شده در تعزیرات استان از یکهزار و ۷۱۳ فقره به سه هزار و ۷۹۱ فقره افزایش پیدا کرده است.

این مقام قضایی با بیان این نکته که مدت زمان اجرای احکام پرونده‌های قاچاق در سال قبل ۱۷ روز بود و امسال به ۱۱ روز کاهش یافته است، اضافه کرد: امسال زمان رسیدگی به پرونده‌های قاچاق نیز از ۴۳ روز به ۲۵ روز رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به ۱۷ هزار و ۳۴۸ فقره پرونده تعزیراتی در استان تشکیل شد که ۲ هزار و ۷۰۲ فقره آن مربوط به قاچاق کالا بود.

وی همچنین ادامه داد: این رقم در مقایسه با سال ۱۴۰۱ تقریبا ۲۸ درصد کاهش داشته است.

افزایش ۱۷ درصدی دستگیری‌ قاچاقچیان

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی قم نیز در این جلسه با اشاره به رشد ۱۷ درصدی متهمان دستگیر شده در رابطه با پرونده‌های قاچاق کالا گفت: تعداد توقیف خودروهایی که به وسیله آن قاچاق کالا صورت می‌گرفته نیز ۲ درصد رشد دارد.

سرهنگ علی تیموری افزود: در سال جاری ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده توسط ناجای استان ۲۱ درصد افزایش داشته است، پرونده‌های مکشوفه نیز از ۲۰ درصد رشد برخوردار می‌باشد.

این مقام انتظامی تصریح کرد: به طور کلی آمار کشفیات کالاهای قاچاق در استان به لحاظ ریالی و پرونده‌ای افزایشی بوده اما در برخی کالاها مانند پارچه و پوشاک با کاهش مواجه بوده‌ایم.

تیموری اظهار کرد: برای جبران عقب ماندگی‌ها در موضوع کشفیات کالای قاچاق، شناسایی عواملی که منشاء اصلی قاچاق کالا هستند را در دستورکار داریم.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان بیان کرد: برای شناسایی کالاهای قاچاق سلامت محور طرح مشترکی با معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در حال اجراست، داروخانه‌های مختلف به شکل روزانه مورد بازدید قرار می‌گیرند.

کشفیات ۶۶ فقره قاچاق کالای سلامت محور

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با بیان اینکه در سال گذشته ۲ هزار و ۴۷۸ بازرسی از کالاهای سلامت محور انجام شده است، گفت: ۶۶ مورد از این بازرسی‌ها منجر به کشف کالای قاچاق شده‌است.

هدی ابوالحسنی، ۴۲۱ بازرسی مشترک انجام شده توسط علوم پزشکی با دیگر مجموعه‌های نظارتی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: ارزش کالاهای کشف شده در این بازرسی‌ها بالغ بر ۹۷ میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال است که شامل ۲۳۲ هزار و ۳۷۶ قلم کالا است.

وی با بیان این مطلب که جمع‌آوری کالاهای قاچاق سلامت محور از سطح عطاری‌ها و داروخانه‌ها کافی نیست، تاکید کرد: مقابله با فروش این کالاها در فضای مجازی اهمیت زیادی دارد، باید با کمک پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پررنگ‌تر شود.

پروانه عطاری‌های متخلف ابطال می‌شود

مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری قم نیز با بیان اینکه شورای تامین، دست دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های نظارتی را برای مقابله با عطاری‌ها باز گذاشته است، گفت: اگر یک عطاری برای بار دوم تخلفی را مرتکب شود، پروانه کسب آن ابطال خواهد شد.

حسین امیری با تاکید بر اینکه هر عطاری که اقدام به عرضه کالای قاچاق کند با او به شدت برخورد خواهد شد، تصریح کرد: مصوبه شورای تامین قانونی و لازم‌الاجرا است.

قم جزو برترین‌ استان‌ها در مبارزه با قاچاق کالا است

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز تعداد پرونده‌های قاچاق کالای تشکیل شده در این سازمان را ۱۹۸ فقره ذکر کرد و گفت: قم، پس از آذربایجان غربی و تهران، سومین استانی است که کالاهای قاچاق مکشوفه در آن، از بیشترین ارزش ریالی برخوردار است، و جز ۱۰ استان برتر در موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شمار می‌آید.

سیاوش فولادی یادآور شد: بازرسی‌های انجام شده از سوی این سازمان در سال قبل، ۳۳ درصد افزایش داشته، تعداد پرونده‌های تخلف نیز با رشد ۳۵ درصدی روبه‌رو بوده است.

وی در ادامه گفت: تعطیلی بازار طلا در تهران موجب شده، طلا فروشان قم نتوانند طلای مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی با بیان این مطلب که یکی از هدف گذاری‌های صمت در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، لوازم یدکی خودرو است، یادآور شد: سال گذشته در این خصوص، وقفه‌ای ایجاد شد، سامانه مربوطه همچنان به سرانجام نرسیده، شاید امسال نیز تحت تاثیر این مساله قرار بگیریم.

این مقام صمت استان اقدام‌های صورت گرفته برای مقابله با فروش کالاهای خارجی در پیام‌ رسان‌ها و سایت‌های داخلی را مورد توجه قرار داد و گفت: برای کنترل این مساله و آگاهی مردم کانال‌هایی را فعال کرده‌ایم.

ارزش ریالی نفت و گاز قاچاق در قم ۱۲۷ درصد رشد کرد

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قم نیز گفت: در حوزه کشف نفت و گاز قاچاق از نظر آماری ۱۵۱ درصد و به لحاظ ریالی نیز ۱۲۷ درصد رشد داشتیم.

محمدرضا حصیری افزود: در حالی که ارزش پرونده‌های نفت و گاز قاچاق در استان در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۳۰ میلیارد ریال بود، در سال ۱۴۰۲ به هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

وی با اشاره به رشد ۱۳۰ درصدی کشف بنزین قاچاق در استان بیان کرد: از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال ارتقا پیدا کرده است.

مدیر منطقه قم همچنین اظهار کرد: تنها در سه ماهه پایانی سال گذشته، طی بازدیدهای میدانی حدود ۸۷۰ لیتر سوخت قاچاق شناسایی و کشف شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha