۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۲
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85475616
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پل تاریخی زمانخان چهارمحال و بختیاری نیازمند مرمت فوری و ضروری است

شهرکرد- ایرنا- یک کارشناس با سابقه ابنیه‌های تاریخی و میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از پایه‌های پل تاریخی زمانخان سامان به شدت آسیب دیده است و نیازمند مرمت و بازسازی فوری و ضروری است.

اردشیر آخوندی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در یک ماه اخیر بنا به دلایلی وضعیت پل تاریخی زمانخان وخیم شده است و آسیب پایه آن حالت اورژانسی به خود گرفته است.

وی ادامه داد: قدمت این پل تاریخی که از نمادهای مهم میراث فرهنگی و تمدنی استان به شمار می‌رود به دوره ساسانی بازمی‌گردد اما به سبب تخریب‌هایی که در این پل صورت گرفته ممکن است تخریب شود.

این کارشناس حوزه تاریخ و میراث فرهنگی ادامه داد: با توجه به شکست پایه وسطی که بار هر ۲ پل روی آن واقع شده است، ممکن است پل فرو بریزد و این موضوع حیات این سازه تاریخی را تهدید می‌کند.

به گفته آخوندی، در دوره سامانی از عوارض تَه رودخانه برای ساخت پل‌ها استفاده می‌کردند و نظیر این سازه تاریخی را می‌توان در پل شهرستان اصفهان مشاهده کرد.

وی با اشاره به ایجاد یک حوضچه آرامش قبل از ورودی آب به پل زمانخان، اظهار داشت: از آنجاکه آب با شدت به پایه‌های پل برخورد می‌کرد و ممکن بود بر اثر آن سازه تخریب شود از همین رو یک حوضچه آرامش در مجاورت پل و قبل از ورودی آب ایجاد شده بود که این حوضچه در سالهای گذشته به واسطه سکوسازی و دیوارکشی از بین رفته و کاربری خود را از دست داده است و آب با شدت به پایه‌های پل برخورد می‌کند که تخریب‌کننده است.

این کارشناس با سابقه میراث فرهنگی با اشاره به سابقه تخریب دیواره‌های پل زمانخان در گذشته، تصریح کرد: در زمستان سال گذشته شدت برخورد آب به پایه‌های پل سبب تخریب دیواره پایه شرقی شد که هنوز آثار سنگ‌های عظیم آن در آب وجود دارد و اکنون نیز پایه میانی دچار شکستگی بزرگی شده است و باید هرچه سریع‌تر آن را مرمت و بازسازی کرد.

آخوندی با بیان اینکه بدون مطالعات کارشناسی زمان‌بر هم می‌توان عملیات مرمت فوری(اورژانسی) مرمت پل را هرچه سریع‌تر آغاز کرد، افزود: با تزریق مصالح می‌توان استحکام‌بخشی پل را به صورت اورژانسی انجام داد تا مرمت اساسی در مرحله بعدی انجام گیرد.

پل تاریخی زمانخان چهارمحال و بختیاری نیازمند مرمت فوری و ضروری است

به گزارش ایرنا، در سفر هفته گذشته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به چهارمحال و بختیاری که در روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت انجام شد، سید عزت‌الله ضرغامی از پل تاریخی زمانخان بازدید کرد و دستور داد تا عملیات بازسازی و مرمت این سازه هرچه سریع‌تر انجام گیرد.

بیشتر بخوانید:

وزیر میراث فرهنگی بر مرمت سریع‌تر پل زمانخان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد+فیلم

پُل تاریخی زمانخان سامان از آثار تاریخی چهارمحال و بختیاری در ۲۱ کیلومتری شهرکرد و پنج کیلومتری شهر سامان در حاشیه رودخانه زاینده‌رود واقع شده که با شماره ۱۷۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای این پُل متعلق به دوره صفویه در زمان یکی از رؤسای طوایف قشقایی به‌نام "زمانخان" بوده که دستور ساخت آن را داده است.

پُل تاریخی زمانخان سامان بر روی رودخانه زاینده‌رود به‌صورت دو دهنه طاق قوسی به طول ۲۲ متر، عرض پنج متر و ارتفاع ۱۳ متر در سال ۱۰۲۲ هجری قمری ساخته شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha