مرمت پُل زمانخان سامان چهارمحال و بختیاری به کجا رسید؟

شهرکرد- ایرنا- پارسال پس از وقوع سیلاب‌ در تابستان و بارش‌ برف در زمستان، برخی از منابع محلی اعلام کردند که بخشی از دیواره پل تاریخی زمانخان در شهرستان سامان دچار آسیب‌دیدگی شده است و نیازمند مرمت است.

زمستان پارسال برخی از شهروندان سامان در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز چهارمحال و بختیاری نیز تصاویر و فیلم‌های از آسیب‌دیدگی این پل را ارسال کردند.

دی‌ماه ۱۴۰۱ مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از آسیب‌دیدگی بخشی از دیواره این پل خبر داد.اینجا را بخوانید

پل تاریخی زمانخان از بناهای با ارزش و قدیمی چهارمحال و بختیاری است که ۲ دهانه و ۳۰ متر طول دارد و بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده است.

به گزارش ایرنا، پُل تاریخی زمانخان سامان از آثار تاریخی چهارمحال و بختیاری در ۲۱ کیلومتری شهرکرد و پنج کیلومتری شهر سامان در حاشیه رودخانه زاینده‌رود واقع شده که با شماره ۱۷۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای این پُل متعلق به دوره صفویه در زمان یکی از رؤسای طوایف قشقایی به‌نام "زمانخان" بوده که دستور ساخت آن را داده است.

پُل تاریخی زمانخان سامان بر روی رودخانه زاینده‌رود به‌صورت دو دهنه طاق قوسی به طول ۲۲ متر، عرض پنج متر و ارتفاع ۱۳ متر در سال ۱۰۲۲ هجری قمری ساخته شده است.

مرمت اضطراری پل زمانخان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۱ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت اضطراری پُل زمانخان شهرستان سامان اختصاص پیدا کرد.

به گزارش ایرنا، علیرضا جیلان شامگاه شنبه در شورای اداری شهرستان سامان به میزبانی دهستان شوراب صغیر تاکید کرد: امکان افزایش این مبلغ اعتبار تا ۲۰ میلیارد ریال وجود دارد.

این مسوول چهارمحال و بختیاری افزود: پُل‌هایی مانند زمانخان و هوره در گذشته مرمت و استحکام بخشی نشده‌اند و هم‌اکنون به‌علت سرمای شدید زمستان گذشته نیازمند مرمت اضطراری شده است که در همین راستا از اعتبارات ملی و استانی مبلغ‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شد.

وی افزود: از توان، تخصص و مهارت فنی صاحب‌نظران و افراد مطلع ملی و استانی درخصوص چگونگی مرمت پُل زمانخان شهرستان سامان بهره‌گیری شد.

جیلان به آسیب‌های وارد شده به پُل تاریخی هوره شهرستان سامان در سال‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: مقداری اعتبار برای مرمت این پُل در نظر گرفته شده است و فراخوان انجام آن تا ۲ هفته آینده اعلام و اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی یادآور شد: از سرمایه‌گذاران واجد شرایط بخش خصوصی متقاضی سرمایه‌گذاری در حوزه مجتمع‌ها، باغ‌ها و تاسیسات گردشگری حمایت خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برای حمام ملارحیم شهرستان سامان اعتباراتی در نظر گرفته شده است و عملیات اجرایی مرمت آن به‌زودی آغاز می‌شود.

جیلان گفت: بنای آرامگاه دهقان سامانی در اختیار شهرداری سامان بوده است و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از متولی‌های اصلی آن به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، سامان در ۱۶ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha