۱۵ منطقه روستایی و شهری گنبدکاووس با بحران جمعیت مواجه‌اند

گنبدکاووس- ایرنا- رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس گفت: طبق اطلس جمعیتی گنبدکاووس، نرخ باروری و رشد جمعیت این شهرستان در حوزه فعالیت ۱۱ خانه بهداشت روستایی و چهار ثابت شهری در وضعیت بحرانی قرار دارد.

عبدالرحیم پالیده روز دوشنبه به مناسبت شروع هفته ملی جمعیت (۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تلاش می‌کنیم با انجام برخی برنامه‌های فرهنگی و کارگاه‌های آموزشی در مناطقی از شهرستان گنبدکاووس که دچار بحران جمعیت هستند، وضعیت را بهبود ببخشیم.

وی اضافه کرد: باوجود بحران جمعیت در برخی نقاط روستایی و شهری گنبدکاووس نرخ باروری و رشد جمعیت این شهرستان بالاتر از میانگین استانی و کشوری است.

پالیده ادامه داد: نرخ باروری کلی شهرستان گنبدکاووس ۲.۳۳ و نرخ رشد طبیعی جمعیت آن ۱.۲۸ است که در هر ۲ شاخص از میانگین استانی و کشوری بالاتر است.

وی، متوسط نرخ باروری کلی در استان گلستان را ۲.۱۱ و میانگین کشوری آن را نیز ۱.۶۵ اعلام کرد و گفت: نرخ رشد طبیعی جمعیت در حوزه مناطق شهری گنبدکاووس ۸۹ صدم و در روستاها ۱.۵۷ است که میانگین آن برای کل شهرستان ۱.۲۸ است.

پالیده ادامه داد: برخورداری شهرستان گنبدکاووس از این میزان نرخ رشد طبیعی جمعیت درحالیست که میانگین این شاخص در استان گلستان ۱.۱۸ و در کشور ۷۸ صدم است.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس همچنین با گرامیداشت هفته ملی جمعیت گفت: طی این هفته ۳۰ برنامه آموزشی، فرهنگی و ورزشی توسط این مرکز، پایگاه‌های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت درمناطق شهری و روستایی این شهرستان اجرا می‌شود.

وی شناسایی و تجلیل از کارکنان با شرایط خانواده باشکوه در مراکز بهداشتی و درمانی، برگزاری کارگاه های آموزشی باموضوع جمعیت در مناطق شهری و روستایی، اعزام تیم‌های تخصصی جهادی به مناطقی که دچار بحران جمعیت هستند، پیاده روی ویژه کارکنان و خانواده‌های آنان و برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی را از مهمترین برنامه های بزرگداشت هفته ملی جمعیت اعلام کرد و افزود: شعار امسال این هفته «نقش من در جوانی جمعیت است».

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha