۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۱۷
کد خبر: 85475410
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

همایش ملی خانواده و فرزندآوری در یزد برگزار می‌شود+فیلم

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۱۷
کد خبر: 85475410
محمد حسین فلاح
همایش ملی خانواده و فرزندآوری در یزد برگزار می‌شود+فیلم

یزد- ایرنا- طی چند سال اخیر بحث فرزندآوری و تشکیل خانواده و ازدواج جوانان به یکی از مسائل روز کشور تبدیل شده و همه متولیان این حوزه بر توجه به این مهم تاکید دارند و حالا قرار است همایشی ملی با همین هدف طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری در یزد برپا شود.

به گزارش ایرنا، بحث تشکیل خانواده از سوی جوانان و اهمیت جوانی جمعیت در کشوری که با سرعت به دروازه پیری نزدیک میشود از اهمیت خاصی برخوردار است و طی چند سال اخیر بر توجه به این مهم تاکید شده است.

متولیان امر می گویند اگر ۱۴ درصد جمعیت یک کشور، سالمند (بالای ۶۵ سال) باشند آن کشور وارد بحران جمعیت شده و این در حالیست که در حال حاضر این رقم در کشور ما ۱۱.۵ درصد است و چند سال تا رسیدن به این بحران نمانده است .

هر چند این بحران در برخی کشورها با ۲۱ درصد به ابر بحران رسیده اما توجه به جوانی جمعیت در همین کشورها مورد بازبینی قرار گرفته که باید در کشور ما هم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کاهش ازدواج و کاهش فرزندآوری باعث شده تا جمعیت ما با سرعت غیر قابل کنترل به سمت پیری حرکت کند؛ انتظارها این بود که با توجه به توصیه های کارشناسان، شاخص رشد جمعیت تکانی بخورد اما نخورد و همچنان درجا می زنیم.

برخی مشکلات اجتماعی و اقتصادی موجب شده تا خیلی از جوان های ما زیر بار ازدواج نروند و آنهایی هم که ازدواج کرده اند رغبتی به فرزند آوری یا افزایش آمار آنها نداشته باشند ؛ همچنین باید به عوامل فرهنگی، روانی و سبک زندگی ناسالم افراد در تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و ازدواج هم اشاره کرد.

اگر ۱۴ درصد جمعیت یک کشور، سالمند (بالای ۶۵ سال) باشند آن کشور وارد بحران جمعیت شده و این در حالیست که در حال حاضر این رقم در کشور ما ۱۱.۵ درصد است و چند سال تا رسیدن به این بحران نمانده است

از سال ۱۴۰۰ که برنامه های جوانی جمعیت و حمایت از مادران و فرزند آوری در کشور آغاز شد آمارها آنچنان که لازم بود رشد نکرد و هر چند می گویند باید یک پروسه ۵ ساله طی شود تا تغییرات محسوس شود ولی شاید انتظار بود شاخص باروری کلی که همیشه ملاک است تکانی جدی‌تر بخورد ولی به خاطر احاطه برخی مسائل در فضای مجازی و تبلیغات مسموم برای آنکه خانواده ها زیر بار تشکیل خانواده نروند، این امر محقق نشد.

در گذشته ، گاهی مادران تا بیش از ۱۰ فرزند داشتند ولی الان به دلیل برخی تبلیغات مسموم، کسی زیر بار این تعداد فرزند نمی رود.

همایش ملی خانواده، فرزند آوری و جوانی جمعیت طی روزهای ۲۷ و ۲۷ اریبهشت ماه با محوریت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و با همکاری استانداری و نهادهایی چون شهرداری، حوزه هنری، میراث فرهنگی، اداره کل ارشاد، صدا و سیما و سایر نهادها برگزار می شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه و دبیر علمی همایش یاد شده به همین منظور امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا در مورد اهداف و جزییات این همایش اطلاع رسانی کند.

دکتر "محمدحسین لطفی" امروز دوشنبه به اصحاب رسانه گفت: این همایش با هدف افزایش آگاهی مردم نسبت به فرزند آوری و توجه به جوانی جمعیت و همچنین ایجاد تلنگری به خود و خانواده ها و جوانان و مسوولان به مدت ۲ روز و در ۵ پنل مختلف علمی برپا می شود.

به گفته وی تبلیغ و ترویج و تشکیل خانواده و جوانی جمعیت مورد هدف ماست و طی ۲ روز به صورت گفتمان محور برگزار می شود و در آن تیم پزشکان، نخستین پنل را برگزار و چهار سخنران برتر هم سخنرانی می کنند.

وی ادامه داد: پنل دوم پنل سقط هست که قانونی یا غیرقانونی به معضلی برای جامعه ما برای فراز از مسوولت پذیری ها تبدیل شده؛ هر چند آمار رسمی سقط مشخص نیست ولی برآوردها می گوید سالانه حدود ۳۰۰ هزار سقط در کشور ثبت که عوارض آن در بلند مدت به مادران تحمیل میشود.

وی پنل سوم این همایش را سلامت اجتماعی خانواده دانست و گفت: همه محققان به این نتیجه رسیده اند که روابط اجتماعی افرادی که ازدواج می کنند بهتر است تا اینکه فرد مجرد بماند و خود را منزوی کند.

لطفی یادآور شد: یزدگردی از برنامه های جنبی این همایش در روز اول خواهد بود و در روز دوم چهارمین پنل همایش با بحث سلامت روان آغاز می شود و اساتید برجسته کشوری در آن حضور خواهند یافت.

از ۱۶۳ مقاله ارجا شده به داوران در این همایش، ۱۳۵ مورد آن پذیرفته شد و قابلیت نمره دهی داشت ؛ بیش از ۵۰ درصد از ۱۳۵ مقاله یاد شده یعنی ۷۴ مورد آن را برتر اعلام کردیم که کفایت های حداقلی ما را داشت

دبیر علمی همایش مورد اشاره، پنل پنجم را سلامت معنوی دانست و افزود: همچنین عصر روز جمعه پنل کوچکی هنری هم داریم و سپس وارد فاز اختتامیه همایش می شویم.

وی در مورد مقاله های دریافتی گفت: در حوزه پژوهشی که شامل مقاله و پوستر و کتاب است ۱۹۷ مقاله دریافت شده که عملا ۱۶۳ مورد انها قابل ارجا به داوران داشت.

دبیر علمی همایش ملی خانواده در یزد اضافه کرد: از ۱۶۳ مقاله، ۱۳۵ مورد آن پذیرفته شد و قابلیت نمره دهی داشت ؛ بیش از ۵۰ درصد از ۱۳۵ مقاله یاد شده یعنی ۷۴ مورد آن را برتر اعلام کردیم که کفایت های حداقلی ما را داشت؛ ۵۴ مورد از این تعداد پوستر و بقیه مقاله هست که به شکل سخنرانی و پوستر خواهیم داشت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد اضافه کرد: در حوزه هنری ۲۱۱ اثر دریافت شد که به اندازه بخش پژوهشی بود و حوزه های ادبی و دیداری و شنیداری را شامل میشد؛ در سلامت جسم ۲۷ ، سلامت روان ۴۵ ، سلامت اجتماعی ۴۹ ، سلامت معنوی ۴۱ و سقط جنین ۳۹ اثر دریافت شد.

وی گفت: ۲۸ اثر از این تعداد پذیرفته شد تا در همایش ارائه گردد که هشت مورد پوستر، ۱۰ مورد ادبی، پنج کلیپ و سه مونشن گرافی هست و به این ترتیب مجموها ۱۰۲ اثر در این همایش در حوزه هنری و پژوهشی پذیرفته و ارائه می گردد که شنیده یا دیده می شود.

لطفی ادامه داد: حدود ۵۳۰ نفر به صورت مستقیم یا مجازی در استان مخاطب این همایش خواهند بود که بیش از ۷۰ نفر آنها از خارج استان آمده‌اند و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دبیر ستاد ملی جمعیت کشور و استاندار و شماری از مدیران کل استان در این گردهمایی حضور دارند .

همچنین ۷۰ نفر از اساتید پزشک و نخبگان علمی دانشگاه علوم پزشکی و سایر دانشگاههای استان و سطوح کشوری، انجام داوری اثار پژوهشی و هنری و اجرای پانل های علمی همایش را عهده دار هستند.

دکتر لطفی همچنین با بیان اینکه
از ظرفیت کانون ها و انجمن های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در امر کمک به اجرای همایش استفاده شده از همراهی و حمایت های رییس دانشگاه علوم پزشکی، مدیر کل امور بانوان استانداری و همکاران خود در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه که در برپایی این همایش سنگ تمام گذاشتند قدردانی کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha