13 ميليون دختر و پسر ايراني در سن ازدواج هستند

بيرجند - ايرنا - مديركل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه به استناد آمار سازمان ثبت احوال كشور هرچند روند ازدواج ها نزولي بود ولي شيب كاهش ازدواج كندتر شد، گفت: 13 ميليون دختر و پسر ايراني در سن ازدواج هستند.

محمد اسماعيل مطلق، روز سه شنبه در همايش يك روزه پيامدهاي تك فرزندي در سلامت خانواده در دانشگاه علوم پزشكي بيرجند، افزود: بررسي تعداد ازدواج هاي 6 ماهه نخست سال 1395 و مقايسه آن با مدت مشابه سال قبل از آن نشان مي دهد، ازدواج 6 درصد افزايش يافت.
وي با بيان اين كه ازدواج و تشكيل خانواده در جامعه ايراني از نظر سنتي، ديني و ملي ارزش والايي دارد، اظهار كرد: براساس سرشماري سال 1390 ميزان باروري در كشور 1.8 درصد و در خراسان جنوبي 2.5 درصد است.
به گزارش ايرنا مطلق، تصريح كرد: جمعيت شناسان كشور معتقدند، در مجموع ميزان باروري پنج سال گذشته از روند افزايشي برخوردار است.
وي، افزايش ميانگين سن ازدواج، كاهش تعداد ازدواج هاي چند سال اخير و افزايش فاصله بين ازدواج و تولد فرزند اول و فرزندان بعدي را از جمله عوامل موثر در نرخ باروري عنوان كرد.
مدير كل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت تاكيد كرد: براي پيشگيري از منفي شدن رشد جمعيت، ميزان باروري كلي بايد حداقل 2.1 فرزند (سطح جانشيني) باشد.
مطلق افزود: تزلزل بنيان و پايداري خانواده ها (طلاق عاطفي)، تمايل به تك فرزندي، آسيب هاي اجتماعي از جمله اعتياد، طلاق، سقط و ناباروري از ديگر عوامل موثر در نرخ كلي باروري است.
وي يادآور شد: تمايل به داشتن 2 تا سه فرزند در جوانان آستانه ازدواج (بررسي 1393)، فراهم بودن دسترسي مردم به خدمات بهداشتي درماني و بهره مندي آنان از اين خدمات و حفاظت مالي آنان در طرح تحول سلامت از جمله فرصت هاي طلايي فرزند آوري در كشور است.
وي به مهمترين برنامه هاي معاونت بهداشت وزارتخانه در اجراي سياست كلي جمعيت و خانواده اشاره كرد و گفت: مراقبت نوزاد سالم، مراقبت از نوزادان در معرض خطر، مراقبت كودك سالم و مراقبت سلامت گروه سني پنج تا 18 سال دانش آموز و غير دانش آموز از جمله برنامه هاي وزارتخانه در اين ارتباط است.
وي، پيشگيري از كم تحركي و رفتارهاي مخاطره آميز در نوجوانان، توانمند سازي جوانان 29- 18 سال در ترويج ازدواج سالم، استقرار نظام مراقبت سلامت جوانان، ترويج ازدواج سالم و نهادينه سازي سبك زندگي سالم را از ديگر برنامه هاي معاونت برشمرد.
اين مسئول رفع موانع ازدواج، تسهيل و ترويج تشكيل خانواده و افزايش فرزند، كاهش سن ازدواج و حمايت از زوج‌ هاي جوان و توانمندسازي آنان در تأمين هزينه‌ هاي زندگي و تربيت نسل صالح و كارآمد را از مهمترين برنامه هاي وزارت بهداشت بر اساس بازنگري سياست هاي جمعيت و سلامت ذكر كرد.
مطلق يادآور شد: ارتقاي بالندگي و جواني جمعيت با افزايش نرخ باروري به بيش از سطح جانشيني و اختصاص تسهيلات مناسب براي مادران در دوره بارداري و شيردهي و پوشش بيمه ‌هزينه ‌هاي زايمان و درمان ناباروري مردان و زنان و تقويت نهادها و مؤسسه هاي حمايتي مربوط از ديگر برنامه ها در اين ارتباط ست.
سايت ايرنا خراسان جنوبي www.irna.ir/skhorasan
كانال اطلاع رساني : http://telegram.me/irnabirjand
7557*2047* خبرنگار- رقيه محمدي* انتشار دهنده- عباسقلي اشكورجيري*

سرخط اخبار استان‌ها