۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85474562
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۸۸۵ نفر زائر از استان اردبیل عازم حج تمتع می‌شوند

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۰
کد خبر: 85474562
۸۸۵ نفر زائر از استان اردبیل عازم حج تمتع می‌شوند

اردبیل - ایرنا - مدیر حج و زیارت استان اردبیل گفت: امسال ۸۸۵ نفر زائر خانه خدا در قالب هفت کاروان از ۱۲ خردادماه از این استان عازم حج تمتع می‌شوند.

ابراهیم احدی روز یکشنبه در بازدید از خبرگزاری ایرنا (مرکز اردبیل) افزود: امسال علاوه بر ۸۸۵ نفر زائر خانه خدا تعداد ۳۷ نفر عوامل اجرایی و فرهنگی مانند روحانیون از استان اردبیل عازم سرزمین وحی خواهند شد.

وی اظهار کرد: زائران استان اردبیل ۱۲ و ۱۳ خرداد ماه به صورت مدینه قبل با چهار پرواز از فرودگاه اردبیل به مدینه منوره اعزام خواهند شد و پیش‌بینی می‌شود زمان برگشت آنها از جده ۱۵ تا ۱۶ تیرماه باشد.

مدیر حج و زیارت استان اردبیل اضافه کرد: فراخوان ثبت‌نام زائران در کاروان‌های حج بر اساس اولویت از دی ماه سال گذشته در چندین مرحله از طریق رسانه‌های استان اعلام و تا پایان سال گذشته متقاضیان سفر حج تمتع اقدام به انتخاب و ثبت‌نام در کاروان مورد نظر کردند.

احدی ادامه داد: زائران بعد از ثبت‌نام برای معاینه، به پزشکان منتخب هلال احمر مرکز پزشکی حج و زیارت معرفی شدند و پس از تزریق واکسن و دریافت گواهی تایید سلامت در کلاس‌های آموزشی کاروان‌ها شرکت کردند.

وی آموزش زائران اعزامی به عربستان را بسیار مهم برشمرد و ادامه داد: بر همین اساس علاوه بر برگزاری ۱۰ جلسه آموزشی برای زائران استان، همایش متمرکز آموزشی و توجیهی و اعمال نمادین مناسک حج با حضور تمامی زائران اعزامی در مصلای نماز جمعه اردبیل برگزار شد.

وی با بیان اینکه هزینه سفر زائران حج تمتع در سال جاری از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال متغیر است، گفت: علت تفاوت قیمت هزینه‌های سفر زائران به نوع و درجه هتل‌های اسکان زائران بستگی دارد.

مدیر حج و زیارت استان اردبیل به زائران توصیه کرد: علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، در صورت ضرورت فقط داروهای تجویز شده توسط پزشک با نسخه انگلیسی را به همراه داشته باشند تا مشکلی برای آنها بوجود نیاید.

احدی همچنین درباره سهمیه ارز زائران حج اظهار کرد: امسال هر یک از زئران حج می‌توانند مبلغ ۵۰۰ یورو با نرخی که بانک مرکزی اعلام خواهد کرد، دریافت کنند.

به گفته مدیر حج و زیارت استان اردبیل ، در مجموع ۱۰ هزار و ۱۸۹ نفر در استان اردبیل ودیعه‌گذار علی‌الحساب بوده و فیش حج تمتع دارند که بر اساس اولویت در سال‌های آینده عازم مکه مکرمه خواهند شد.

وی با بیان اینکه تعداد محدودی از متقاضیان سفر به مکه مکرمه اطلاعات خود را به روز رسانی نکرده‌اند، از دارندگان فیش حج تمتع و عمره مفرده خواست، اطلاعات ثبت‌نامی خود را به روز رسانی کنند.

۸۸۵ نفر زائر از استان اردبیل عازم حج تمتع می‌شوند

۶۲ هزار اردبیلی سند ثبت‌نامی سفر عمره مفرده دارند

مدیر حج و زیارت استان اردبیل خاطرنشان کرد: ۶۲ هزار نفر در این استان برای سفر به عمره مفرده ثبت‌نام کرده‌اند که شامل ثبت‌نام‌های سال ۱۳۹۰ و قبل از آن است.

احدی با اشاره به آغاز عملیات اعزام عمره مفرده پس از وقفه ۹ ساله، افزود: با توجه به وقفه طولانی مدت در اعزام زائرین به عمره مفرده، موانع و محدودیت‌هایی وجود داشت که با راهبری بعثه مقام معظم رهبری و برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت این موانع برداشته شده و اعزام زائران عمره مفرده به سرزمین وحی در آینده نزدیک شروع خواهد شد.

وی با اشاره به لغو عملیات ثبت‌نام و اعزام عمره مفرده در سال گذشته به دلایل فنی، اظهار کرد: پارسال در استان اردبیل بر اساس ظرفیت موجود کشوری ثبت‌نام عمره‌گزاران بر اساس اولویت تاریخ واریز وجه انجام شد.

وی بیان کرد: بر همین اساس پارسال از استان اردبیل ۳۷۳ زائر در قالب چهار کاروان برای اعزام به حج عمره مفرده وجه اعلامی را پرداخت و ثبت‌نام کردند که به علت وجود برخی مشکلات فنی این سفر لغو و مبلغ واریزی زائران عودت داده شد.

مدیر حج و زیارت استان اردبیل اضافه کرد: اما پارسال در هر صورت در مجموع ۳۹ نفر از استان اردبیل در قالب یک کاروان مشترک با زائران استان آذربایجان غربی، ششم اردیبهشت ماه از طریق فرودگاه تبریز به مکه مکرمه و مدینه منوره مشرف شدند.

احدی ادامه داد: برنامه‌های تداوم سفرهای عمره و اعزام زائرانی که سفر آنها در سال گذشته لغو شد، پس از موسم حج از طریق اطلاعیه‌های سازمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی گفت: اعزام زائران عتبات عالیات استان اردبیل همچنان به ۲ صورت زمینی و هوایی انجام می گیرد و متقاضیان می توانند با مراجعه به کاروان‌ها و شرکت‌های زیارتی تحت نظارت سازمان حج و زیارت، ثبت‌نام و به عتبات عالیات مشرف شوند.

توصیه‌های مدیر حج و زیارت اردبیل به زائرین

مدیر حج و زیارت استان اردبیل در پایان به زائرین بیت‌الله الحرام توصیه کرد طی روزهای پیش رو ضمن پرهیز از استرس، مراقب سلامتی خود باشند و با استفاده از ماسک از قرار گرفتن در معرض افراد بیمار خودداری کنند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این کسانی که داروهای خاص مانند داروی فشار خون و یا قند مصرف می‌کنند، به مدت ۵۰ روز دارو با نسخه پزشک کاروان به همراه داشته باشند و در عین حال داروهای مخدردار مانند کدئین به همراه نداشته باشند.

احدی همچنین زائرین را به صبر و حوصله و تبعیت از فرمان‌های جمعی کاروان‌ها توصیه کرد و گفت: بهتر است زائرین قبل از سفر پیاده روی سبک را در برنامه داشته باشند تا در مشاعر آمادگی جسمانی داشته باشند.

مدیر حج و زیارت استان اردبیل ادامه داد: زائرین بهتر است از فرصت نمازهای جماعت و اداب و فرایضی که در سایر مقاطع امکان استفاده از آن وجود ندارد، استفاده کنند.

وی خواستار رعایت قوانین عربستان از سوی زائرین شد و گفت: بر اساس قوانین عربستان کشیدن سیگار در اماکن عمومی و یا تصویربرداری در مقابل ادارات این کشور ممنوع است و لازم است زائرین حتما به قوانین این کشور عمل کنند.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان، گیلان و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha