۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85474481
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اهدا عضو در گیلان به سه بیمار زندگی دوباره بخشید

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱
کد خبر: 85474481
اهدا عضو در گیلان به سه بیمار زندگی دوباره بخشید

رشت - ایرنا - مسئول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: اهدا اعضای بیمار مرگ مغزی در استان به سه نفر نیازمند عضو زندگی دوباره بخشید.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سیامک ریماز اظهار کرد: چهارمین اهدا عضو بیمار مرگ مغزی امسال در گیلان به نام زنده‌یاد «نغمه فرنام» ۴۳ ساله اهل شهرستان رودسر ثبت و با رضایت خانواده انجام شد.

وی عنوان کرد: این بیمار به دلیل خونریزی ناگهانی مغزی، دچار آسیب حاد مغزی شد که با وجود تلاش پزشکان معالج در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان پورسینای رشت مرگ مغزی شد.

ریماز اضافه کرد: با تلاش همکاران واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۲ کلیه این بیمار در بیمارستان رازی رشت به مرد ۶۲ ساله و زن ۵۱ ساله مبتلا به نارسایی مزمن کلیه پیوند شد و کبد وی برای پیوند به بیمار مبتلا به نارسایی شدید کبد به بیمارستان بوعلی شیراز منتقل شد.

واحد فراهم‌آوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از سال ٩٣ پس از کسب مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد؛ این واحد مستقر در بیمارستان رازی رشت با حضور کارشناسان آماده پاسخگویی به سوالات علاقه مندان در مورد فرآیند اهدای عضو و دریافت کارت اهدا به صورت حضوری است.

تایید مرگ مغزی توسط چهار متخصص شامل بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، داخلی و متخصص پزشکی قانونی انجام می‌شود و در کنار این مراحل در صورت رضایت خانواده اهداء عضو صورت می گیرد.

اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام می‌شود؛ باربد چمن‌زیبای کودک چهار ساله نخستین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.

هرفرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهد، می‌تواند جان حداقل هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت نیز یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha