ساختار نظام‌مند گردشگری سلامت در مازندران با عزم دولت

ساری-ایرنا- مازندران در حوزه گردشگری سلامت ظرفیت‌های خوبی دارد که سال‌های قبل برای کشورهای دیگر یا معرفی نشده و یا آن چنان که باید در این زمینه فعالیتی صورت نگرفته بود اما در دولت سیزدهم با سیاست تقویت دیپلماسی منطقه ای و ایجاد ساختار نظام‌مند در تمامی حوزه ها باعث شده تا اقدامات انجام گرفته در این بخش در استان به بار بنشیند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌وجود ۴۰ بیمارستان دولتی و خصوصی با فعالیت در زمینه های تخصصی پزشکی و درمانی بخشی قابل ملاحظه زیرساخت های موجود استان مازندران در حوزه گردشگری سلامت به شمار می رود. در کنار وجود چنین ظرفیتی در مازندران، ‌ هر یک از این بیمارستان ها طی سالهای اخیربا تزریق اعتبارات دولتی در گام های مختلف طرح "هتلینگ" در آنها اجرا شده است که در این طرح شکل و شمایل اتاق های بیمارستان متناسب با استانداردهای روز جهان بهسازی و ترمیم شد به طوریکه این زیرساخت در برخی از بیمارستان ها باعث شده تا وضعیت ساختاری و ظاهر آنها بسیار متفاوت تر از گذشته شود.

بیمارستان امام خمینی (ره) ساری یکی از بیمارستان های قدیمی مازندران یکی از مصداق چشمگیر این نوع هتلینگ و زیباسازی مراکز درمانی در استان به شمار می رود که نارضایتی زیاد بیماران و مراجعه کنندگان از چهره ناپسند این مرکز درمانی و بستری مهم استان با استاندارد و مناسب سازی فضا جای خود را به رضایتمندی داده است.

همسو با انجام این اقدامات زیرساختی در حوزه فضاسازی و تکمیل تخصص های پزشکی و درمانی در بیمارستان های مازندران پیگیری های مجدانه برای ورود به عرصه گردشگری سلامت استان انجام شده است که رای زنی با بخش درمان کشورهای همسایه و نیز دعوت و به کارگیری از شرکت های گردشگری برای معرفی و جابجایی بیماران خارجی از جمله آنها است.

اکنون بعد از حدود بیشتر از سه سال فعالیت ها و پیگیری های همه جانبه در این خصوص بنا به گفته مسوولان این حوزه اکنون زمان باردهی اقدامات انجام شده است تا شاهد حضور پُرتعداد مسافران خارجی به مازندران برای دریافت خدمات درمانی باشیم.

اما گردشگری سلامت چیست که در تعریف جهانی درباره آن گفته شده که گردشگری سلامت یا health tourism که با عناوین "توریسم درمانی" و "توریسم سلامت" هم از آن یاد می‌شود، فرصتی بی‌نظیر برای کسب درآمدهای چشمگیر ارزی و توسعه اقتصادی است. بنا به گفته فعالان حوزه گردشگری سلامت، هر گردشگر سلامت دست کم سه برابر یک گردشگر عادی ارزآوری داشته و ۲ برابر آنها شغل ایجاد می‌کند.

ساختار نظام‌مند گردشگری سلامت در مازندران با عزم دلت

گردشگری سلامت (Health tourism) که گاهی با نام گردشگری پزشکی (Medical tourism) نیز شناخته می‌شود، از قرن‌های گذشته در کشورهای مختلف وجود داشته، اما در سال‌های اخیر به عنوان یک صنعت پویا و جذاب، مورد توجه قرار گرفته است. سفر به سایر کشورها یا شهرها برای بهره‌گیری از تجارت پزشکان و استفاده از چشمه‌های آب گرم یا دریاچه‌های نمک، لجن یا ماساژ طبی از جلوه‌های قدیمی گردشگری سلامت بوده که در طول تاریخ جریان داشته است.

مازندران مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به وجود ۴۰ بیمارستان دولتی و خصوصی دراستان گفت:‌از این میان برای ۱۱ بیمارستان استان از سوی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی مجوز گردشگری سلامت صادر شده است.

محسن رمضانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه اعزام بیماران از خارج کشور از طریق شرکت های حوزه گردشگری سلامت که مجوز فعالیت آنها وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر می کند انجام می شود.

وی ادامه داد: برای این منظور با توجه به بی رغبتی شرکت های گردشگری سلامت مازندران برای فعالیت در این خصوص طی رای زنی انجام شده شرکت هایی از تهران در این زمینه با مازندران همکاری می کنندو بیمارانی خارجی در قالب فرمت تعریف شده گردشگری از کشور مبدل تحویل گرفته و به استان مازندران منتقل می شود.

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با زیرساخت هایی که فراهم شده است پیش بینی می شود ماهانه ۱۰ تا ۱۵ بیمار از کشورهای دیگر برای انجام جراحی و یا دیگر مداخلات درمانی در بیمارستان های استان بستری شوند.

وی اظهار داشت:‌ به ازای ورود هر بیمار خارجی به مازندران پیش بینی می شود هفت هزار دلار درآمدزایی برای کشورو استان ایجادشود. رمضانی افزود:‌ بیمارستان امام خمینی(ره) ‌ساری برای انجام جراحی های زیبایی و اقدامات درمانی نازایی، ‌ بیمارستان خاتم الانبیا بهشهر برای درمان و جراحی چشم و شیمی درمانی و بیمارستان رازی قائمشهر برای درمان بیماری های عفونی بیماران خارجی آماده فعالیت است. مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از انجام رایزنی های لازم برای فعال کردن زمینه های گردشگری سلامت استان خبرداد و گفت:‌برای این منظور رایزنی های لازم با کشورهای عراق، ‌ترکمنستان، ‌ تاجیکستان، ‌روسیه، افغانستان و قرقیزستان انجام شده است.

وی به گسترش رایزنی های بین المللی در حوزه گردشگری سلامت استان مازندران نیز اشاره کرد و افزود :‌اخیرا با حضور سفیر زیمباوه یکی از کشورهای آفریقایی ارتباطات و تعاملاتی در این زمینه صورت می گیرد.

رمضانی اظهار داشت: در دیدار هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با نماینده تام الاختیار دولت زیمباوه بر طراحی، مدیریت و اجرای شبکه‌های بهداشتی روستایی شهری این کشور با کمک دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید شد.

ساختار نظام‌مند گردشگری سلامت در مازندران با عزم دلت

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه‌ علوم پزشکی مازندران در همین زمینه اظهار کرد: این دیدار در پی تفاهم‌نامه آذر ماه سال گذشته میان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و سفارت زیمباوه در ایران در راستای افزایش تعامل و توسعه همکاری دو جانبه آموزشی، بهداشتی و درمانی صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این دیدار که به درخواست "برایت کوپمبا" سفیر زیمباوه و با حضور وزیر علوم و تحصیلات عالیه زیمباوه بعنوان نماینده تام الاختیار دولت این کشور در ایران و رئیس دانشکده پلو تکنیک هراره پایتخت کشور زیمباوه و هیات دانشگاه علوم پزشکی مازندران به ریاست دکتر فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، دوطرف پیرامون موضوعات متعددی در خصوص همکاری مشترک در حوزه سلامت و در بخش های آموزش، بهداشت، درمان، پژوهش، تربیت نیروی انسانی به ویژه دانشجویان، اعزام کادر درمان و پذیرش بیماران زیمباوه بحث و تبادل نظر کردند.

وی اعلام کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم مطروحه در این دیدار به موضوع طراحی، مدیریت و اجرای شبکه‌های بهداشتی روستایی_شهری باز می‌گشت که در ادامه پلن اجرایی این طرح نیز به نمایندگان دولت زیمباوه معرفی شد.

رمضانی گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم این دیدار تشریح رشته‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و تشریح وضعیت پژوهشی و فناوری و جایگاه رنکینگ جهانی این دانشگاه بود که توضیحات کامل ارائه شد. مدیر امور بین‌الملل دانشگاه‌ علوم پزشکی مازندران از استقبال و علاقه هیات اعزامی دولت زیمباوه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بهداشتی، آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد و تاکید کرد: نمایندگان دولت زیمباوه در این نشست ابراز امیدواری کردند تا ارتباط مستقیمی میان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و چند دانشگاه مدنظر دولت زیمباوه در راستای افزایش همکاری‌ها شکل بگیرد و بر این اساس رسما از رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و مسئولین این دانشگاه جهت سفر به کشور زیمباوه برای افزایش تعاملات و توسعه روابط دو طرفه دعوت کردند تا از نزدیک از مراکز علمی و آموزشی درمانی این کشور نیز دیدن کنند.

وی گفت: نمایندگان دولت زیمباوه، منتظر اعلام برنامه و تاریخ سفر مسئولین دانشگاه علوم پزشکی مازندران به زیمباوه هستند و تمامی این امور از طریق وزارت بهداشت در حال پیگیری و انجام است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha