تصمیم جهادی آیت الله رئیسی پاسخ مطالبه چهار دهه غرب مازندران

نوشهر- ایرنا- غرب مازندران در همه ایام سال با امکانات محلی به میلیون ها مسافر داخلی و خارجی خدمات ملی ارایه می‌دهد، ارتقای زیرساخت‌های منطقه مطالبه ای است که چهار دهه به آن پاسخ داده نشده است. انتظار می‌رود که هیات دولت در سفر به دیار علویان به این چالش دیرینه اهالی با توجه ویژه پایان دهد.

به گزارش ایرنا، به تاکید مسوولان غرب مازندران، زیرساخت های خدماتی اعم از آب، گاز، برق، راه و مخابرات برای جمعیت ثابت اهالی افزون بر یک میلیون نفری منطقه تعریف شده است در حالی که چهار دهه است با امکانات محلی خدمات ملی به میلیون ها مسافر و گردشگر ارایه می کند، رفع این درخواست دیرینه نگاه دولت سیزدهم را می طلبد.

منابع و اعتبارات و امکانات زیرساختی همه بخش شهرستان های نور، نوشهر چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران با میزان خدماتی که در سطح ملی ارایه می دهند به گفته مسوولان و مردم منطقه همخوانی ندارد و نتیجه این روند بروز چالش ها و اخلال در ارایه خدمات است.

نکته مهم این که اقتصاد غرب مازندران تا اندازه زیادی تک بعدی و وابسته به صنعت گردشگری است، به معنای دیگر اگرچه حضور گردشگران رونق و توسعه کسب و کارهای خرد و کلان در منطقه را در پی داشته که البته آن هم جای بحث دارد، اما مزیت های حضور مسافر برای این منطقه می شود، تنها یک روی سکه است چراکه روی دیگر آن چالش های پر تعداد حضور مسافر در سایه فقر زیرساختی است که این منطقه با آن دست به گریبان است که پاسخگوی نیاز جمعیت ثابت و شناور منطقه به طور همزمان نیست.

کارشناسان معتقدند که طی سال های اخیر کفه چالش ها و دردسرهایی که گردشگری و مسافرپذیری برای غرب استانی ها به همراه داشته رفته رفته نسبت به منفعت هایش سنگین تر شده؛ چراکه هر پیک مسافر شهرها را با دشواری هایی در ارایه خدمات ضروری برای بومی و غیربومی مواجه کرده است، ضعف هایی که به موازات حضور مسافران در زیرساخت های این شهرها خودنمایی می کند و شدت می گیرد.

نکته مهم دیگر این که شهرستان های غرب مازندران علاوه بر ارایه خدمات ملی، میزبانی بسیاری از رویدادهای ملی و جهانی را بر عهده دارد که این مسووولیت سنگین بر دوش این منطقه سنگینی می کند که اهالی و بومیان منطقه هزینه آن را پرداخت می کنند و همچنان این روند ادامه دارد.

بر اساس اطلاعات رسمی موجود، علاوه بر این موارد، شهرستان های غرب مازندران چهار دهه است که میزبان دایمی غیر بومیان از پایتخت و استان های مرکزی ایران است که در این منطقه ویلای شخصی دارند و در همه ایام سال با سکونت دایمی از از امکانات محلی منطقه استفاده می کنند.

تصمیم جهادی آیت الله رئیسی پاسخ مطالبه چهار دهه غرب مازندران

۵۰ درصد اغلب روستاهای غرب مازندران غیر بومیان هستند

برابر این آمار رسمی افزون بر مناطق شهری در بیش از ۵۰ درصد جمعیت اغلب روستاهای غرب مازندران را جمعیت غیر بومی تشکیل می دهد.

پرسشی که اهالی این منطقه از وزرای وزارتخانه های مربوط هیات دولت سیزدهم دارند این است که آیا ارایه امکانات در نظر گرفته شده برای بومیان منطقه نظیر آب و برق و گاز و راه به جمعیت شناور منطقه مشکل ایجاد نمی کند؟ چهار دهه برای تامین این نیاز اساسی منطقه پاسخی داده نشده است. آیا حل کمبودهای ناشی از حضور جمعیت شناور و حتی ثابت غیر بومی کار سختی برای مدیریت کلان کشوری است که دولت های قبل به آن پاسخ ندادند. رشد قارچ گونه ویلاسازی در عرصه های جنگلی و کوهستانی و سواحل منطقه سبب شده تا شهرستانهای غرب مازندران سکته بزنند و زندگی و طراوات زیبایی های منطقه گرفته شود، آیا تخصیص اعتبارات کلان برای ارتقای زیرساخت های منطقه ای که خدمات کشوری می دهد کار سختی است؟

توجهات دولت استمرار یابد

آنان می گویند دولت مردمی سیزدم از آغاز روی کار آمدن تا امروز به برخی از نیازهای اساسی غرب مازندران پاسخ داده و در سفر دور دوم هیات دولت به این استان این انتظار است که رییس جمهور پر تلاش و خسته ناپذیر دولت در بخش ارتقای زیرساخت های یادشده در غرب مازندران با تخصیص اعتبارات کلان توجه اساسی داشته باشند.

برای مثال رامسر از جمله شهرهای غرب مازندران است که فاصله کوه و دریا و جنگل در آن به زیر یک کیلومتر می رسد، شهر کنوانسیون تالاب‌های دنیاست و عدد قابل توجهی اقامت در ایام تعطیلات را به خود اختصاص می دهد و در چنین شرایطی نیار است بودجه‌های مشخصی متناسب با این ویژگی و سطح خدمات به رامسر و دیگر شهرستان های غرب مازندران اختصاص یابد البته تامین زیرساخت باید بر بستر قانون انجام شود که اهالی بر آن تاکید دارند.

بر اساس آمار موجود، در سه شهرستان تنکابن، عباس‌آباد و رامسر در غرب مازندران؛ ۲۰۰ هزار خانه دومی در این منطقه وجود دارد که این واحدها یا اجاره داده می شود یا افراد به طور غیر دائم در آن ساکن هستند که از امکانات زیرساختی موجود منطقه بهره مند می شوند.

با توجه به سفر دور دوم هیات دولت به دیار علویان این انتظار است که نیازمندیهای بخش های مختلف این شهرستان های گردشگرپذیر با انجام کارهای تحقیقاتی بتدریج برطرف شود تا مشکلات دیرینه نظیر صفوف طولانی نانوایی ها، پمپ بنزین ها، ترافیک، قطعی و کدر بودن آب آشامیدنی، اختلال در مخابرات، راههای ارتباطی، نوسانات برق و ... برای همیشه از این منطقه رخت بربندد.

تصمیم جهادی آیت الله رئیسی پاسخ مطالبه چهار دهه غرب مازندران

زیرساختهای غرب مازندران به موازت افزایش جمعیت ارتقا نیافت

مهرداد صمدی دانشجوی تنکابنی دوره دکترای علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران گفت: زیرساخت‌های غرب استان طی این سال‌ها به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه می‌دهد توسعه پیدا نیافته است.

صمدی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت : از دولت سیزدهم انتظار داریم به مطالبات دیرینه اهالی غرب مازندران به تدریج پاسخ داده شود و چرا که این منطقه با امکانات محلی خدمات ملی می دهد و این خدمات رسانی را مسوولان کلان کشوری می دانند البته نیاز همت مضاعف دارد تا چالش فراوری این منطقه برطرف شود.

وی یادآور شد: برای تعدیل چالش ترافیکی غرب مازندران باید آزادراه چالوس و رامسر هرچه زودتر اجرایی بشود که امید است در دوره دوم سفر هیات دولت به مازندران به این مهم توجه اساسی بشود.

این دانشجوی تنکابنی با تاکید بر فعال کردن خط ریلی در شهرستان های مازندران به ویژه غرب این استان گفت : برای تعدیل چالش ترافیکی منطقه این راهبرد راید مد نظر مسوولان هیات دولت قرار گیرد.

صمدی ادامه داد: عدم توسعه ‌جاده ای استان و در پی آن ترافیک سنگین در این منطقه از جمله چالش‌های اهالی و مسافران است و همه فشار روحی و روانی ناشی از ترافیک بر دوش بومیان بوده که با ادامه این روند پیامدهای منفی بر منطقه خواهد گذاشت.

شماری از کارشناسان و مسوولان امر در غرب مازندران با بیان این که این استان در سال ۳۰ تا ۴۰ میلیون مسافر و گردشگر را میزبانی می کند ضروری است طرح هوشمند سازی خدمات رسانی در شهرستان های استان در دستور کار نهادهای مربوط قرار گیرد.

آنان با اشاره به این که زیرساخت های منطقه فقط برای جمعیت بومیان برنامه ریزی شده است، تاکید دارند تامین نیازمندیها و تحول زیرساختی در همه بخش های منطقه نیازمند نگاه ویژه دولت است.

تصمیم جهادی آیت الله رئیسی پاسخ مطالبه چهار دهه غرب مازندران

نگاه ویژه دولت و مجلس را می طلبد

شهردار رامسر سفر هیات دولت به این استان را پر خیر و برکت دانست و گفت : ارتقا و توسعه زیرساخت های این شهرستان به خاطر اینکه با امکانات محلی میزبان رویدادهای کشوری و جهانی است نگاه ویژه دولت و مجلس را می طلبد.

علی امینی شاد در گفت گو با ایرنا افزود : دولت باید برای امور زیربنایی این شهر گردشگرپذیر نظیر آب، گاز، برق و راه سرمایه گذاری بکند چون این شهرستان با ارایه خدمات بین المللی آبروی کشور هستند ضمن این که این شهر ویترین همه شهرهای ایران اسلامی است.

وی با بیان این اینکه رامسر به لجاظ برخورداری جغرافیای بی نظیر طبیعی و تاریخی جزو شهرهای ملی و بین المللی است، خاطرنشان کرد: این شهرستان از سال ۱۳۴۹ طلایه دار یکی از شاخص های مهم زیست محیطی در دنیا بوده و انتخاب پایگاه دوم ورزش "فیتنس" در جهان اهمیت رامسر را دوچندان کرده است.

شهردار رامسر با بیان اینکه این شهرستان با امکانات محلی خدمات ملی و جهانی می دهد؛ تصریح کرد : نگاه ملی به زیرساخت های شهر رامسر و غرب مازندران یک ضرورت است.

حال که در آستانه ورود به فصول تابستان هستیم با ورود یکباره انبوه مسافران و گردشگر داخلی و خارجی از مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی به مازندران به ویژه غرب این استان، به طور حتم ارایه خدمات به آنان همچون گذشته کار بسیار سختی است چرا که از شلوغی جاده های شریانی گرفته تا شبکه های حمل و نقل درون شهری و روستایی و قفل شدن محورها، صفوف طولانی در جایگاه های سوخت، مراکز اقامتی، رفاهی، خدماتی، مجموعه های گردشگری نقاط جنگلی و مرتعی، مراکز درمانی و بهداشتی، نانوایی ها از مهم ترین پیامدهای ناشی از ورود چشمگیر این شمار مسافر و گردشگر به مازندران خطه غربی این استان است.

تصمیم جهادی آیت الله رئیسی پاسخ مطالبه چهار دهه غرب مازندران

سفر دولت خیر و پر برکت است

فرماندار نوشهر گفت : نگاه ویژه دولت به ویژه در دور دوم سفر اعضای دولت سیزدهم به مازندران به این استان و غرب این استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

رستم زرودی افزود : دولت مردمی سیزدهم تاکنون توجهات خوبی به غرب مازندران داشته و امید این در این سفر نیز این توجهات ویژه در بخش ارتقای زیرساخت های منطقه بیشتر بشود.

به گفته وی دولت سیزدهم در بخش های مختلف این شهرستان میلیاردها ریال اعتبار هزینه کرده است و این توجهات نیز ادامه دارد.

محمدرضا اورمزدی استاد دانشگاه در این ارتباط با اشاره به این غرب مازندران جلوه بی بدیلی از مناظر طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است، گفت : این ویژگی های طبیعی کم نظیر سبب افزایش استقبال مسافران و گردشگران به این منطقه شده است.

وی خاطرنشان کرد : پرسشی که بومیان منطقه از مسوولان کشوری دارند این است که آن ها دارند با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می کنند چرا نباید برای ارتقای زیرساخت های شهرستان های غرب مازندران تدابیری در سطح کلان کشوری اندیشیده شود.

تصمیم جهادی آیت الله رئیسی پاسخ مطالبه چهار دهه غرب مازندران

همت جهادی می طلبد

اورمزدی تصریح کرد : اگر چه این نیازها و کمبودهای غرب مازندران طی چهار دهه به گوش مسوولان رسانده شده اما برطرف نشدن بخش های مختلف از راه های ارتباطی گرفته تا سایر بخش ها نیز جای تامل دارد.

وی اظهارامیدواری کرد این چالش ها و دغدغه های اساسی غرب مازندران با همت جهادی دولت مردمی سیزدهم برای همیشه با تامین اعتبارات کافی و برنامه ریزی اصولی برطرف شود.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شده است.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری - ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت - همراه با تعدادی از اعضای هیات دولت برای دومین بار در قالب سفر استانی مهمان مازندرانی‌ها است.

بهره‌برداری از طرح‌های جدید نهضت ملی مسکن، چندین طرح درمانی، سد گلورد، طرح تکمیل آبرسانی به شهر ساری، پارک جنگلی ۵۰۰ هکتاری ساری و چند طرح عمرانی دیگر و همچنین حضور در جلسه شورای اداری، دیدار با علما، نخبگان و خانواده شهدا و مردم استان بخشی از برنامه‌های هفدهمین سفر رئیس‌ دولت سیزدهم در دور دوم سفرهای استانی است.

سفر نخست آیت‌الله رئیسی همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیات دولت سیزدهم به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که افزون بر دیدار با اقشار مختلف مردم و بازدید از برخی طرح‌های زیرساختی، بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌هاست.

به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می‌شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال اجراست و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha