توسعه شهرک‌های صنعتی از مهمترین اولویت‌های چهارمحال و بختیاری است

شهرکرد – ایرنا – مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی جدید و توسعه‌ی شهرک‌های تقاضامحور ، از جمله سیاست‌ها و اولویت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی این استان در سال جاری است.

حمید غفاری روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: توسعه‌ شهرک صنعتی هفشجان به میزان ۸۰ هکتار، شهرک صنعتی شماره‌ ۲ بروجن ۱۷۰ هکتار، تامین زیرساخت‌های ناحیه‌ صنعتی وحدت کیار ۳۰ هکتار، تکمیل زیرساخت‌های ناحیه‌ صنعتی اردل به مساحت هشت هکتار، فرادنبه ۱۱ هکتار، ایجاد ناحیه‌ی صنعتی تخصصی نساجی یان‌چشمه به میزان ۳۰ هکتار در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به تاکید استاندار چهارمحال و بختیاری مبنی بر ایجاد ناحیه یا شهرک صنعتی در ۴۳ شهر این استان اظهار داشت: در این خصوص استعلام لازم از اداره‌کل منابع طبیعی استان برای معرفی زمین‌های ملّی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: در زمان حاضر ۳۱ شهرک و ناحیه‌ صنعتی در ۱۹ شهر این استان راه‌اندازی شده است و در حال اخذ استعلام از ادارات‌کلّ منابع طبیعی و راه و شهرسازی برای سایر شهرهای استان هستیم.

غفاری با اشاره به نام‌گذاری سالِ جاری تحت عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: در این ارتباط ۵۵ طرح زیرساختی اولویت‎‌بندی و برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تعریف شده است.

راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی تخصصی

وی تخصصی کردن شهرک‌ها و نواحی صنعتی را از جمله رویکردهای این شرکت، با مبنای پتانسیل شهرها مناطق مدّنظر معرفی کرد و افزود: در این ارتباط ناحیه‌ صنعتی تخصّصی بسته‌بندی آب معدنی کوهرنگ راه‌اندازی شده و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندزی ۲ ناحیه‌ی صنعتی تخصّصی بادام در سامان و نساجی در یان‌چشمه‌ بن نیز در دستور کار قرار دارد.

غفاری با اشاره به برگزاری جلسات مختلف کارشناسی در خصوص شهرک تخصّصی بادام گفت: با توجه به تولید بیش‌ترین محصول بادام در بن و سامان و خام‌فروشی این محصول بدون هرگونه ارزش افزوده‌ای ؛ شهرک تخصصی بادام برای باغ‌داران، سامان‌دهی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های بسته‌بندی، سورتینگ و صادرات تعریف شد.

وی مساحت شهرک تخصصی بادام سامان را ۳۰ هکتار اعلام کرد و افزود: هم اکنون معابر، جدول‌کاری، دپوی مرزی، خط انتقال شبکه‌ی داخلی برق، شبکه‌ی داخلی گاز، خرید سه لیتر در ثانیه آب شرب، اجرای شبکه‌ی برق‌رسانی از شبکه‌ اصلی تا ناحیه‌ صنعتی بادام و سایر زیرساخت‌های دیگر برای جذب سرمایه‌گذاران در بخش صادرات، بسته‌بندی، سورتینگ و تهیه‌ی روغن بادام مهیّا شده است.

به گفته‌ غفاری، وقتی رهبر معظم انقلاب شعار سال را اعلام می‌فرمایند هدف تنها چند دستگاه مشخص نیست بلکه همه دستگاه‌های حاکمیتی و مردمی باید برای تحقق شعار سال خود را موظف بدانند.

وی اضافه کرد: امروز برخی از تصمیم‌های ملی موجب شده خدمات‌رسانی صحیح و موثر به واحدهای صنعتی انجام نشود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدام اخیر شرکت ملّی گاز ایران در خصوص خودداری از اجرای شبکه‌های گاز تا ورودی شهرک‌های صنعتی گفت: از سال گذشته هیچ شبکه‌ گاز و ایستگاهی (ایجاد و ارتقای ایستگاه) در شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی استان انجام نشده است.

وی تاکید کرد: کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در استان کم‌برخورداری مانند چهارمحال و بختیاری، ابزار مهمی برای جلب و جذب سرمایه‌گذاران از استان‌های هم‌جوار به این استان است.

غفاری طولانی شدن روند اخذ استعلامات لازم برای زمین‌هایی که به‌منظور ایجاد شهرک یا ناحیه صنعتی معرفی می‌شود را از دیگر مشکلات شرکت شهرک‌های صنعتی استان عنوان کرد و گفت: این در حالی است که اگر سرعت‌بخشی لازم در این خصوص انجام شود با حضور سرمایه‌گذاران در استان افزون بر رونق اقتصادی موجب ایجاد اشتغال پایدار نیز می‌شود.

غفاری اضافه کرد: به دلیل کوهستانی بودن چهارمحال و بختیاری در زمان گرفتن استعلام‌های لازم با بحث آب‌راه‌ها، دشت‌های ممنوعه و اراضی حفاظت‌شده مواجه می‌شویم که در صورت لحاظ کردن برخی از استثناها می‌توان مساحت بیشتری از زمین‌های استان را برای ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در اختیار گرفت.

وی در خصوص مصوبات سفر استانی رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه‌ سه شهرک صنعتی شماره ۲ شهرکرد، سفید دشت و بروجن هر کدام به میزان ۱۰۰ هکتار بوده که در دستور کار قرار دارد.

اجرای 36 طرح زیرساختی در شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری افزود: در راستای ایجاد زیرساخت‌ها و تمهید شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاران و متقاضیان ۳۶ طرح با ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار اولیه در شهرک‌ها و نواحی این استان در حال اجرا است.

غفاری با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی طرح‌های زیرساختی شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری افزود: طی سال گذشته سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پیمانکاران این طرح‌ها پرداخت شده است.

وی یکی از موضوعات مهم در شرکت شهرک‌های صنعتی را برنامه‌های حمایتی و مشوقات پرداختی به واحدهای صنعتی عنوان کرد و گفت: سال گذشته دراین خصوص ۱۰ جلسه‌ پایش با حضور ۴۵ واحد صنعتی در استان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این واحدها از جمله واحدهایی هستند که تنها بخشی از ظرفیت آن‌ها و یا برخی ازآن‌ها تعطیل شده بودند که مشکلات آن‌ها احصا شد.

وی انعقاد ۲۵۸ قرارداد با سرمایه‌گذاران، عارضه‌یابی ۴۹ واحد صنعتی، حمایت از ۹۶ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و پرداخت کمک‌هزینه‌ شرکت در نمایشگاه، برگزاری ۲ رویداد استارتاپی و راه‌اندازی پنج کیلینیک کسب و کار، حمایت مالی از ۱۰ پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد و دکترا و برگزاری ۱۳۵ دوره‌ آموزشی را از جمله اقدامات مهم حمایتی شرکت شهرک‌های صنعتی استان عنوان کرد.

غفاری انعقاد تفاهم‌نامه‌ برای ایجاد سه پست برق شهرک‌های صنعتی شهرکرد ۲ ، بروجن ۲ و سفیددشت با شرکت توزیع برق منطقه‌ای استان اصفهان، تامین برق سه ناحیه‌ی صنعتی یان‌چشمه، وحدت کیار و اردل، تامین آب شهرک‌های صنعتی شماره یک و ۲ شهرکرد، نواحی صنعتی دشت زرین و اردل را از دیگر برنامه‌های زیرساختی و بنیانی سال گذشته شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری معرفی کرد.

به گفته غفاری، با توجه به محرومیت تاریخی استان؛ توسعه‌ متوازن شهرک‌ها و نواحی صنعتی در چهارمحال و بختیاری، همواره دغدغه‌ نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha