اجرای ۶۰ طرح عمرانی رهاورد دولت سیزدهم برای شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری

شهرکرد – ایرنا – مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای ۶۰ طرح عمرانی در حوزه زیرساختی با هفت هزار میلیارد ریال اعتبار مهمترین رهاورد دولت سیزدهم است که طی ۲ سال گذشته در این شهرک‌ها به اجرا درآمده است.

حمید غفاری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بخشی از این طرح‌های عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در دست اجرا هستند.

وی اظهار داشت: همچنین طی ۲ سال گذشته براساس طرح‌ها و قراردادهای منعقد شده نزدیک به ۶۵ هکتار زمین و در دولت سیزدهم ۲۰۵ هکتار در شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی به متقاضیان واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: با همت دولت سیزدهم طی این مدت ۱۳۰ میلیارد ریال به عنوان مشوق بابت حضور واحدهای صنعتی در تورهای صنعتی، نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و گرفتن استاندارد و ایزو و حمایت از پایان‌نامه‌ها پرداخت شده است.

غفاری در خصوص عارضه‌یابی واحدهای صنعتی گفت: در این ارتباط کارگروهی متشکل از شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره کل صمت، خانه صنعت، معدن و تجارت، بسیج مهندسین، کلینیک‌های کسب و کار با هدف عارضه‌یابی برای واحدهایی که به هر دلیلی مشکل دارند و جمع‌بندی مشکلات و ارائه به مسوولان برگزار شده است.

وی یادآور شد: با تلاش جهادی انجام شده طی ۹ ماه گذشته ۱۴ واحد ودر سال گذشته ۳۱ واحددبه چرخه تولید بازگشتند.

غفاری ادامه داد: از این تعداد ۱۵ واحد در شهرکها و نواحی صنعتی و چهاردواحد دیگر نیز در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی به چرخه تولید بازگردانده شده‌اند.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری هر چند بر اساس قانون دستگاه‌های خدمت رسان مکلف به ارائه خدمات تا ورودی شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستند به نحوی که در سال‌های گذشته نیز این کار انجام می‌شد اما ابلاغیه اخیر شرکت ملی گاز ایران در خصوص ایجاد نکردن ایستگاه‌ها در ورودی شهرک‌ها و واگذاری این کار به شرکت شهرک‌ها نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است.

وی تاکید کرد: اجرای این ابلاغیه موجب افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری و بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران را به دنبال دارد.

غفاری دومین مشکل مهم شهرک‌ها و نواحی صنعتی را تامین آب مورد نیاز عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: در این ارتباط در زمان حاضر بیش از هشت شهرک و ناحیه صنعتی با کمبود آب روبرو هستند.

وی با اشاره اهمیت تامین اعتبارات برای ایجاد زیرساخت‌ها اضافه کرد: یکی از راهکارهای جذب سرمایه‌گذاران به استان کم برخورداری مانند چهارمحال و بختیاری کاهش قیمت زیرساخت‌ها و ارائه مشوق‌های لازم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است که با این اقدام امکان رقابت با استان‌های صنعتی دیگر فراهم‌تر می‌شود.

شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری در مسیر توسعه

غفاری ایجاد نواحی صنعتی شامل ناحیه صنعتی تخصصی بادام به مساحت ۳۰ هکتار در شهرستان سامان، یان‌چشمه در شهرستان بن با رویکرد ایجاد زنجیره نساجی، وحدت در شهرستان کیار، فارسان، ایجاد زیرساخت‌ها در ناحیه‌های صنعتی شهرکرد ۲ و اردل را از جمله اقدامات انجام شده در۲ سال گذشته عنوان کرد.

وی ایجاد زیرساخت‌ها در ناحیه‌های صنعتی شهرکرد ۲ به مساحت ۱۲۰ هکتار، ۳۰ هکتار در ناحیه صنعتی یان چشمه و ۳۰ هکتار در ناحیه صنعتی وحدت کیار و اردل را از جمله اقدامات انجام شده در این خصوص عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری در خصوص توسعه شهرک‌ها نیز یادآور شد: امسال ۲۸۶ هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی بروجن و هفشجان (بروجن ۲۰۶ و هفشجان ۸۰ هکتار) افزوده شد.

وی یادآور شد: هر چند چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کشاورزی به شمار می‌رود اما قابلیت‌های مهمی نیز در بخش صنایع کوچک دارد که لازمه بهره‌مندی هرچه بیشتر از این ظرفیت ایجاد زیرساخت‌های اساسی در شهرک‌های صنعتی است.

غفاری با بیان اینکه ۹۵ درصد صنعت استان شامل صنایع کوچک هستند تاکید کرد: یکی از مولفه‌های ایجاد سرمایه‌گذاری، صادرات و اشتغال بخش صنعت است و در استانی مانند چهارمحال وبختیاری صنایع صنایع کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کند.

غفاری ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاری‌های کلان، ایجاد اشتغال و صادرات دارد.

به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری بیش از یک هزار واحد صنعتی در حال فعالیت است که ۳۶ واحد از این مجموعه واحدهای بزرگ و دارای اشتغال بالای ۱۰۰ نفر و ۳۲ واحد متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و بقیه واحد های صنعتی کوچک هستند.

تاکنون با صدور بیش از ۲ هزار جواز تاسیس و افزون بر ۴۰۰ طرح با سرمایه گذاری بالای ۶۰ درصد طرح‌های صنعتی اجرایی شده که در راستای کمک به تکمیل این طرح گام‌های بلندی برداشته شده است.

این استان برخی محصولات صنعتی از جمله لوازم خانگی، تولید چادر مشکی، موکت و برخی از صنایع دیگر رتبه‌های مطلوبی در کشور دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha