۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85106367
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نرخ رشد جمعیت و باروری در زنجان پایین است

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰
کد خبر: 85106367
نرخ رشد جمعیت و باروری در زنجان پایین است

زنجان - ایرنا - مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری زنجان گفت: نرخ رشد جمعیت و باروری در استان پایین است و باید در مساله جوانی جمعیت تلاش‌های بیشتری کرد تا جامعه به سمت سالمندی و پیری پیش نرود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیده فائزه موسوی روز سه شنبه در مراسم بزرگداشت روز ماما در استان به اجرای طرح نفس در استان اشاره کرد و افزود: منصرف کردن مادران از سقط در حقیقت افتخار بزرگی است و اجرای این طرح از ابعاد مختلف اهمیت بسزایی دارد.

وی با بیان نقش مهم ماما در جوانی جمعیت، اضافه کرد: ماما درد و رنج مادران را بعد از ۹ ماه بارداری به شادی تبدیل و با دست‌های مهربان خود برای اولین بار عشق را به مادر تقدیم می‌کند.

موسوی افزود: ماماها با دغدغه‌ای که در کمک و هدایت مادران دارند، دست مادران را می گیرند تا از به وجود آمدن فاجعه‌ پیری جامعه جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: ماماها با تلاش مضاعف در سال های پیش رو می‌توانند در به وجود آمدن جامعه‌ای پویا و شاداب در ایران اسلامی نقش مهمی داشته باشند.

به گفته این مسوول، شاغلان حرفه‌های پزشکی، مامایی و پرستاری به خاطر شرایط شغلی خودشان فرزندآوری کمتری نسبت به دیگران دارند و می توانند برای مادر شدن پیشقدم باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در ادامه به نقش محوری ماماها در زمینه جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: در مراکز بهداشتی و درمانی، خانه های بهداشت و سطوح مختلفی که تعریف شده نقش محوری ماما در آموزش و ترغیب مادران برای بارداری، حفظ سلامت، باروری و سلامت مادر و نوزاد بارزتر است.

حسین بختیاری به موضوع طرح نفس نیز اشاره کرد و گفت: شناسایی، کمک و مشاوره به مادرانی که سقط های عمدی و سقط های قطعی شده بود به کمک ماماها انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: طی مدت چند ماه با اجرای طرح نفس ۲۳۱ نفر مادر شناسایی و به جز سه مورد بقیه از سقط منصرف شدند و حدود ۳۰ نوزاد متولد شد.


اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha