اقتصادی کردن زیرساخت های حمل و نقل آذربایجان غربی یک ضرورت است

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان غربی با اشاره به احداث زیرساخت های حمل و نقل از جمله در حوزه راه آهن و فرودگاه گفت: این زیرساخت ها ایجاد شده ولی اقتصادی نیست و باید این رویه اصلاح شده و به سمت اقتصادی کردن این حوزه ها حرکت کنیم تا استان از آن سودمند شود.

محمدصادق معتمدیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  آذربایجان غربی با وجود دوری از مرکز کشور، با کشورهای عراق،  ترکیه و آذربایجان هم مرز است که باید از این مزیت با استفاده از ظرفیت های زیرساختی حمل و نقل به ویژه در حوزه ریل و خطوط هوایی بهره بسیار بیشتری برده شود.

وی با اشاره به اینکه نیازمند زیرساخت های بیشتری در حمل و نقل عمومی هستیم، اضافه کرد: توسعه پروازها و راه اندازی ایرلاین بومی از جمله ضرورت هایی بخش حمل و نقل هوایی در آذربایجان غربی است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: البته مذاکراتی در این خصوص انجام شده و امیدواریم با به نتیجه رسیدن آن، جهش بسیار خوبی در حمل و نقل استان به ویژه در حوزه هوایی ایجاد شود.

معتمدیان با اشاره به وضعیت نامناسب در حوزه مسافری خطوط ریلی ایجاد شده در آذربایجان غربی، بیان کرد: در ارومیه، هر ۴۸ ساعت یک بار آن هم با کیفیت قطار درجه سه شاهد حضور قطار مسافری هستیم که نشان می دهد نگاه اقتصادی به این حوزه صورت نگرفته است.

وی، اتصال زیرساخت های حمل و نقل آذربایجان غربی به مرز را یک ضرورت در برنامه ریزی ها عنوان کرد و گفت: این امر در راستای توسعه صادرات و تسهیل تجارت بین المللی بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: ایستگاه ریلی نقده در جنوب آذربایجان غربی ۳۱ کیلومتر و ایستگاه ارومیه مرکز استان حدود ۵۰ کیلومتر با مرزهای شمال عراق و شرق ترکیه فاصله دارند که امتداد این مسیرها می‌تواند برای شکوفایی خطوط ریلی در آذربایجان غربی شود.

استاندار آذربایجان غربی افزود: البته ارومیه مرکز استان را می توان به مرز ریلی رازی در شهرستان خوی نیز متصل کرد که البته مسیر دورتری به شمار می‌رود.

معتمدیان بیان کرد: در خصوص سرمایه گذاری برای اجرای این طرح ها نیز می‌توان از مدل های ترکیبی مالی که امروزه در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهره برد و نباید به اعتبارات دولتی اتکا کرد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی علاوه بر دارا بودن بیش از سه هزار کیلومتر جاده اصلی، فرعی و بزرگراه، چندصد کیلومتر مسیر ریلی از میاندوآب تا ارومیه و مسیر بندر شرفخانه تا قره تپه سلماس و مرز ریلی رازی را داراست.

این استان همچنین سه فرودگاه شامل فرودگاه های ارومیه، خوی و ماکو را دارد که از ظرفیت آنها به ویژه درخوی و ماکو استفاده کاملی صورت نمی گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha