۲ هزارو۴۸۹ خانه روستاییان زلزله زده فین نیاز به بازسازی دارد

بندرعباس - ایرنا - فرماندار بندرعباس گفت: براساس برآورد کنونی ۲ هزار و ۴۹۸ واحد آسیب دیده در زمین لرزه‌های ۲۳ آبان ماه باید آوار برداری و احداث شوند و ۸۰۲ واحد نیاز به تعمیر دارند البته احتمال تغییر و افزایش وجود دارد.

عزیزاله کناری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کارشناسان فرمانداری بندرعباس و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در منطقه متاثر از زمین لرزه حضور داشته و درحال مهیا کردن شرایط برای انجام عملیات‌های آوار برداری، اجرای بتن ریزی و فونداسیون و جمع‌آوری داده‌ها هستند.

وی یادآور شد: مرحله اِسکان اضطراری و امداد و نجات خاتمه یافته و آوار برداری از سه روز قبل آغاز شده است و در مرحله آوار برداری منازل تخریب شده قرار داریم.

وی ادامه داد: گیشان غربی اولین روستایی بود که آوار برداری در آن از سه روز قبل آغاز شد و پس از این روستا آوار برداری در روستای ذرتو هم آغاز شده و در انجام است.

فرماندار بندرعباس اضافه کرد: آوار بردرای منازل تخریب شده در روستاهای آب شیرین و رودشور هم از امروز آغاز می‌شود که به احتمال فراوان آغاز شده است، عوامل بنیاد مسکن در روستاهای رضوان و سرزه درحال مهیا کردن شرایط برای انجام عملیات‌های آوار برداری و اجرای فونداسیون هستند.

کناری ابراز کرد: خانه‌هایی که قابلیت تعمیر و مقاوم‌سازی نداشته باشند و هنوز به طور کامل تخریب نشده‌اند تخریب می‌شوند و خانه جدید برای اهالی آنها احداث می‌شود که برای اینکار وام‌های بانکی در قالب وام‌های بانکی بلاعوض و با بهره اندک به مردم پرداخت می‌شود.

وی افزود: دیدگاه استاندار و مسوولان استان احداث خانه‌هایی مقاوم است که براساس پیش بینی انجام شده متراژ هر خانه احداثی در حدود ۶۰ متر خواهد شد.

وی گفت: برخی خانه‌ها مقاوم بوده و دارای فونداسیون هستند که ترک‌هایی برداشته‌اند، این منازل تخریب نمی‌شوند و تعمیر می‌شوند.

فرماندار بندرعباس ادامه داد: با توجه به اینکه روزانه پس لرزه در منطقه رخ می‌دهد احتمال ریزیش خانه‌های بیشتری وجود دارد که برای این‌ها نیز باید خانه ساخته شود.

کناری با بیان اینکه بابت نداشتن تلفات جانی در این حادثه باید خدا را شکر کرد، گفت: اکثر روستاهای بخش فین و بخشی از روستاهای بخش مرکزی بندرعباس و حتی شهر بندرعباس در زمین لرزه ۲۳ آبان آسیب دیده اند.

وی یادآور شد: تقسیم بندی منطقه متاثر از زمین لرزه به پنج قسمت شامل سیاهو، قطب آباد، رضوان، سرزه و فین با هدف انجام سریع‌تر خدمات رسانی به مردم انجام شده است.

زمین لرزه ۶.۴ ریشتری حدود ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ بخش فین هرمزگان را به لرزه درآورد، این لرزه پس لرزه‌های متعددی به دنبال داشت. شدت این زمین لرزه به حدی بود که در سایر استان‌های همجوار از جمله فارس و کرمان نیز احساس شد.برخی منازل بخش فین بر اثر این زمین لرزه بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

سفر محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری که با دستور آیت الله سید ابراهیم رییسی در سریع ترین زمان ممکن در محل وقوع زلزله در هرمزگان حضور یافت و از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از این حادثه را بررسی کرد، عصر دوشنبه هفته گذشت با تصویب مصوبات مهم برای زلزله زدگان این استان پایان یافت.

احداث، بازسازی و تعمیر منازل آسیب دیده، جبران خسارت دامداران آسیب دیده از زلزله، راه‌اندازی بنگاه های کوچک به منظور تامین اشتغال مردم با کمک بنیاد برکت، احداث سوله بحران، راه‌اندازی پایگاه های امداد روستایی، تعمیر مدارس آسیب دیده ، کمک به توسعه امکانات درمانی و افزایش تخت های بیمارستانی، از جمله مصوبات مهم سفر محمد مخبر به هرمزگان بود.

مخبر به همراه وزرای نیرو و بهداشت، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر مسوولان ارشد کشوری در ابتدا پس از ورود به بندرعباس به اتفاق مهدی دوستی استاندار هرمزگان و هیات همراه عازم منطقه زلزله زده بخش فین شد و از شب گذشته تا سحرگاه امروز (دوشنبه) از مناطق زلزله زده روستاهای بخش فین و بندرعباس بازدید و به صورت میدانی وضعیت را بررسی کردند.

وی از آخرین وضعیت راه‌های شمال بندرعباس و مناطق زلزله زده فین و مصدومان زلزله در بیمارستانهای  این شهربه صورت میدانی بازدید کرد و از تلاش نیروهای امدادی و خدماتی برای خدمت رسانی به مردم قدردانی کرد.

زمین لرزه ای که در نزدیکی زمین و در عمق ۱۵ کیلومتری ثبت شد، قدرت این دو زمین لرزه آنقدر بالا بود که علاوه بر استان های همجوار هرمزگان در برخی از کشورهای همسایه از جمله امارات و عربستان نیز احساس شد و تاکنون بیش از ۹۰ مصدوم و ۲ فوتی داشته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha