۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۳۵
کد خبر: 82311669
T T
۰ نفر
نخستین كارخانه تولید خوراك دام از سرشاخه نیشكر تجاری سازی شد

دزفول - ایرنا - نخستین كارخانه تولید خوراك دام از سرشاخه نیشكر كشور روز چهارشنبه با حضور معاونان وزیر جهاد كشاورزی و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی در مركز تحقیقات كشاورزی صفی آباد دزفول افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، معاون توسعه مركز تحقیقات كشاورزی صفی آباد دزفول روز چهارشنبه در آئین افتتاح این كارخانه گفت:این طرح در نخستین گام قابلیت تولید 4 هزار تن خوراك دام را دارد و در گام های بعدی تولید آن به یك میلیون تن خواهد رسید.
سعید باقری افزود:در این كارخانه از سر شاخه نیشكر كه قبلا دور ریخته و یا سوزانده می شد استفاده شده و خوراك دام تولید می شود ضمن اینكه از نی به عنوان علفی هرز نیز می توان به عنوان خوراك دام استفاده كرد كه تحقیقات در این خصوص در آینده انجام می شود.
معاون توسعه مركز تحقیقات كشاورزی صفی آباد دزفول اظهار كرد: در حال حاضر در تهیه علوفه مشكل داریم و با توجه به كمبود مراتع نیاز است كه این كارخانه توسعه یابد تا از این نظر به خودكفایی رسید.
وی گفت: تمام مراحل مطالعه، تحقیق و پژوهش تولید علوفه دامی از سرشاخه نیشكر توسط محققان مركز تحقیقات كشاورزی صفی آباد دزفول صورت گرفته ضمن اینكه تمام مراحل طراحی، ساخت قطعات و كارخانه صنعتی تولید این خوراك دام نیز توسط محققان و صنعتگران داخلی انجام شده است.
فاز نخست این كارخانه با اعتباری افزون بر 30 میلیارد ریال با سرمایه گذاری موسسه جهاد نصر و مشارك دو شركت خصوصی به بهره برداری رسید.
رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مركز تحقیقات كشاورزی صفی آباد دزفول نیز با اشاره به هشت شركت كشت و صنعت نیشكر در خوزستان و اختصاص 100 تا 120هزار هكتار از زمین های كشاورزی خوزستان به كشت نیشكر گفت: از هر هكتار نیشكر بیش از 20 تن علوفه قابل استحصال است كه پیش از این و با شیوه آتش زدن و سپس برداشت نی به هدر می رفت.
حمیدرضا ایزدنیا ادامه داد: این شیوه برداشت با سوزاندن مزارع علاوه بر ایجاد آلودگی شدید محیط زیست از بین رفتن حجم بسیار زیادی از پسماند نیشكر كه قابل تبدیل به علوفه دامی است را در پی دارد.
رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مركز تحقیقات ، آموزش كشاوزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با تاكید بر كمبود علوفه دامی در كشور خاطر نشان كرد: از سال 1371 تحقیقات در زمینه تولید علوفه های دامی ارزان قیمت در مركز تحقیقات كشاورزی صفی آباد دزفول آغاز شده كه حاصل چندین سال تحقیقات بر روی نیشكر، ملاس نیشكرو پیت و باگاس با انجام 24 طرح تحقیقاتی بوده است.
ایزدنیا تاكید كرد: در مركز تحقیقات، آموزش كشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول طی 13سال گذشته هشت طرح تحقیقاتی به صورت اختصاصی در حوزه تولید علوفه دامی از سرشاخه ها و بقایای نیشكر انجام شده است كه در نتیجه آن برای نخستین بار در كشور دانش فنی تولید خوراك دام از سرشاخه ها و بقایای نیشكر عملیاتی شد.
وی ادامه داد استفاده از سرشاخه ها و بقایای نیشكر بر روی دام هایی چون گاومیش، گاو، گوسفند و بز مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج مطلوبی داشته است.
ایزدنیا با اشاره به ارزش غذایی خوراك دام تولید شده از سرشاخه ها و بقایای نیشكر گفت: این محصول دارای 7،5 درصد پروتئین بوده و قابلیت جایگزینی با 70 درصد مخلوط علوفه كاه و یونجه را دارد.
وی علوفه دامی از سرشاخه و بقایای نیشكر را خوراك پایه برای دام اعلام كرد و بیان داشت: این خوراك تولیدی حاوی 70 درصد از سرشاخه و بقای نیشكر بوده كه با دیگر مواد افزودنی فرآوری و تولید می گردد.
مركز تحقیقات كشاورزی صفی آباد در زمستان سال 1342 شمسی و پس از انجام مطالعات اولیه، در قلب اراضی شبكه آبیاری دز تاسیس شد و از آن زمان تاكنون صدها طرح و پروژه تحقیقاتی در زمینه های مختلف كشاورزی علمی و عملی در این مركز توسط كارشناسان خارجی و داخلی اجرا شده كه نتایج آنها سالهاست كه در عرصه فعالیت های كشاورزی و اقتصادی منطقه كاملا محسوس و مشهود است.
یداله شمایلی مدیرعامل موسسه جهاد نصر نیز در این آئین گفت:موسسه جهاد نصر یكی از بازوهای وزارت جهاد كشاورزی است كه پتانسیل های خوبی در این زمینه دارد و با اعتماد دولت و مجلس به این موسسه بزرگترین طرح مقام معظم رهبری موسوم به طرح 550 هزار هكتاری به این موسسه واگذار شد .
وی افزود:تولید خوراك دام به عنوان یكی از زیرمجموعه های طرح 550 هزار هكتاری مقام معظم رهبری در ایلام و خوزستان از سال 93 مطرح و پیگیری شد .
وی گفت:در فازهای بعدی این كارخانه تولید یك میلیون تن خوراك دام در دستور كار است كه برای رسیدن به این هدف 10 كارخانه و مجتمع 10 هزار تنی خوراك دام احداث می شود .
شمایلی اظهار امیدواری كرد احداث این كارخانه راهی برای توسعه استان خوزستان و اجرای طرحهای بیشتر باشد.
در این آئین اسكندر زند رئیس سازمان تحقیقات و ترویج كشاورزی و معاون وزیر جهاد كشاورزی،عباس كشاورز مسئول زراعت و معاون وزیر جهاد كشاورزی،حسن ركنی رئیس امور دام كشور و معاون وزیر جهاد كشاورزی ،كیخسرو چنگلوایی مدیر جهاد كشاورزی خوزستان و مسئولان محلی حضور داشتند.
7278/6068*شبس*1613*
خبرنگار:رقیه كردی**انتشار :عبدالله غفاری
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد