۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82923833
T T
۰ نفر
آيين هاي رمضان چهارگوشه كشور در «فرهنگ مردم» راديو ايران

تهران-ايرنا- راديو ايران در برنامه «فرهنگ مردم» از آداب و آيين هاي ماه مبارك رمضان در موقع افطار مي گويد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا از راديو ايران، «فرهنگ مردم» به تهيه كنندگي زهرا فقيه ميرزايي، اجرا و گويندگي شمسي فضل اللهي و محمد محسن رفيعي و نويسندگي زينت صالح پور جمعه چهارم خرداد ساعت 21:30 پخش مي شود.
در اين برنامه به مراسم افطار دادن به عنوان يكي از جلوه هاي زيبا و حسنه نوع دوستي در ماه رمضان كه در بسياري مناطق كشورمان در خانه ها و مساجد انجام مي شود و نقش مهمي در ايجاد همبستگي اجتماعي دارد، پرداخته مي شود.
همسايه داري و تقسيم افطار در شهرهايي چون خرم آباد، رشت، كرج و گرگان، رسم «كاسم سا» يا كاسم سام در لرستان (هر خانواده مقداري از غذاي افطارش را براي همسايه مي برد و همسايه هم در مقابل ظرف را با مقداري از غذاي افطار خودش پس مي فرستد) از جمله بخش هاي اين برنامه است.
رسم هاي خاص افطار در كهگليويه و بويراحمد و البرز و همچنين گيلان كه بعضي خانواده ها با درست كردن فرني و مقداري نان و شامي محلي و كوكو سبزي به در منزل همسايه رفته و او را در غذاي افطارشان سهيم مي كنند و همسايه هم با تقديم چند عدد تخم مرغ، نان و شير يا ماست پاسخ محبت آميز همسايه را مي دهد.
بيان آيين رمضان خواني در خراسان جنوبي و پسوجان سيرجان كرمان، رزمي بوشهر و آذربايجان شرقي در سهيم دانستن همسايه در افطار از ديگر بخش هاي برنامه است.
روايت آيين فرستادن افطاري توسط داماد به خانه عروس در همدان، كاشان، اصفهان، استان مركزي، شيراز، بندر ماهشهر و بهبهان استان خوزستان نيز از ديگر بخش هاي اين برنامه راديويي است.
فراهنگ**3009**1055

سرخط اخبار فرهنگ