«کیومرس نامه» با روایت میرجلال الدین کزازی منتشر شد
میرجلال الدین کزازی نویسنده و شاهنامه‌پژوه

تهران- ایرنا- آلبوم موسیقی «کیومرس نامه» با روایت میرجلال الدین کزازی و آهنگسازی مسیح تحویلداری همزمان با سالروز بزرگداشت فردوسی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، آلبوم موسیقی «کیومرس نامه» روایت داستان کیومرث در شاهنامه توسط میرجلال الدین کزازی استاد دانشگاه، شاعر، نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه و چهره‌ ماندگار فرهنگ و ادب ایران، با آهنگسازی مسیح تحویلداری و خوانندگی حسین علیشاپور سه‌شنبه- ۲۵ اردیبهشت‌ماه- همزمان با سالروز بزرگداشت فردوسی منتشر شد.

این آلبوم شامل ۱۱ قطعه؛ دیباچه، کیومرس (کیومرث)، سیامک، دیو، سوگ سیامک، پیام ایزدی، هوشنگ، رزم هوشنگ و دیو، سرانجام، شاهنامه شناسی (روایت دکتر کزازی در مورد چیستی شاهنامه) و داستان کیومرس (روایت دکتر کزازی درباره جایگاه کیومرس در اساطیر ایرانی) است.

متن روایی داستان برگرفته از کتاب «دفتر دانایی و داد» اثر استاد میرجلال الدین کزازی است.

«کیومرس نامه» با روایت میرجلال الدین کزازی منتشر شد

فربد یداللهی (طراحی و اجرای سازهای کوبه‌ای)، پوریا شیوافرد (نی)، علیرضا دریایی، حسنا پارسا (کمانچه)، فرنام اسکندری (کمانچه آلتو)، راضیه نظری (مُراژ)، آفرین نظری (قانون)، مسیح تحویلداری، کسرا منصور (تار) و فاطمه دهقانی (عود)، نوازندگان این اثر هستند.

همچنین مهدی سالک اردستانی صدابردار، کیانوش غریب‌پور مشاور هنری و طراح گرافیک از دیگر عوامل اجرایی این اثر هستند که به صورت فیزیکی و دیجیتال توسط کانون فرهنگی هنری نی‌داوود با شماره مجوز ۴۷۰۶- ۱۳۹۸ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

درباره آلبوم موسیقی «کیومرس نامه» آمده است: «کیومرس‌نامه از شاهنامه می‌گوید، از کیومرس، نخستین شاهِ شاهنامه و نخستین انسان فره‌مند ایرانی. کیومرس‌نامه برآمده از همدلی پدیدآورندگان آن است و عشقشان به هویت و فرهنگ ایران‌زمین که با حضور فرزند راستین فردوسی، استاد میرجلال الدین کزازی، گران‌سنگ گشته است. امید که این اثر که در سالروز بزرگداشت فردوسی بزرگ معرفی می‌گردد، قدمی در راستای گسترش فرهنگ و هویت ملی باشد.»

«کیومرس نامه» با روایت میرجلال الدین کزازی منتشر شد
حسین علیشاپور خواننده و مسیح تحویلداری آهنگساز و نوازنده تار

تحویلداری نیز درباره این اثر نوشته است: «کیومرس‌نامه، بی‌گمان ارزشمندترین اثری است که در زندگی هنری‌ام خلق کرده‌ام. این ارزش، نخست به دلیل وجود نام بزرگ فردوسی و سپس حضور بی‌مانند استاد کزازی بزرگوار و همکاری گروهی از برترین هنرمندان ایران است. دست بوس همه عزیزانی هستم که بدون هیچ چشمداشتی در به ثمر رسیدن این کار در کنارم بوده‌اند. این اثر حاصل عشق گروهی از هنرمندان ایرانی به فرهنگ اصیل ایرانی و شاهنامه است و بس.»

به گزارش ایرنا، ۲۵ اردیبهشت ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی، روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha