۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83031071
T T
۰ نفر

كسب و كار اینترنتی و ایده های پولساز

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83031071
كسب و كار اینترنتی و ایده های پولساز

اراك - ایرنا - كسب درآمد از طریق اینترنت و فضای مجازی یكی از شیوه های نوین برای افزایش اشتغال و تحول در بازار كار است كه با خلق ایده نو در این حوزه می توان رونق اقتصادی كشور را بهبود بخشید.

به گزارش ایرنا، كسب و كارهای اینترنتی یكی از شریان های درآمدزای اقتصاد بسیاری از كشورهای دنیا محسوب می شود و این نوع اشتغال نیاز به سرمایه گذاری اولیه زیادی ندارد و گستره مشتریان از جمله مولفه های ارزشمند این نوع اشتغال است.
آغاز كسب و كار اینترنتی و در بستر فضای مجازی در مقایسه با سایر كارآفرینی ها به طور معمول از ریسك كمتری برخوردار است و این مولفه سبب شده تا علاقمندان به اشتغال آفرینی به این حوزه وارد شوند.
گسترش شبكه های اجتماعی و مجازی زمینه توسعه و رونق كسب و كارهای اینترنتی را بیش از فضای حقیقی ایجاد كرده و اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان می توانند با دریافت آموزش های لازم به راحتی از این فضاها كسب درآمد داشته باشند.
بر اساس آمار مركز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حدود 600 هزار كانال تلگرامی در كشور مشغول به فعالیت است كه بیش از 40 درصد آنها فروشگاه‌های مجازی‌ است و بخش بزرگی از این كسب و كارها با استفاده از اینترنت پایه ریزی شده اند.
تاریخچه كسب و كارهای اینترنتی تقریبا به سال ۱۹۹۵ بازمی گردد و در سال ۲۰۰۷ با معرفی گوشی تلفن همراه هوشمند و تحول جدی در فناوری اطلاعات، مسیر كسب و كار اینترنتی به سمت وسوی رونق اقتصادی پیش رفت به گونه ای كه در سال ۲۰۱۱ سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری در این حوزه به ثبت رسید.
هم اكنون ۳۲ هزار كسب و كار شناسایی شده اینترنتی در كشور در حال فعالیت است و در شش ماه گذشته به ۶۰۰ كسب و كار اینترنتی مجوز فعالیت داده شده است.
به گفته‌ سخنگوی اتحادیه كسب و كارهای اینترنتی، یك درصد مجموع حجم خرده ‌فروشی‌ها در كشور به ‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد كه این میزان در تركیه ۳ درصد، چین ۱۳ تا ۱۵ درصد و آمریكا و انگلیس ۶ تا ۸ درصد است.
بر اساس آمار موجود به ازای هر ۳۵ نفر، یك واحد صنفی در كشور راه‌اندازی شده كه این رقم ۷ برابر متوسط جهانی است كه رونق كسب و كار در بستر فضای دیجیتال بی شك از هزینه های سربار می كاهد.
برای توسعه كسب و كار اینترنتی مشكلاتی وجود دارد و در این راستا حمایت از این حوزه توسط تصمیم سازان به ویژه دولت، امری اجتناب ناپذیر است.
عضو نظام صنفی رایانه استان مركزی گفت: كسب و كارهای اینترنتی از جمله مشاغل جدید است كه روند رو به رشدی در جامعه به خود گرفته و در آینده نزدیك سهم بالایی از اشتغال كشور را به خود اختصاص خواهد داد.
«هادی بیات» افزود: كسب و كارهای اینترنتی با كمترین هزینه و به صورت فردی قابل راه اندازی است و می تواند در صورت فعالیت صحیح گردش مالی مناسبی برای فعال این بخش داشته باشد.
وی بیان كرد: فعالیت موفق در عرصه كسب و كارهای اینترنتی نیازمند زیرساخت های قانونی است كه باید مورد واكاوی قرار گیرد تا محدودیت های كارآفرینان این حوزه كمتر شود.
عضو نظام صنفی رایانه استان مركزی ادامه داد: تعدد متولی كسب و كارهای اینترنتی آسیب جدی به این بازار زده و فضای مبهمی برای فعالان این عرصه ایجاد كرده است.
بیات اظهار داشت: شمار قابل توجهی در خصوص بازار كسب و كار اینترنتی اطلاعات كافی ندارند و این افراد نمی توانند تصمیم های مناسب در این عرصه اتخاذ كنند كه می طلبد این قشر برای آشنایی بیشتر با این بخش، نشست های مشتركی با فعالان كسب و كارهای اینترنتی داشته باشند.
وی عنوان كرد: فعالیت كسب و كارهای اینترنتی در استان مركزی پررنگ است اما صنف خاصی برای این بخش ایجاد نشده است.
عضو نظام صنفی رایانه استان مركزی ادامه داد: افرادی كه در كسب و كارهای اینترنتی به دنبال مجوز قانونی هستند نمی توانند تا اخذ مجوز فعالیتی انجام دهند اما شمار زیادی از فعالان این بخش به صورت غیرمجاز فعالیت می كنند و درآمدهای بالایی نیز به دست می آورند.
بیات تصریح كرد: كسب و كارهای اینترنتی به دلیل نداشتن متولی خاص، كار اخذ مجوز قانونی برای فعالان این عرصه و استفاده از تسهیلات مشاغل خانگی را سخت كرده است.
وی عنوان كرد: كسب و كارهای اینترنتی در شرایط فعلی می تواند نقش موثری در بهبود وضعیت اقتصادی جامعه داشته باشد و هر صنفی می تواند در این حوزه وارد شود و اگر این بازار بر اساس نیاز مشتری پیش رود، حمایت مناسبی از سوی مصرف كننده را به همراه خواهد داشت.
رئیس نظام صنفی رایانه استان مركزی هم گفت: ایجاد كسب و كارهای اینترنتی نسبت به كسب و كارهای سنتی از سرعت بیشتری برخوردار است.
«علیرضا غفاری» افزود: كسب و كارهای اینترنتی در استان مركزی شكل گرفته اما هنوز خیلی پررنگ نیست.
رئیس نظام صنفی رایانه ای استان مركزی ادامه داد: ضریب نفوذ تلفن همراه در سال 1990 در كشور چین صفر بوده اما یك چهارم تولید ناخالص داخلی این كشور در سال 2014 مربوط به فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات بوده است.
غفاری اظهار داشت: مسئولان باید نگاه ویژه به حوزه فناوری اطلاعات و بازار كسب و كارهای اینترنتی داشته باشند زیرا این بخش، محرك اقتصاد كشور خواهد بود.
مدیركل پست استان مركزی گفت: 38 فروشگاه اینترنتی به صورت فعالیت از منزل در این استان وجود دارد.
«محمد علی چراغی» افزود: 9 هزار و 57 مرسوله پستی از طریق فعالیت این شركت ها از ابتدای امسال تاكنون از این استان به ارزش 10 میلیارد و 172 میلیون و 432 هزار و 599 ریال ارسال شده است.
وی بیان كرد: بازار الكترونیك یكی از خدمات مطلوب اداره كل پست در این استان است كه زمینه سهولت ارسال به صورت رایگان را برای محصولات فروشگاه های اینترنتی فراهم كرده است.
مدیركل پست استان مركزی ادامه داد: فروشگاه های اینترنتی این استان هشت هزار و 552 مرسوله از طریق بازار الكترونیك و بقیه را از طریق سایر شركت های خرید اینترنتی برای مشتریان ارسال كرده اند.
چراغی عنوان كرد: ارسال محصولات فروشگاه های اینترنتی به 2 صورت پرداخت اینترنتی و یا تسویه در محل مقصد برای خریداران انجام می شود.
وی گفت: فروشگاه های اینترنتی استان مركزی هم اكنون در شهرستان های اراك، دلیجان، ساوه، محلات، شازند و خمین فعال است و فعالیت در این شركت ها درآمدهای مناسبی نیز به همراه دارد.
مدیركل ارشاد اسلامی استان مركزی هم گفت: كسب و كارهای اینترنتی جزو مشاغل جدید است و مجوز بخشی از این كارها برعهده حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
«محسن شریفی» افزود: انتشار، مشاوره و عرضه نرم افزار، برنامه نویسی و خدمات پشتیبانی، خدمات بازاریابی اینترنتی محصولات فرهنگی و هنری، خدمات مشاوره مربوط به سخت افزار رایانه، بخش بر خط (آنلاین) مطالب الكترونیكی، انیماتور، فروشگاه كتاب، خدمات ترجمه و ویراستاری، نمایه سازی، چكیده نویسی و صحافی، رشته هایی است كه مجوز فعالیت آنها توسط اداره كل فرهنگ ارشاد اسلامی صادر می شود.
وی بیان كرد: مجوز این مشاغل از طریق نشر دیجیتال و به صورت الكترونیكی صادر می شود.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مركزی ادامه داد: متقاضیان برای فعالیت در این مشاغل باید به سایت مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به آدرس اینترنتی www.sarmad.ir مراجعه و برای اخذ مجوزهای لازم، ثبت نام كنند.
شریفی اظهار داشت: كسب و كارهای اینترنتی درآمدهای مناسبی دارد و دولت به این بخش نگاه ویژه دارد اما هنوز اطلاع رسانی های لازم در خصوص این مشاغل به طور مستمر به جامعه ارائه نشده است.
وی گفت: شمار زیادی از این مشاغل نیز بدون مجوزهای قانونی ایجاد شده كه اتخاذ تدابیر لازم در این راستا امری ضروری است.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تنها یك متقاضی از ابتدای امسال تاكنون برای دریافت مجوز تجارت الكترونیك در بخش تولید محتوا و سی دی های آموزشی در این استان مراجعه كرده كه به نظر می رسد اطلاع رسانی های لازم در خصوص آشنایی مردم با این مشاغل اندك است.
شریفی تصریح كرد: خریدهای اینترنتی به سمت جایگزینی با خریدهای حضوری است و رونق این بازارها و فعالیت مجاز شركت های مختلف اینترنتی نقش موثری در سهولت كار برای مردم و صرفه جویی در وقت دارد.
وی تاكید كرد: رویكردها به كسب و كارهای اینترنتی مثبت است و از نیمه دوم سال گذشته آیین نامه های ویژه ای در این راستا تكمیل شده است.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مركزی نیز گفت: كسب و كارهای اینترنتی باید از طریق فروشگاه های دارای نشان اعتماد انجام شود.
سرگرد «احسان آنقی» افزود: مردم باید در خریدهای اینترنتی مراقبت های لازم را به كارگیرند تا دچار چالش و گرفتاری های مختلف نشوند.
وی بیان كرد: پلیس فتا ناجا طرح رمز یكبار مصرف را به بانك های كشور ارائه داده كه از این طریق تراكنش مالی تنها از طریق یك كد انجام می شود و در صورت اجرا، سرقت اطلاعات حساب افراد به صفر خواهد رسید.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مركزی ادامه داد: 14 و نیم درصد پرونده های تشكیل شده پارسال این استان در پلیس فتا مربوط به كلاهبرداری رایانه ای بود كه این رقم از ابتدای امسال تاكنون به 25 درصد افزایش یافته است.
سرگرد آنقی بیان كرد: وقوع كلاهبرداری های رایانه ای در جامعه در حال افزایش است كه هوشیاری و ارائه آموزش های لازم به مردم در خصوص فضاهای سایبری امری ضروری است.
مدیركل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مركزی نیز گفت: كسب و كارهای اینترنتی در سه یا چهار سال گذشته در جامعه گسترده شده و روند روبه رشدی داشته است.
«محسن رحمانی» افزود: كسب و كارهای اینترنتی در گذشته سازماندهی نبود و قوانین بازرگانی و مالیاتی نظارتی بر آن نداشتند كه این امر مشكلاتی را برای حقوق مصرف كنندگان ایجاد می كرد.
وی بیان كرد: بحث تشكیل اتحادیه كسب و كارهای اینترنتی در استان های كشور و استان مركزی مطرح و در دستور كار است.
مدیركل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مركزی ادامه داد: پیش نویش و طرح های اولیه در این راستا تهیه و در دست پیگیری است.
رحمانی اظهار داشت: راهبرد دولت كمك به ایجاد و توسعه كسب و كارهای فناورانه در استان های كشور است.
وی گفت: بیشتر این بازار در تهران است كه با گردش مالی زیادی نیز همراه است اما استان های كشور سهم اندكی از تجارت اینترنتی دارند.
مدیركل اطلاعات و فناوری اطلاعات استان مركزی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راهبردهای حمایتی مناسبی را در راستای كسب و كارهای اینترنتی پیش بینی كرده است.
رحمانی تصریح كرد: بحث های مالی و تسهیل گری یكی از حمایت ها برای تبدیل ایده به كسب و كار و تولید محصول است.
وی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جدای از سایر تسهیلات مشترك با نهادها و دستگاه های دیگر، به پنج طرح نقدینگی در گردش، فناورانه، بازی های رایانه ای، شركت های نوپا و تولیدكنندگان اپلیكیشن و محتوای تلفن همراه تا سقف 30 میلیارد ریال تسهیلات با نرخ پایین اعطا می كند.
رحمانی اظهار داشت: این نهاد در كنار حمایت های مالی خدمات مشاوره ای نیز به متقاضیان این بازار ارائه می دهد و ایده در بسیاری از مواقع وجود دارد اما افراد برای طرح تجاری با مشكل همراه هستند كه می توانند از مشاوره های كارشناسان در این راستا بهره مند شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مركزی نیز گفت: بیشترین سهم از رشد تولیدات ملی و ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه به بخش فناوری اطلاعات اختصاص یافته است.
«رقیه یادگاری» افزود: دولت نگاه ویژه ای به كسب و كارهای فناورانه و آی تی دارد و در این راستا امتیازهای ویژه ای در دستورالعمل های بودجه ای در نظر گرفته شده است.
وی بیان كرد: اشتغال آینده بر مبنای كسب و كارهای جدید و فناورانه است و باید آگاهی های جامعه در خصوص زمینه فعالیت این اشتغال ها افزایش یابد.
گزارش از: معصومه صفری
3005/3075

سرخط اخبار استان‌ها