۹ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر: 82986593
T T
۰ نفر

آب هست نه براي آبياري

۹ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر: 82986593
آب هست نه براي آبياري

سنندج - ايرنا - سال ها است شهرداري ها از آب شرب براي آبياري فضاي سبز استفاده مي كنند و هدر رفت آبي كه با هزينه هاي بالا براي مصارف شرب آماده مي شود، همچنان و بي وقفه ادامه دارد.

به گزارش ايرنا، اين روزها به دليل كمبود آب و دماي بالاي هوا شاهد كاهش منابع آبي و برق هستيم، طبق اعلام وزارت نيرو ميزان ذخيره آبي پشت سدهاي كشور در سال 95 حدود 18 ميليارد مترمكعب بود كه در سال 96 به 13 ميليارد مترمكعب كاهش يافته است و اين ضرورت استفاده درست از منابع آبي چه شرب و چه غير شرب را بيشتر مي كند.
در اين شرايط توصيه ها به صرفه جويي و مصرف درست آب و برق افزايش يافته و قطعي و خاموشي بويژه در حوزه برق به صورت چشمگيري در همه نقاط كشور افزايش يافته است.
در زمينه آب هم علاوه بر محدود بودن منابع و ميزان آن، براي تهيه آب شرب هزينه هاي بالايي صرف مي شود كه حفظ و مصرف درست آن را از سوي همگان ضروري مي كند لذا استفاده از آب شرب براي مصارف ديگر از جمله آبياري فضاي سبز اسراف و هدر رفت اين نعمت الهي است و بايد از انجام آن ممانعت كرد.
مسئول روابط عمومي شركت آبفاي شهري كردستان حجم آب شربي كه توسط شهرداري ها در سال 96 براي مصارف فضاي سبز در تمام شهرهاي استان استفاده شده را 504 هزار و 793 مترمكعب بيان كرد.
ادريس شريفي اظهار داشت: سال گذشته در سنندج 405 هزار و 202 مترمكعب، كامياران 43 هزار و 94 مترمكعب، قروه 19 هزار و 569 مترمكعب، بيجار 11 هزار و 872 مترمكعب، سقز 11 هزار و 645 مترمكعب، ديواندره هفت هزار و 259 مترمكعب، سريش آباد 2 هزار و 702 مترمكعب و دهگلان يك هزار و 449 مترمكعب از آب شرب را شهرداري ها براي آبياري فضاي سبز مصرف كرده اند.
وي اضافه كرد: در هر كدام از شهرهاي موچش، بانه و زرينه كمتر از يك هزار مترمكعب در اين مدت صرف آبياري فضاي سبز شده و در ساير شهرهاي استان نيز از آب شرب براي مصارف فضاي سبز استفاده نمي شود.
شريفي يادآور شد: جلسات مشتركي ميان شركت آبفا، شوراهاي اسلامي و شهرداري ها برگزار شد تا براي مصارف فضاي سبز به جاي استفاده از آب شرب از آب هاي زيرزميني و قنات ها و منابع ديگر استفاده شود.
وي تاكيد كرد: شركت آب و فاضلاب شهري به جد پيگير اين مساله است اما به دليل حجم بالاي نياز و استفاده، ايجاد زيرساخت ها براي تامين منابع آبي فضاي سبز در يك زمان كوتاه امكانپذير نيست و زمانبر است.
راه هاي مختلفي از جمله استفاده از آب هاي سطحي، زيرزميني، تصفيه فاضلاب و موارد ديگري وجود دارد تا از آب شرب براي آبياري فضاي سبز استفاده نشود، حتي قطع شود اما به نظر مي رسد تاكنون همتي وجود نداشته و شهرداري ها ترجيح داده اند از آب هاي آشاميدني كه با سهولت در دسترس است، براي اين منظور استفاده كنند.
آب آشاميدني با رنج و هزينه فراوان توليد و به شبكه لوله كشي مشتركان خانگي منتقل مي شود تا مردم براي مصارف خود آب سالم بهداشتي داشته باشند پس روا نيست آن را بيهوده هدر داده و استفاده هاي نادرست و غير اصولي از اين نعمت الهي داشته باشيم.
شهردار سنندج كه شهريور سال گذشته به اين سمت رسيده است در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: مطالعات شناسايي چشمه ها و قنات هاي شهر مدتي است آغاز شده و بخشي از آن هم به انجام رسيده است.
حشمت الله صيدي با تاكيد بر اينكه اين مطالعات در دوره او آغاز شده است، افزود: با تكميل شناسايي و بررسي اين چشمه ها، قنات و منابع آبي شهر از آنها براي آبياري فضاي سبز استفاده مي كنيم.
وي با بيان اينكه اين امكان وجود دارد كه حتي استفاده از آب شرب براي فضاي سبز بطور كامل هم قطع شود، اضافه كرد: براي شهرداري هم استفاده از آب شرب براي آبياري ناخوشايند است لذا اصرار داريم از آبي كه با هزينه هاي بالا براي مصارف آشاميدني توليد مي شود به منظور آبياري استفاده نشود.
به نظر مي رسد تدابير شهرداري ها در پروسه كاهش مصرف آب و هدر رفت آن و استفاده صحيح از آب شرب كاملا ديده نشده و در سايه مانده است.
اينكه طرح شهرداري براي كاهش استفاده از آب شرب در مصارف آبياري تا چه ميزان اجرايي و عملي شود نياز به گذشت زمان دارد اما اميد مي رود مديران شهري در ديگر شهرهاي استان هم به دنبال راه هايي براي كاهش يا حتي قطع استفاده از آب شرب در آبياري فضاي سبز باشند.
6108/9102

سرخط اخبار استان‌ها