۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۱۱
کد خبر: 83008663
T T
۰ نفر

مردم خوزستان دعاي روحبخش عرفه را زمزمه كردند

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۱۱
کد خبر: 83008663
مردم خوزستان دعاي روحبخش عرفه را زمزمه كردند

اهواز - ايرنا - روز نهم ذي الحجه مصادف با 30 مرداد روز عرفه است؛ روزي كه عاشقان به نشانه تضرع در برابر خالق هستي همراه با حجاج بيت ا... الحرام دست به دعا برداشته و با معبود خود راز و نياز مي كنند.

به گزارش ايرنا دعاي پرفيض عرفه منسوب به امام حسين(ع) همزمان با روز عرفه، بعدازظهر روز سه شنبه در مساجد ،حسينيه ها، بقاع متبركه و امامزادگان شاخص خوزستان با حضور مردم خداجوي اين استان برگزار شد.
اگرچه امسال نيز همانند سال هاي گذشته عاشقان بسياري در آرزوي حضور در سرزمين وحي ماندند اما با چشماني ملتمس و اشكبار نداي بخشش و استغفار سر دادند تا روح را تازه و نفس را صيقل دهند. بندگان با چشماني گريان و قلبي آرام دستان خود را به آسمان برده و با تمام وجود دعا كردند.
دراين آيين باشكوه و روحاني شيفتگان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) با تاسي از سالار شهيدان ، عاشقانه با معبود خود راز و نياز كردند. مرد و زن، پير و جوان با حجاج بيت ا... الحرام در صحراي عرفه هم نوا شده و با قرائت دعاي عرفه به درگاه خالق يكتا استغفار كردند. حضور گسترده جوانان و نوجوانان به اين آيين معنوي جلوه ديگري داده و عشق و ارادت اين قشر به شعائر ديني را به نمايش گذشته بود.
روز عرفه روزي است كه خداي سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خويش فرا مي خواند و خوان كرم و احسان و لطف خود را براي آنان مي گسترده و درهاي مغفرت و بخشش و رحمتش را بر روي آنان مي گشايد.
در اين روز حجاج بيت ا... الحرام با وقوف در صحراي عرفات با خداي خويش به مناجات مي پردازند و دعاي عرفه امام حسين(ع) را قرائت مي كنند.
دعاي عرفه در حرم سبزقبا در دزفول ، مقام صاحب الزمان(عج) شوشتر ، امامزاده حيدر بهبهان، امامزاده عبدا...هنديجان ، حرم دانيال نبي(ع) شوش و علي ابن مهزيار اهوازي و همچنين معراج شهدا، مصلاي مهديه، مصلاي كوت عبدا...، مسجد گلزار شهداي اهواز و برخي مساجد با حضور مردم مومن و محبان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد.
همچنين اين دعاي پرفيض در بسياري از مساجد و مناطق و روستاهاي مرزي خوزستان از جمله شلمچه به صورت مردمي و خودجوش برپا شد.
دعاي عرفه جزو دعاهاي منتسب به امام حسين(ع) به شمار مي رود. اين دعا در سال شهادت ايشان و پيش از واقعه كربلا، جاري و تا به امروز نيز مرسوم بوده است و پذيرش خطا، ادب و مراتب معرفت در هنگام دعا، خداشناسي، خودشناسي و مراتب عرفان را به انسان آموزش مي دهد كه براي درك بهتر از روز عرفه و مقام والاي آن، بايد اندك تامل در دعاي عرفه كرد.
از روايت ها و دعاهاي اهل‌بيت(ع) آنچه در اين روز به دست مي‌آيد نشانگر آن است كه پروردگار هستي اين هنگامه را براي مناجات خود انتخاب كرده و نعمت‌هاي مادي و معنوي خود را در عرفه بر بندگانش ارزاني داشته است.
گفته مي شود عرفه و عرفات روز و مكاني مقدس هستند كه از حضرت آدم (ع) كه در آن مكان توبه كرد و ابراهيم خليل الرحمان(ع) كه در جوار خانه تازه ساخته شده كعبه راز و نياز فرمود، مقدس و منزه است زيرا پيامبر اكرم (ص) بر امت خود از اين روز و از اين مكان سخن هايي گفته كه اميد به خدا و پذيرش توبه را پر رنگ تر كرده و امام حسين(ع) در اين روز و در آن صحرا، فرياد عدالت خواهي و غربت خود را در ميان اهل زمين با بهترين كلمات به سوي پروردگار بي همتا فرستاده است.
براي اين روز اعمالي ذكر شده است كه غسل و زيارت امام حسين (ع) از هزار حج و هزار عمره و جهاد بالاتر است.
9887/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها