۴ تیر ۱۳۹۷، ۲۳:۵۳
کد خبر: 82952933
T T
۰ نفر
ترامپ مدعي پيشرفت در مذاكرات سازش خاورميانه شد

تهران - ايرنا - دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا مدعي شد پيشرفت هاي زيادي در مذاكرات سازش ميان فلسطيني ها و صهيونيست ها حاصل شده است اما وي زماني براي انتشار طرح كاخ سفيد در مورد مذاكرات سازش تعيين نكرد.

به گزارش دوشنبه ايرنا به نقل از رويترز، ترامپ در جريان ديدار با عبدالله دوم پادشاه اردن كه در كاخ سفيد انجام شد، در ادامه ادعاهايش گفت، از زماني كه آمريكا از برجام خارج شده، اوضاع بهبود يافته است.
او اظهار داشت: از زماني كه [به حضور در برجام] پايان داديم اوضاع بسيار متفاوت شده است.
ترامپ 18 ارديبهشت از برجام خارج شد و گفت كه تحريم ها عليه ايران را بازمي گرداند. اين اقدام وي با مخالفت شديد جهاني روبرو شد.
جرد كوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ و جيسون گرينبلات نماينده ويژه ترامپ در مذاكرات بين المللي هفته گذشته سفر خود را به منطقه خاورميانه آغاز كردند و پس از سفر به اردن، مصر، قطر، عربستان، در آخرين ايستگاه منطقه اي خود شنبه شب وارد فلسطين اشغالي شدند.
كوشنر و گرينبلت در اين ديدارها، براي پيشبرد طرح موسوم به «معامله قرن» ترامپ و سازش ميان فلسطينيان و رژيم صهيونيستي با برخي سران كشورهاي عربي گفت و گو كردند.
به گزارش ايرنا، طرح دولت ترامپ براي سازش كه به معامله قرن موسوم است، به طور كامل حق و حقوق فلسطيني ها در آن ناديده گرفته شده است.
اين طرح شامل انضمام كامل قدس به رژيم صهيونيستي و نابودي كامل حق بازگشت آوارگان فلسطيني و انضمام شهرك هاي موجود در كرانه باختري به اين رژيم مي شود. براساس اين طرح، بخش هاي باقي مانده از كرانه باختري براي تشكيل حكومت خودگردان در اختيار فلسطيني ها قرار خواهد گرفت. همچنين حكومت فلسطيني ها بر غزه و بخشي از شمال سينا به رسميت شناخته مي شود.
براساس طرح معامله قرن، دولت فلسطين با مرزهاي موقت شامل نيمي از كرانه باختري و نوار غزه بدون قدس اشغالي تشكيل مي شود كه بررسي مساله پناهندگان را نيز در بر مي گيرد.
همچنين به موجب آن، فلسطينيان بايد «شهر قدس جديد» را در روستاها و مجتمع هاي مسكوني كرانه باختري بسازند.
براساس اين قرارداد، مساله امنيت و مرزهاي سرزمين هاي اشغالي همچنان در دست رژيم صهيونيستي قرار داشته و شهرك سازي ها نيز تحت تاثير مذاكرات دستيابي به راه حل نهايي باقي مي ماند.
شبك**9423**3404

سرخط اخبار جهان