۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۵
کد خبر: 82555290
T T
۰ نفر
تلف شدن تعدادي از گونه هاي جانوري در آتش سوزي بيشه هاي گتوند

گتوند - ايرنا - رئيس اداره حفاظت محيط زيست گتوند گفت:تعداد قابل توجهي از انواع پرندگان،پستانداران كوچك و جوندگان در آتش سوزي اخير بيشه زارها در اين شهرستان تلف شدند.

12 هكتار از بيشه زارهاي شهر جنت مكان و روستاهاي كوشكك،دوپيران و سيدان از توابع شهرستان گتوند در چند روز گذشته در آتش سوخت.
عبدالحسين كريمي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه آتش سوزي روزهاي اخير در بيشه زارهاي شهر جنت مكان و روستاهاي كوشكك،دوپيران و سيدان از توابع شهرستان گتوند خسارات زيادي به محيط زيست اين منطقه وارد كرده است افزود:علاوه بر از بين رفتن پوشش گياهي، تعدادي از انواع پرندگان از جمله كبوتر ، گنجشك پستانداران كوچك و انواع جوندگان نيز در اين آتش سوزي از بين رفتند.
وي با بيان اينكه ماموران يگان حفاظت محيط زيست در حال گشت در منطقه هستند، افزود:هنوز آمار دقيق اين خسارت ها بدست نيامده و در حال بررسي است.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست گتوند به عوامل آتش سوزي بيشه زارها اشاه كرد و گفت: خشكي هوا ،پايين آمدن دبي رودخانه در كنار بيشه زار،گرماي هوا و بي احتياطي برخي از مردم از عوامل آتش سوزي اخير بوده است.
كريمي بر تغيير روش هاي آماده سازي خاك براي كشت محصولات كشاورزي تاكيد كرد: متاسفانه برخي كشاورزان براي تسريع در كشت محصولات كشاورزي، با آتش زدن علوفه به جا مانده از كشت قبلي، قصد آماده سازي براي كشت جديد را دارند كه علاوه بر از بين رفتن گونه هاي جانوري و آلوده كردن هوا، باعث آتش گرفتن بيشه زارهاي اطراف نيز مي شود.
وي با تاكيد بر تقويت موارد مربوط به مكانيزاسيون دركشت و اولويت قرار دادن فعاليت هاي ترويجي آموزشي به كشاورزان از سوي جهاد كشاورزي افزود: جهاد كشاورزي بايد شيوه هاي كشت را مورد بازنگري قرار دهد تا با آموزش روش هاي جديد كشت به كشاورزان شاهد آتش سوزي در مزارع و بيشه زاها نباشيم.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست گتوند با اشاره به وجود هفت هزار هكتار منطقه حفاظت شده در اين شهرستان افزود: هرساله به دليل نداشتن تجهيزات آتش نشاني پيشرفته در اين منطقه بخشي از آن در آتش مي سوزد و در صورت راه اندازي ايستگاه مستقر آتش نشاني و تجهيز نمودن ديگر شاهد اين گونه آتش سوزي نخواهيم بود.
كريمي در پايان با بيان اينكه همكاري مردم درحفاظت از گونه هاي جانوران وحشي و آبزيان اثرگذار است گفت: سامانه ارتباط مردمي 1540 آماده دريافت شكايت و گزارش هاي زيست محيطي مردم از طريق تلفن ثابت وهمراه بصورت شبانه روزي و بدون نياز حضور مردم در اداره حفاظت محيط زيست است.
شهرستان 74هزار نفري گتوند با هفت هزار هكتار منطقه حفاظت شده در شمال استان خوزستان واقع شده است.
7467/6068
خبرنگار:باقرابراهيمي **انتشار:محمدعلي فريدپناه
كانال خبري ايرنا خوزستان: irnaahvaz@
براي دريافت لحظه به لحظه اخبار استان خوزستان به كانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپيونديد.

سرخط اخبار استان‌ها