۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 83131932
T T
۰ نفر

جاده اي كه روستاييان دنا را به كام مرگ مي كشاند

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 83131932
جاده اي كه روستاييان دنا را به كام مرگ مي كشاند

پايگاه خبري سفير دنا در گزارشي با عنوان 'خطرناك ترين جاده روستايي جنوب كشور كه ساليانه قرباني مي گيرد/ جاده بدون حفاظ كه روستانشينان دنا را به كام مرگ مي كشاند' به قلم حسين دوستاني به بررسي مشكلات اين جاده در شهرستان دنا پرداخته است.

شهر سي سخت مركز شهرستان دنا در 35 كيلومتري شهر ياسوج مركز كهگيلويه و بويراحمد واقع شده است كه در جنوب غربي ايران قرار دارد و به دليل دارا بودن جاذبه هاي طبيعي فراوان و وجود چشمه سارهاي خروشان و آب و هوايي مطبوع، از ديرباز به عنوان شهري توريستي و بهشت گردشگران در جنوب كشور شناخته شده است.
خطر سقوط به دره در جاده روستايي تل سياه، كوخدان، سرمور و دهنو سي سخت موضوع بسيار حائز اهميت و حياتي است كه هيچ گونه حفاظ و گاردريلي براي جلو گيري از بروز خطرات جاني روستانشينان در آن نصب نشده است.
وجود باغ هاي فراوان و توليد انواع ميوه سردسيري با كيفيت بسيار عالي نظير سيب، هلو، آلو، گردو، و تاكستان هاي انگور، شهر سي سخت را علاوه بر قطب گردشگري به قطب توليد ميوه در جنوب كشور نيز تبديل كرده است.
روستاهاي سي سخت سهم بسزايي در توليد دارند به گونه اي كه بازار مصرف استان جوابگوي حجم توليدات آن نبوده و كشاورزان و توليدكنندگان ميوه اقدام به عرضه محصولات خود به خارج از استان كرده اند.
از آنجايي كه روستاهاي شهرستان دنا سهم بالايي در توليد انواع ميوه و رونق اقتصاد دارند و حجم تردد در جاده هاي آن بسيار بالاست و ماشين آلات كشاورزي و حمل ميوه در آن رفت و آمد بسيار دارد، مي طلبد كه توجه ويژه اي به امنيت اين جاده و پل ارتباطي موجود در آن شود.
روستاهاي اطراف شهر سي سخت مركز شهرستان دنا از قبيل تل سياه (علي آباد و اقبال آباد)، كوخدان، سرمور و دهنو داراي باغ هاي فراوان ميوه هاي سردسيري بوده و در فصل تابستان و پاييز حجم تردد بالا در جاده هاي ارتباطي به دليل برداشت ميوه، خطراتي را براي ساكنان به همراه داشته است چرا كه عرض جاده ها كم بوده و هيچ گونه حفاظي ندارد و هر لحظه ممكن است خودرويي در اين مسير به ته دره سقوط كند.
جاده ارتباطي روستاهاي تل سياه (علي آباد و اقبال آباد)، كوخدان، سرمور و دهنو كه در 2 الي 6 كيلومتري مركز شهرستان دنا واقع شده است به دليل كوهستاني بودن و وجود گردنه هاي صعب العبور، آبستن خطرات جاني فراواني براي ساكنان آن روستاهاست، بخصوص در فصل زمستان كه به دليل بارش برف و باران عبور و مرور به سختي صورت مي گيرد.
عرض كم جاده، نبوده علائم هشدار دهنده، نبود حفاظ، پل ارتباطي نامطلوب و بدون حفاظ، ريزش سنگ و سنگلاخ از بالاي كوه به جاده، همگي باعث خطرات فراواني براي گردشگران و ساكنان اين روستاها شده است كه همت مضاعف مسئولان راه و شهرسازي و دستگاه هاي اجرايي را در خصوص ايمن سازي اين جاده ارتباطي مي طلبد.
9928/6110

سرخط اخبار استان‌ها