۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۸
کد خبر: 82453192
T T
۰ نفر

چهار راس گوزن از ایلام به خوزستان منتقل شد

۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۸
کد خبر: 82453192
چهار راس گوزن  از ایلام به خوزستان منتقل شد

ایلام - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: چهار راس از گوزن های بالغ سایت احیا و تكثیر گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ این استان به سایت احیای گوزن استان خوزستان منتقل شد.

مازیارسلیمان نژاد روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: طبق برنامه ریزی ها باید 15 راس گوزن به استان خوزستان منتقل شود كه در گام نخست سه راس گوزن نر و یك ماده در چند وقت اخیر به این استان منتقل شده اند.
وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و سرمای هوا فعلا موفق به زنده گیری این تعداد شده ایم و انتقال دیگر رئوس باقی مانده در صورت مساعد شدن شرایط آب و هوایی در سال 96 از سر گرفته می شود.
سلیمان نژاد یادآور شد: در صورت تامین اعتبار و زیرساخت برای ایجاد پارك ملی در استان ایلام گوزن های سایت مانشت و قلارنگ در این گونه محیط طبیعی حفاظت شده رهاسازی می شود.
وی هدف از انتقال گوزن های سایت ایلام به دیگر نقاط استان های كشور را گسترش دامنه و پراكنش این جانور وحشی در مناطق مختلف كشور ذكر كرد.
به گزارش ایرنا، سال گذشته نیز تعداد 10 راس از گوزن های این سایت به استان یزد منتقل شد.
سایت تكثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام با گستره حدود 80 هكتار بیش از 40 راس گوزن زرد ایرانی بالغ و نابالغ را در خود جای داده است.
این سایت در سال 86 با انتقال شش راس گوزن بالغ از جزیره اشك دریاچه ارومیه كار خود را شروع كرد و با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی مناسب، زادآوری به موقع و مطلوب، حفظ خلق و خوی طبیعی و وحشی ونبود تلفات و مریضی (در حد صفر)، در زمره موفق ترین سایت های تكثیر و احیا گونه های در معرض خطر در كشور است.
در حال حاضر 34 راس گوزن بالغ است كه 13 گوزن بالغ نر، 21 ماده و نابالغ در این سایت زندگی می كنند.
گزارش رویدادهای خبری به همراه گزارش تصویری آن ها و اخبار متنوع دیگر، هر روز بر روی سایت ایرنا استان ایلام http://www.irna.ir/ilam و كانال تلگرام به نشانی irnailam@ منتشر می شود.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
7172/6034

سرخط اخبار استان‌ها