۸ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۱۳
کد خبر: 83224308
T T
۰ نفر

جنگل كبودوال روی میز مزایده

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۱۳
کد خبر: 83224308
جنگل كبودوال روی میز مزایده

روزنامه همشهری در گزارشی موضوع واگذاری جنگل كبودوال شهرستان علی آباد كتول به بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت های گردشگری را بررسی كرد.

در گزارش ستاره حجتی آمده است: در واگذاری جنگل كبودوال از طریق آگهی مزایده، تضمینی برای قیمت های نهایی و نفع شهروندان پس از واگذاری وجود ندارد.
در حالی كه اجرای تله‌كابین علی‌ آباد كتول در جنگل كبودوال از اوایل دهه 90 و با طراحی شهرداری وقت مصوب شد، اما با گذشت چند سال هنوز بی‌ نتیجه مانده است.
بر اساس آخرین صحبت‌ های سیدمناف هاشمی استاندار گلستان، این طرح هنوز مجوز نهایی از شورای عالی معماری و شهرسازی دریافت نكرده است.
اگرچه هنوز خبرهای خوشی از نهایی شدن همه مجوزهای لازم برای اجرای این طرح منتشر نشده اما خبرهای دیگری هم هست كه مربوط به واگذاری یكپارچه جنگل و محدوده سد كبودوال در مزایده از سوی سازمان جنگل‌ها است.
این خبر در حالی از سوی اداره كل منابع طبیعی استان، شهرداری و شورای شهر علی‌ آباد كتول تایید می ‌شود كه طی نیم‌ قرن اخیر، این منطقه جنگلی با جاذبه‌ های كم‌ نظیر، شاهد گردشگران زیادی بوده و حضور آنان برای منطقه و شهروندان علی‌ آبادی نفع زیادی داشته است.
این مزایده كه تاریخ دقیق برگزاری و قیمت پایه آن هنوز از سوی سازمان جنگل‌های كشور اعلام نشده با اعتراض و نقد اعضای شورای اسلامی این شهر، شهرداری، فرمانداری، امام‌جمعه، نماینده علی‌ آباد در مجلس و شهروندان رو به ‌رو شده است؛ اعتراضی كه طی نامه‌ ای با امضای همه مسئولان نامبرده، به دست رییس سازمان جنگل‌ های كشور رسیده است.
با این حال برای منابع طبیعی و سازمان جنگل‌های كشور در بر همان پاشنه مزایده و برون‌ سپاری به بخش خصوصی می‌ چرخد.
با غلامرضا حاتمی عضو شورای شهر علی ‌آباد كتول كه طی دوره گذشته نیز در این شورا حضور داشت، درباره دلایل این اعتراض گفت‌ و گویی داشتیم كه در ادامه می‌خوانید.
دلایل مخالفت منابع طبیعی با واگذاری دوباره جنگل‌ كبودوال یا به عبارتی تمدید قرارداد آن با شهرداری چیست؟
شهرداری علی ‌آباد كتول 40 سال است كه قرارداد محدوده پارك جنگلی كبودوال را در اختیار دارد و در كنار خدماتی كه به شهروندان و گردشگران ارائه داده، از آن به خوبی محافظت كرده است. آخرین قرارداد مربوط به سال‌های 86 تا 96 بود. پس از آن نیز به این دلیل كه طرح جدید پارك جنگلی در دست بررسی بود، سازمان جنگل‌ ها این محدوده را با تفاهم ‌نامه در اختیار شهرداری قرار داد.
قوانین سازمان جنگل ‌ها و مراتع هم اجازه تمدید دوباره قرارداد با شهرداری علی‌ آباد را می‌ داد. همزمان شورای شهر و شهرداری تلاش می‌ كرد كه تله ‌كابین را هم به مجموعه پارك جنگلی اضافه كند و این اتفاق هم افتاد. بعد از آن، منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ ها تصمیم گرفت تا كل مجموعه را به مزایده بگذارد. در حال حاضر هر لحظه امكان دارد این مجموعه از دست شهرداری خارج شود.
آیا شورای شهر و شهرداری علی‌ آباد كتول، دلایل مخالفت خود را اعلام كرده‌ اند؟
بله؛ انتقاد مجموعه شورای شهر و شهرداری روشن است. شهرداری تاكنون به بهترین شكل از این جنگل حفاظت كرده است. سرنوشت پارك‌ های جنگلی كه به بخش خصوصی واگذار شد، مشخص است ولی تاكنون حتی یك درخت در این محدوده قطع نشده است. از سوی دیگر همه عواید و منافع آن تا زمانی كه در اختیار شهرداری است، به عنوان درآمد شهرداری كه مورد تاكید وزارت كشور نیز هست، به مردم می ‌رسد. این نكته را هم بگویم كه این موضوع فقط نظر مدیریت شهری علی ‌آباد كتول نیست. بلكه شهروندان، امام‌جمعه و فرماندار نیز با ما هم عقیده هستند.
میزان درآمد و سرمایه‌گذاری شهرداری در این محدوده چقدر است؟
طی این دوره از شورا و دوره گذشته، شهرداری چهل میلیارد ریال به صورت مستقیم در این محدوده سرمایه‌ گذاری كرد. با احتساب مشاركت‌ ها، بالغ بر یكصد میلیارد ریال سرمایه‌ گذاری در كبودوال انجام شده است. البته این عدد مربوط به سرمایه‌ های ثابت است. بعد از این میزان سرمایه‌ گذاری، پارك جنگلی كبودوال به شرایط درآمدزایی رسیده است. حالا پارك نه فقط در عید نوروز و تابستان، بلكه در تمام فصول سال گردشگر دارد. با وجود همه این تلاش‌ ها اما سازمان جنگل‌ ها تصمیم بر مزایده محدوده جنگلی كبودوال گرفته است.
سازمان جنگل‌ های كشور و همچنین اداره كل منابع طبیعی استان اعلام كرده ‌اند كه به دلیل تغییر در قوانین واگذاری، امكان تمدید قرارداد با شهرداری وجود ندارد. آیا شورا و شهرداری این موضوع را از نظر حقوقی بررسی كرده اند؟
این همه حقیقت نیست.
آیا شهرداری به عنوان یكی از شركت‌ كنندگان به مزایده وارد نمی‌ شود؟
در صورت تعیین قیمت پایه و همچنین زمان مزایده حتما این كار انجام می‌ شود، اما همان طور كه می‌ دانید در مزایده كسی نمی‌ داند كه چه رقم ‌هایی به میان می‌ آید. ار سوی دیگر شركتی ممكن است رقم بالایی بدهد و بعد از آن قیمت خدمات ارائه شده بالاتر برود. تضمینی وجود ندارد كه قیمت‌ های نهایی پس از واگذاری به نفع شهروندان تمام شود. مشابه اتفاقی كه در رامسر هم شاهد بودیم. حتی از عابران پیاده مبلغ 10 هزار ریال و از رانندگان هم یكصد هزار ریال دریافت می‌ شود. فرقی هم میان بومیان با گردشگران وجود ندارد، اما شهرداری تا امروز از بومیان مبلغی دریافت نكرده است و تاكید می ‌كنم این موضوع در حالی است كه شهرداری علی‌ آباد طی دوران‌ های مختلف حفاظت مطلوبی از محدوده داشته است. نرخ ورودی برای گردشگران 50 هزار ریال است.
این پارك هویت مردم شده است و به دلیل چسبیدگی به شهر، شهروندان علی‌ آبادی تردد بسیار بالایی به مجموعه دارند. به نقلی از امام راحل تاكید می‌ كنم كه ایشان هم فرمودند این جنگل ‌ها برای مردم است. سازمان جنگل‌ ها به صراحت اعلام كرده كه از عملكرد شهرداری‌ ها در مورد پارك‌ های جنگلی راضی نیست. اما قرار نیست كبودوال به این عنوان، قربانی شود. این‌ها دغدغه‌های اساسی ماست. قانون این اجازه را به ما می‌دهد كه قرارداد را تمدید كنیم و تلاش ما این است كه سازمان جنگل‌ ها را برای آن متقاعد كنیم.
طرح تله ‌كابین علی ‌آباد در كدام مرحله قرار دارد؟ آیا زمان مزایده مشخص است؟
براساس آنچه مسئولان استانی به ما اعلام كرده اند، تله‌كابین فقط باید آخرین مجوز یعنی مجوز شورای عالی معماری و شهرسازی كشور را دریافت كند. در مورد زمان مزایده هم مالك اصلی منابع طبیعی است و این دستگاه باید زمان آن را مشخص كند.
3014/2729

سرخط اخبار استان‌ها