۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82061322
T T
۰ نفر

گلستان در كمتر از 15 ساعت سه بار لرزید

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82061322
گلستان در كمتر از 15 ساعت سه بار لرزید

گرگان - ایرنا- مدیر كل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: از روز گذشته تا صبح امروز چهارشنبه و در فاصله زمانی كمتر از 15 ساعت، سه زمین لرزه در دو نقطه جغرافیایی استان به وقوع پیوسته است.

به گزارش دریافتی ایرنا از مدیریت بحران استان، صادق‎علی مقدم افزود: دو زلزله به مركزیت شهر گرگان مركز استان و یك مورد در بندرتركمن واقع در غرب استان روی داده است.
وی در مورد بزرگی و قدرت این زمین لرزه ها به نقل از مركز لرزه نگاری موسسه ژئو فیزیك دانشگاه تهران گفت: اولین زلزله ساعت 16:37 روز سه شنبه به بزرگی 2.1 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در طول جغرافیایی54.412 و عرض جغرافیایی 36.711 و عمق هشت كیلومتری زمین در شهرستان گرگان به وقوع پیوسته است.
مقدم یادآور شد: زلزله دوم گرگان نیز به فاصله چند ساعت با همان قدرت و بزرگی ساعت 22:39، در طول جغرافیایی 54.436 و عرض جغرافیایی 36.909 و عمق 10 كیلومتری زمین روی داد.
وی اضافه كرد: زلزله صبح امروز چهارشنبه نیز ساعت 5:41، به بزرگی 2.3 ریشتر، در طول جغرافیایی 53.642 و عرض جغرافیایی 37.301 در عمق 9 كیلومتری از سطح زمین شهر بندرتركمن را تكان داد.
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان با اشاره به شدت كم این زلزله‎ها ادامه داد: اگر چه هیچ دلیل علمی مبنی بر وقوع زلزله‎های كوچك به عنوان پیش‎درآمد زلزله‎های بزرگ نیست، اما بدون شك هشداری قوی است كه استان بیشتر آمادگی مقابله با این گونه حوادث و آسیب های آن را داشته باشد.
وی در زمینه خسارت احتمالی زمین ‎لرزه‎های روز گذشته و امروز گفت: باتوجه به شدت كم این زمین‎لرزه‎ها، خوشبختانه خسارتی از سوی دستگاه‎های متولی گزارش نشده است.
به گفته وی از آغاز سال جاری تاكنون10 زلزله در گلستان روی داده كه نشان می‎دهد امسال در هر بازه زمانی كمتر از پنج روز شاهد یك زلزله در استان بوده ایم.
مدیر كل مدیریت بحران گلستان با یادآوری آموزش به عنوان كم‎هزینه ترین و موثرترین راه توانمندسازی جامعه در رویارویی با حوادثی همچون زلزله افزود: سرمایه‎گذاری در آموزش بهترین مسیر برای ساختن جامعه‎ای ایمن است.
مقدم همچنین بیمه همگانی اماكن مسكونی را گامی موثر برای ایمن‎سازی استان در عرصه مقابله با بلایای طبیعی ارزیابی و بر آن تاكید نمود و گفت: مهمترین مشكل دراین مسیر كمبود اعتبارات است.
استان گلستان واقع در شمال ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی از مناطق در معرض خطر بلایای طبیعی همچون زلزله ، رانش زمین ، سیل و نیز آتش سوزی جنگل ها است.
1648

سرخط اخبار استان‌ها