۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵
کد خبر: 82256879
T T
۰ نفر

سلام بر حسين(ع)؛ زمزمه مشترك شيعه و سني در تالش

۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵
کد خبر: 82256879
سلام بر حسين(ع)؛ زمزمه مشترك شيعه و سني در تالش

آستارا - ايرنا - باز ماه محرم آمد و عطر دل انگيز عشق و ارادت به سالار آزادگان جهان سراسر گيتي را فرا گرفت و مسلمانان شيعه و سني شهرستان تالش در غرب استان گيلان، خود را براي شركت در آئين هاي عزاداري اين ماه حزن و اندوه و كسب معرفت بيشتر به امام حسين (ع) آماده كرده اند.

بازمحرم با همه روزهاي حزن انگيزش فرا رسيده و شور حسيني ديگري در بين مسلمانان و عاشقان اباعبدالله الحسين ايجاد كرده است و علم ها و بيرق ها برافراشته و همه مردم شهر در رثاي سالار شهيدان سياه پوش شده اند. محرم كه مي آيد تالش حال وهواي ديگري به خود مي گيرد چراكه اين شهر در ماه محرم شاهد برگزاري آيين هاي مختلفي است؛ اينجا همزمان با دهه نخست ماه محرم رنگ حزن به خود گرفته و آيين هاي مختلف عزاداري برگزار مي شود.
مردم شيعه واهل سنت تالش در كنار يكديگر در ماتم حسيني شركت كرده و به عزاداري مي پردازند؛ اينجا براي شيعه وسني افتخار نوكري فرزندان رسول الله و خدمت در دستگاه حسيني بزرگترين افتخار است و دستجات عزاداري و مساجد شهر و روستاهاي تالش مملو از شيعه و سني عاشق و دلداده به حسين هستند
** آماده سازي مساجد براي استقبال از محرم
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان تالش مي گويد : آمادگي براي استقبال از محرم يكي از مهمترين برنامه هاي هيأت امناي مساجد شهرستان است.
حجت الاسلام سيد حامد ميرحسيني ادامه مي دهد: عاشقان امام حسين چه اهل سنت و چه شيعه، در كنار هم در مراسم عزاداري حاضر شده و عشق خود را به امام حسين ابراز مي كنند.
وي بيان مي كند: ما بايد به پيام عاشورا و به پيام عزاداري توجه كنيم و از خرافه پرستي، تمسك و توسل به چوب و سنگ و ايراد مطالب غيرواقع و سبك از سوي مداحان و عوامل ديگرجلوگيري كنيم.
وي مي گويد: بيش از 200 مسجد در تالش ميزبان مراسم ماه محرم هستند و در بيش از 65مسجد اهالي شيعه و اهل سنت تالش ، به صورت مشترك و در كنار هم در عزاي امام حسين و يارانش شركت خواهند كرد.
حسيني مي افزايد: با برگزاري جلسه مشترك هيات امنا مساجد شهرستان، كار آماده سازي مساجد و نظافت آنها براي استقبال از ماه محرم انجام شد.

** حضور 180روحاني در مساجد و ايجاد 40ايستگاه صلواتي در شهر تالش
حجت الاسلام حسن ملائكي رئيس اداره تبليغات اسلامي تالش نيز مي گويد: آيين هاي ماه محرم به شكل باشكوهي در تالش برگزار مي شود و برنامه هاي ماه محرم از شب اول اين ماه آغاز شده و همه مساجد و هيأت هاي مذهبي شهرستان، آيين هاي عزاداري را برگزاري مي كنند.
وي ادامه مي دهد: 180 روحاني در ماه محرم در مساجد تالش حضور خواهند داشت و عزاداران حسيني، هيات هاي مذهبي، تعزيه خوان و شبيه خوان ها از مدت ها پيش خود را براي ماه محرم آماده كرده اند.
وي بيان مي كند: بيشتر مساجد شهرستان را روحانيان بومي و برخي ديگر از مساجد را روحانيان اعزامي از قم در دهه اول محرم پوشش خواهند داد و حفظ ظواهر و شعائر حسيني در اين ماه محترم شمرده مي شود و بايد با داشتن بصيرت و شعور حسيني، شأن و حرمت ماه محرم را رعايت كنيم.
ملائكي مي گويد: در تالش جوانان و نوجوانان شهري و روستايي از چند روز مانده به آغاز محرم، گرد هم مي آيند و با همكاري هيأت هاي امناي مساجد، ايستگاه هاي صلواتي را با نام سالار شهيدان و شهداي كربلا در دهه نخست محرم برپا مي كنند.
اين ايستگاه هاي صلواتي با طلوع خورشيد فعاليت خود را آغاز و تا پايان روز براي عزاداران حسيني (ع) و مردم شهر چاي، شربت و ديگر نذورات مردمي را توزيع مي كنند و صداي مرثيه و نوحه سوگواري سالار شهيدان نيز به زبان هاي آذري، تالشي و فارسي از اين ايستگاه هاي صلواتي به گوش مي رسد.

** طشت گذاري، سنت ديرينه تالشيان در استقبال از محرم
رئيس شوراي هيات مذهبي تالش نيز با يادآوري برگزاري آيين سنتي طشت گذاري در مساجد اين شهرستان در استقبال از محرم مي گويد: در آستانه سوگواري هاي سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، مردم حسيني شهرستان تالش با برگزاري آيين سنتي و مذهبي طشت گذاري به پيشواز محرم مي روند.
عبدالله حسين پور با تاكيد برگراميداشت ارزش هاي والاي اين ماه بزرگ و هدف هاي نهضت عظيم سيدالشهدا(ع) بيان مي كند: عاشقان امام حسين(ع) در مساجد داخل شهر تالش آيين سنتي طشت گذاري را برگزار و با راه اندازي همزمان دسته هاي عزاداري در كوچه ها و خيابان هاي شهر، برنامه هاي سوگواري ايام شهادت امام سوم شيعيان را به طور رسمي آغاز مي كنند.
شهرستان تالش با داشتن جمعيتي بالغ بر 190هزار نفر كه بيش از 40درصد آن را برادران و خواهران اهل سنت تشكيل مي دهد و با داشتن اقوام ترك، كرد، تات، گيلك و تالش در 110 كيلومتري غرب مركز استان گيلان قرار دارد.
گزارش از سيدجلال سيدمحمدي ** انتشاردهنده: اميرحسين كبيري
7106 / 7124 /2007

سرخط اخبار استان‌ها