هيلاري كلينتون اعلام پرواز ممنوع را در سوريه،معادل كشتار جمعي خوانده بود

تهران - ايرنا - تارنماي 'راشا تودي' نوشت: اسناد بتازگي منتشر شده در سايت اينرنتي 'ويكي ليكس' فاش ساخت كه 'هيلاري كلينتون' در يكي از سخنراني هايش در سال 2013 در مورد سوريه هشدار داده است، اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوريه معادل كشتار دسته جمعي غير نظاميان سوري خواهد بود.

تارنماي روسي صبح امروز (يكشنبه) با اعلام اين خبر افزود: سايت ويكي ليكس افشاگري هاي تازه اي از هيلاري كلينتون نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريكا به عمل آورده و يك نوار صوتي از سخنراني هاي اين نامزد دمكراتها را، كه مربوط به دوران تصديش در وزارت امور خارجه آمريكا و نيز مبارزات انتخاباتيش است، منتشر ساخته است.
ويكي ليكس بخش جديدي از اي ميل هاي لورفته حساب رئيس تيم انتخاباتي كلينتون را باز كرد و هزاران پيام اي ميل همراه با تعدادي دست چين شده از سخنراني هاي او را كه بابتشان از ميزبان پول دريافت كرده است، منتشر ساخت.
اين سخنراني ها براي 'گولدمن ساكس'، 'مورگان استنلي'، 'دويچه بانك ' و جمعي ديگر از محافل و مجامع ايراد شده است و همگي مربوط به دوره اي است كه كلينتون وزير امور خارجه آمريكا بود و يا مربوط به مبارزات انتخاباتي اوست.
كلينتون در يكي از اين سخنراني ها مربوط به سال 2013 پيرامون رويكرد جنگ طلبانه دولت آمريكا در قبال دولت سوريه، در صحبتهايي براي استراتژيستهاي آمريكا تبيين مي كند كه اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوريه، معادل بر جاي ماندن انبوهي از تلفات و كشتار دسته جمعي مردم غير نظامي سوريه خواهد بود .
اعلان منطقه پرواز ممنوع در سوريه موضوعي است كه جنگ طلبان غربي از مدتهاي مديد بر آن اصرار داشته اند .
طبق اسناد منتشر شده توسط ويكي ليكس، هيلاري كلينتون در يكي از اين سخنراني هايش در 'وال استريت' در باره اين مسئله گفت 'يكي از مشكلات كار مربوط به اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوريه اين است كه اين اقدام حتما نياز به آن دارد كه دفاع هوايي بسيار پيچيده كشور از سوريه بيرون برده شود'.
كلينتون توضيح داد 'براي اينكه ما در سوريه يك منطقه پرواز ممنوع داشته باشيم، بايد همه دفاع هوايي سوريه را از كشور خارج كنيم چون بسياري از اين تجهيزات در مناطق پرجمعيت كشور آرايش داده شده اند. همچنين است در مورد موشكهاي ما حتي موشكهايي كه فقط برقراري توازن قوا در آنجا مستقر هستند. ما جان خلبانهاي خود را به خطر نمي اندازيم. شما داريد مي رويد كه جمعيت بيشماري از سوري ها را بكشيد '.
او سپس اظهار نگراني كرد 'اين مسئله از ديدگاه مردم يعني همان مداخله، مداخله اي كه مردم به رواني در باره آن صحبت مي كنند. اين موضوع پاي آمريكا و «ناتو» را بطور كامل و تمام عيار به جنگ سوريه باز خواهد كرد و جان انبوهي از مردم را خواهد گرفت '.
سوريه در سال 2013 بحث داغي براي كلينتون بود.
در يكي از سخنراني هاي كلينتون در آن سال در دويچه بانك، از او سوال شد كه اگر سند متقن و غيرقابل منازعه اي وجود داشته باشد كه نشان دهد دولت سوريه از سلاح شيميايي عليه مردم خود استفاده كرده است، آيا او از حملات هوايي آمريكا و يا چكمه پوشان آمريكايي در ميدان رزم سوريه حمايت مي كند يا نه ؟
كلينتون پاسخ داد 'شما يك سوال بسيار بسيار مشكلي پرسيديد. ما خيلي زياد و بوضوح راجع به اين مسئله صحبت كرده ايم. هم آمريكا و هم اروپا و هم اسرائيل اعلام كرده اند كه اين يك خط قرمز است. اگر سند غير قابل منازعه اي براي استفاده از سلاح شيميايي وجود داشته باشد، در آن صورت يك سري تعهدات اعلام شده براي اقدام هم موجود است '.
وي ادامه داد 'حال اينكه اين اقدام به چه كيفيت باشد و اينكه آيا اصلا موفق خواهد بود يا نه، اينها از اصولي است كه كار برنامه ريزي و اجرا را فوق العاده دشوار مي كند'.
كلينتون در سخنراني ديگري در اكتبر 2013 در مراسم 'صندوق متحده پيشرفته و بزرگ شام رباني يهود' گفت 'اين بستگي به اين دارد كه شما تعريفتان از منافع ملي چيست. ما يقينا اين مسئله برايمان مربوط به سلاحهاي شيميايي است '.
كلينتون سپس موجوديت سوريه را به عنوان يك 'منفعت ملي' براي آمريكا خواند و در توجيه اين مدعايش گفت 'چون اين امكان در سوريه وجود دارد كه اين كشور به زمين حاصلخيزي براي پرورش افراط گرايان و نيز سكوي پرتابي براي انجام حملات به تركيه و اردن و عناصر غير فرقه اي كذا و كذا در لبنان و سرانجام هم در اسرائيل باشد'.
كلينتون در ادامه صحبتهايش در اين مجمع اشاره كرد كه او حتي در مورد سوريه اين توصيه ها را هم شنيده است كه 'بگذاريد آنها آنقدر همديگر را بكشند تا بالاخره خسته شوند .ما در آن زمان است كه درخواهيم يافت با آنهايي كه باقي مانده اند مي بايست چه تعاملي داشته باشيم'.
وي اين رويكرد را بسيار 'قابل عمل' خواند.
كلينتون همچنين در يك سخنراني در گولد اسميت ساكس در سال 2013 هم گفت 'چالش بزرگ ديگر غرب توسعه دادن ارتباطات مخفي با اپوزيسيون سوريه است تا ما از طريق آنان به كنه واقعيات موجود داخل سوريه پي ببريم'.
كلينتون افزود، براي آمريكا و اروپا مشكل از همان بدو امر اين بوده است 'شما در اينجا كارتان چيست؟ شما داريد كي را مسلح مي كنيد؟ و شما احتمالا كاغذهايي را مي خوانيد كه ديدگاه من بر روي آن درج شده است. ما بايد سعي كنيم يك تعداد از گروههايي را پيدا كنيم كه در آنجا بودند و ما فكر مي كرديم كه مي توانيم با آنها رابطه برقرار كنيم و تماسهاي سريمان را با آنها بسط دهيم تا بلكه از اين طريق حداقل بتوانيم نگرشي به درون آنچه كه هم اكنون دارد داخل سوريه مي گذرد داشته باشيم'.
كلينتون گفت كه او اكنون موافق يك اقدام سري و مستحكم و قاطع براي شناسايي و تربيت و آموزش و مسلح كردن گروههايي از شورشيان داخل سوريه است .
او از اين بابت كه سعودي ها و ساير كشورها هم اكنون محموله هاي بزرگي را از سلاح بي هدف و بي رويه به داخل سوريه مي فرستند، اظهار ناراحتي كرد و گفت كه اين مسئله، كار را بسيار سخت و پيچيده كرده است '.
راشا تودي در ادامه گزارش خود اشاره مي كند:
موضوع افشاي سخنراني هاي منتشر نشده كلينتون، امكان دارد مورد توجه خبرنگاران قرار بگيرد تا به سير و تفحص در صدها اي ميل لورفته او بنشينند .
اما از آن سوي ميدان رقابت انتخاباتي،, رقباي جمهوريخواه او هم از مدتها قبل دست به كار شده اند و از اين اي ميل هاي لو رفته كلينتون به عنوان برگ برنده براي خود عليه رقيب استفاده كرده اند. جمهوريخواهان موضوع مخفي ماندن سخنراني هاي مزد گرفته شده كلينتون و طفره رفتن او از انتشار رونوشت اين سخنراني ها در وال استريت را يك كلاهبرداري انتخاباتي ناميده اند .
'رينس پريبوس' رئيس 'كميته ملي جمهوريخواهان' با صدور بيانيه اي در اين باره نوشت 'با اين مسائلي كه امروز ويكي ليكس افشا كرد، ما كاملا پي برديم كه هيلاري كلينتون حقيقتا كيست. اين اصلا كار سختي نيست كه بفهميم او چرا اينقدر سعي مي كرد رونوشت سخنراني هايش را در بانكهاي وال استريت كه مخفيانه به او ميليونها دلار پرداخت كرده اند را كتمان كند '.
پريبوس افزود 'حقيقتي كه امروز آشكار شد اين است كه شخص هيلاري كلينتون براي مبارزه انتخاباتيش، آشكارا و مطلق، تقلب مي كند. برني سندرز و بسياري از دمكراتهاي همفكر او چطور مي توانند به حمايتشان از اين نامزد ادامه دهند در حاليكه شاهد افشا شدن رسوايي هاي او هستند '.
'گلن كاپلين' سخنگوي تيم انتخاباتي كلينتون در صحبتهايي در اين زمينه گفت 'صبح امروز همه گمان هاي دولت آمريكا در مورد اينكه 'كرملين' ويكي ليكس را مسلح كرده است تا در انتخابات آمريكا به سود نامزدي «دونالد ترامپ» دخالت كند، به يقين تبديل شد'.
وي افزود 'ما قصد نداريم صحت و سقم اسناد به سرقت رفته را كه ژوليان آسانژ آن را منتشر ساخته است، تائيد كنيم. آسانژ هرگز آرزوي خود را براي صدمه زدن به هيلاري كلينتون از كسي مخفي نكرده است '.
دولت ' اوباما ' هم روز جمعه (پريروز) مسكو را متهم كرد كه در پشت پرده هك كردن كامپيوترهاي كميته ملي دمكراتها در ماه ژوئن قرار داشته است.
'سرگئي ريابكوف' معاون وزير امور خارجه روسيه هم در اظهار نظري در تارنماي خود در روز شنبه در اين باره نوشت 'اينكه بياييم احساسات و عواطف همگان را با تازيانه تحريك و موضوع هكرهاي روسي را مطرح كنيم، از ابزارهاي مورد استفاده در مبارزات انتخاباتي آمريكاست. دولت آمريكا در اين مبارزه از اينكه متوسل به حقه هاي كثيف شود، ابايي ندارد'.
ريابكوف افزود 'هيچ مدرك متقني در دست نيست كه يك چنين اتهامات سنگيني را ثابت كند '.
وي ادامه داد 'همه اين اسناد جعل شده هستند و در خدمت يك دستور كار سياسي واضح و آشكار در واشنگتن قرار دارند . واشنگتن مصمم است همچنان تازيانه هايش را براي تحريك هيجانات ضد روسي وارد آورد'.
اروپام**1591**1479
مترجم: اقدس السادات حسيني **انتشاردهنده: حسن سالك رضائي
۰ نفر

سرخط اخبار جهان