۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۷:۰۰
کد خبر: 82052747
T T
۰ نفر
مسابقات انتخابي كشتي گرش خراسان شمالي در شهر غلامان برگزار مي شود

بجنورد - ايرنا - سرپرست هيات ورزش روستايي و بازيهاي بومي و محلي شهرستان راز و جرگلان از برگزاري مسابقات انتخابي كشتي گرش از فردا جمعه در شهر غلامان خبر داد.

محمد الهي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا زمان برگزاري اين مسابقات را 10 ام ارديبهشت ماه عنوان كرد و گفت: اين مسابقات به مناسبت روز شوراها و هفته سلامت در شهر غلامان در اوزان 70 ، 80 ، 90 ، 100 و 100+ كيلوگرم برگزار مي شود.
وي همراه داشتن بيمه ورزشي از سوي شركت كنندگان را الزامي دانست و گفت: نفرات برتر اين مسابقات به مسابقات كشوري گرش در 16 ارديبهشت ماه به ميزباني شهر فراغي در استان گلستان اعزام خواهند شد.
گرش كشتي ديدني و جالب توجهي است كه در مناطق تركمن نشين استان خراسان شمالي متداول و رايج است. گرش در جشن هاي عروسي و ديگر مراسم برگزار مي‌گردد. در اين كشتي وزن و زمان مطرح نيست، سرعت عمل در گرش بر قدرت بدني پيشي دارد و بسيار مشاهده مي‌شود كشتي‌گيري كه از سرعت عمل برخوردار است بر حريفي كه قدرت بدني بيشتري دارد، غلبه كرده است.
قبل از برگزاري كشتي، جارچي محل، مردم و كشتي‌گيران را به محل كشتي دعوت مي‌كند. زمين محل انجام كشتي بايد كمي نرم و خاكي باشد. تماشاچيان دايره‌ وار دور ميدان مي‌نشينند و كشتي‌گيران هر محله در كناري از ميدان مستقر مي‌شوند. ريش سفيدان و پيشكسوتان و صاحب نظران در كشتي براي نظارت در كنار ميدان قرار مي‌گيرند و يك نفر را از بين خود براي داوري انتخاب مي‌كنند.
6003/6042

سرخط اخبار استان‌ها