۱۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۰۶
کد خبر: 81554721
T T
۰ نفر
بنای طاق گرا اثری از دوره اشكانی در گردنه پاتاق سرپل ذهاب

قصرشیرین - ایرنا - بنای طاق گرا یا طاق شیرین اثری از دوران حكومت اشكانی است كه بر سر راه كرمانشاه به سرپل ذهاب و در 15 كیلومتری این شهرستان قرار دارد كه هر سال بخصوص در ایام تعطیلات نوروز پذیرای انبوهی از مسافرین است.

به گزارش خبرنگار ایرنا طاق گرا بر یك دره باصفا با جنگلهای انبوه در كنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده كه فلات ایران را به بین النهرین ارتباط می داد كه به علت تغییر مسیر این راه و بنای تاق گرا اكنون در شیب پایین جاده آسفالته قرار گرفته است.

این بنا از نظر معماری فضای ایوان مانندی است كه از سنگ ساخته شده و به ابعاد 86/4 در70/7 متر است كه ورودی آن به طرف جنوب و مشرف بر جاده سنگفرش باستانی است.

این بنا از لحاظ ساختاری به وسیله بلوك های سنگی ساخته شده كه به صورت مكعب مستطیل تراشیده شده اند و مصالح داخلی دیوارها نیز از لاشه سنگ و ملاط گچ است.

دیوارهای جناحین این بنا تا حدودی بلندتر ساخته شده اند تا بتوانند سقف تاق را به طور كامل مسطح نمایند.

ارتفاع كف بنا از سطح زمین 20/1 متر و ارتفاع از كف تا لبه قوس 92/5 متر است.

همچنین بلندی افریز (استخوان بندی بنا ) اول 60 سانتیمتر است كه بر روی آن یك ردیف بلوك سنگی ساده به بلندی 45 سانتیمتر قرار گرفته و بر روی این بخش، سنگهای تزیینی افریز دوم قرار دارد.

همچنین در بالاترین بخش بر روی لبه بام بنا، یك ردیف كنگره به ارتفاع 92 سانتی متر قرار گرفته است.

ارتفاع بنا از سطح زمین تا بالاترین نقطه 7/11 متر است كه عرض دهانه طاق10/4 متر و عمق آن10/3 متر می باشد و دیوارهای داخلی این بنا به وسیله نقوش هندسی حجاری شده است.

در مورد زمان ساخت این بنا اختلاف نظرهایی وجود دارد برخی آن را به دوره اشكانی و برخی دیگر آن را به دوره ساسانی نسبت می دهند.

آن طور كه از مدارك باستان شناسی به دست آمده این بنا در اواخر دوره ساسانی و احتمالا زمان حكومت خسرو دوم ساخته شده است كه اگرچه تاكنون كاركرد واقعی این بنا مشخص نشده، اما برای آن كاركردهای متفاوتی از جمله یادگار احداث راه كاروانرو، توقفگاه موكب شاهی، اریكه سلطنتی، پاسگاه مرزی و بنای یادبودی از پیروزی ذكر كرده اند.

برای دیدن این اثر200 متر بعد از ایست بازرسی معروف پاطاق وارد جاده فرعی در سمت چپ جاده اصلی شده و پس از طی مسافتی حدود 500 متر می توان به محل مورد نظر رسید.

اطلاعات مربوط به بنای طاق گرا برگرفته از سایت میراث فرهنگی كرمانشاه است.

8066/3012

سرخط اخبار استان‌ها