۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۵۵
کد خبر: 81549184
T T
۰ نفر
بقعه امامزاده جعفر بروجرد، آماده استقبال ازمسافران نوروزی است

بروجرد - ایرنا - بقعه امامزاده جعفر بروجرد یكی از بناهای تاریخی شهرستان بروجرد است كه همه ساله میزبان زایران و مسافران نوروزی است.

به گزارش ایرنا مجموعه امامزاده جعفر در شرق شهر بروجرد قرار دارد و شامل بقعه امامزاده جعفر، بقعه دوخواهران و آرامگاه های عمومی و خصوصی است.

ساختمان اصلی، معروف به بقعه امامزاده جعفر از آثار دوران سلجوقی است كه گنبدی مخروطی شكل بالای ضریح دارد.

تعمیرات و تغییراتی در دوره ایلخانی در این مجموعه ایجاد شد؛ این نمونه معماری در ایران بسیار نادر است و یكی دیگر از نمونه های آن آرامگاه دانیال نبی در شهرستان شوش است.

برخلاف گنبدهای دایره ای شكل كه مشخصه بناهای اسلامی است گنبد امامزاده جعفر به یك مخروط بلند شبیه است كه مانند كلاه های قدیمی ایرانیان می باشد.

مقبره اصلی این امامزاده هشت ضلعی است و اندازه كل زیربنای آن ۲۲ در ۲۰ متر و ارتفاع گنبد آن از سطح زمین نزدیك به ۲۵ متر است.

طبقات بقعه یك دست و سالم هستند ولی نمای اطراف حرم، اصالت معماری اصلی را از دست داده و به مرور زمان از نظر كالبد ظاهری تغییر كرده است.

درگاه ورودی مقبره دارای دو نشیمن است كه با كاشی های عصر صفوی و قاجاری مزین شده است؛ این درگاه، دری كنده كاری شده از جنس چوب به اندازه ۵/۱ در ۲ متر دارد و بر حاشیه آن آیاتی از قرآن حك شده است.

كنده كاری و منبت كاری روی لنگه های در و حاشیه آن زیبایی فراوانی دارد و شاهكاری از هنر دوره صفوی است.

زنجیر نفیسی از جنس نقره بر در چوبی ساختمان امامزاده قرار داشت كه متاسفانه به سرقت رفت.

در كناره درگاه، سنگ قبری از مرمر به اندازه ۳۸ در ۵۰ سانتیمتر بر دیوار نصب شده كه بر حاشیه آن آیاتی از قرآن به طور برجسته كنده كاری شده است؛ این سنگ قبر به بانویی به نام شاخاتون تعلق دارد.

در وسط حرم، ضریحی از چوب و ورشو قرار دارد.

اصل قبر در طبقه زیرین است و شش پله از كف حرم پایین تر است كه اتاق آجری سردابه آن به بلندی سه متر ساخته شده و اندازه آن ۳/۱۰ در ۷۰/۲ متر می باشد.

دروازه غربی، ورودی اصلی امامزاده به حساب می آید كه در گذشته آن را از طریق بازارچه ای به كوی دانگه بروجرد وصل می كرده است.

سر در فعلی گویا در دوره قاجار تعمیر یا بنا شده است.

در شرق بنای اصلی، بقعه ای متبرك به نام دوخواهران وجود دارد كه تاكنون مورد پژوهش كارشناسانه قرار نگرفته است اما مردم بروجرد توجه ویژه ای نسبت به زیارت این بنا دارند. این بنای آجری گرد و فاقد ظرافت های معماری است.

صحن جنوبی و شرقی امامزاده جعفر بروجرد، گورستانی عمومی است كه در گذشته، شرقی ترین بخش شهر به حساب می آمده و مجاور دیوار قلعه شهر بوده است.

دیوار قلعه باستانی بروجرد تا اواسط دهه شصت بر جا بود ولی متاسفانه بدون در نظرگیری وجهه تاریخی آن توسط شهرداری تخریب و دیوار جدیدی به جای آن بنا شد.

برخی سنگ قبرهای این گورستان قدیمی بوده و صدها سال قدمت دارند كه نگهداری از آنان ضروری است.

همچنین آرامگاه خصوصی جالب توجهی در شرق بقعه اصلی قرار داشت كه كم كم تخریب شد. در میان افراد مدفون در این محل، شاعران و عالمان مذهبی متعددی دیده می شوند كه مشخصه آنها سنگ قبرهای نفیس با نوشته های عربی است.

چند چنار قدیمی در صحن امامزاده جعفر قرار دارد كه سن آنها را چند صد سال تخمین می زنند؛ قدمت و بزرگی این چنارها در بروجرد به مثل تبدیل شده است. البته باید گفت بعضی از این چنارها قطع و فقط تنه آنها به ارتفاع دو تا سه متر باقی مانده است.

در مورد فرد مدفون در امامزاده نظرات گوناگونی هست.

افراد محلی آن را فرزند یا فرزند زاده امام موسی كاظم(ع) می دانند اما براساس نوشته های معتبر، نام اصلی صاحب قبر، ابوالقاسم جعفر بن الحسین بن علی بن الحسن المكفوف بن الحسن الافطس بن علی اصغر بن الامام علی بن الحسین (ع) می باشد كه با این حساب نسب وی به امام چهارم، زین العابدین (ع) می رسد.

بنای امامزاده جعفر با حواشی و متعلقات آن، بعد از مسجد جامع، قدیمی ترین اثر تاریخی در درون شهر بروجرد است و جا دارد كه مورد توجه و تحقیق بیشتر قرار گیرد.

تعمیرات غیر كارشناسی، رطوبت و خانه سازی در اطراف حرم، خسارات شدیدی به این بنای دیدنی وارد آورده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بروجرد در خصوص جایگاه این امامزاده در بین مردم این شهرستان گفت: این بنای تاریخی و مذهبی همواره بین مردم شهرستان و زایران از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار بوده و مكانی مناسب برای برپایی آیین های مختلف دینی و مذهبی است.

حجت الاسلام رضا گودرزی افزود: هر سال در ایام عید برنامه های مختلفی از جمله آیین تحویل سال، طرح آرامش بهاری، نمایشگاه و برنامه های مختلف دینی و فرهنگی در بقاع متبركه بروجرد برگزار می شود.

وی گفت: بیش از 20 هزار زایر و مسافر نوروزی هر سال در ایام نوروز از امامزاده جعفر دیدن می كنند.

بنای امامزاده جعفر (ع) بروجرد كه در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده در همه ایام سال مورد توجه و احترام شهروندان بروجردی و مسافران است.

6052/3022/6001

سرخط اخبار استان‌ها