۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۱
کد خبر: 81354536
T T
۰ نفر
پاسخ‌های سردار كمالی به پرسش‌هایی درباره معافیت سنی، كسر خدمت متاهلان، بخشش اضافه خدمت‌ها و ...

تهران - ایرنا - به دنبال اعلام خبر «بخشش اضافه خدمت سنواتی سربازان و اعطای كسر خدمت دوماهه به ازای هر فرزند»، سوالات مختلفی در این خصوص مطرح شد كه جانشین اداره منابع انسانی ستاد كل نیروهای مسلح به این سوالات و ابهامات پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، سردار موسی كمالی درباره اینكه چرا به سربازان متاهل در حال حاضر كسر خدمتی اعطا نشد ، خاطرنشان كرد: در حال حاضر طول مدت خدمت سربازی 21 ماه است و برای كسانی كه 21 ماه خدمت می‌كنند به ازای هر فرزند دو ماه كسر خدمت تعلق می گیرد. اما در آیین نامه جدید كه از ابتدای فروردین 94 خدمت سربازی 24 ماهه شد، به ازای هر فرزند سه ماه از سربازی سربازان كم می‌شود و همچنین كسرخدمت سه ماهه نیز به متاهلین داده خواهد شد.

كسرخدمت سه ماهه فرزند یا همسر عطف به ماسبق نمی‌شود

وی ادامه داد: در دوره فعلی كسر خدمتی به متاهلان داده نمی‌شود و كسر خدمت‌های مربوط به تاهل از سال 94 به بعد است. در حقیقت در حال حاضر تفاوتی میان سربازان متاهل از نظر طول خدمت سربازی در سال 93 و 94 وجود نخواهد داشت و هر دو به مدت 21 ماه خدمت خواهند كرد.

جمع كسر خدمت‌ها؛ حداكثر یك سال

وی درباره حداكثر مدت مجاز استفاده از كسرخدمت‌ها نیز اظهار كرد: جمع كسر خدمت بسیج، تاهل و فرزندان حداكثر یكسال باید باشد، اما كسر خدمت‌های ایثارگران و محققین به این شكل نیست و البته این كسرخدمت‌ها با یكدیگر قابل جمعند بنابراین ممكن است فردی با تجمیع كسر خدمت‌هایش تنها به دوران آموزشی رفته و سربازی‌اش به اتمام برسد.

كمالی در توضیح بیشتر در این باره افزود: به عنوان مثال ممكن است فردی متاهل و دارای دو فرزند باشد كه در این صورت از 9 ماه كسر خدمت برخوردار خواهد شد. از سوی دیگر با انجام كاری تحقیقاتی یا به سبب ایثارگری كسر خدمتی به وی تعلق گرفته باشد كه طول خدمت این دو كسر خدمت با یكدیگر جمع خواهد شد. بنابراین بازهم تاكید می‌كنم كه تنها جمع كسر خدمت‌های مربوط به بسیج، تاهل و فرزند باید حداكثر یك سال شود و این موضوع درباره دیگر كسر خدمت‌ها وجود ندارد.

22 بهمن آخرین مهلت برای بخشش اضافه خدمت و تسهیلات كسرخدمت

جانشین اداره منابع انسانی ستاد كل نیروهای مسلح درباره بخشش غیبت و اضافه خدمت سربازان نیز اظهار كرد: یك فرصت به سربازان غایب دادیم كه اگر تا 22 بهمن امسال خودشان را برای انجام خدمت سربازی معرفی كنند علاوه بر اینكه به موجب غیبت اضافه خدمت‌های سه یا شش ماهه را تحمل نخواهند كرد، به دلیل غیبتشان نیز به مرجع قضایی نیز معرفی نمی‌شوند و در ضمن چون تا پیش از سال 94 تكلیف سربازی خود را مشخص كرده‌اند طول مدت خدمتشان 21 ماه خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین این افراد تنها در صورتی كه تا 22 بهمن امسال خود را معرفی كنند مشمول كسر خدمت می‌شوند و به ازای هر فرزند دو ماه كسر خدمت به آنان تعلق خواهد گرفت و اگر كسر خدمت دیگری نیز داشته باشند می‌توانند از آن استفاده كنند.

تشدید برخورد با سربازان غایب و فراری از اول مهرماه 94

كمالی درباره آن دسته از سربازان غایب كه تا 22 بهمن امسال تكلیف سربازی خود را مشخص نكنند نیز گفت: این دسته از مشمولان اگر چنانچه تا اول مهر ماه 94 وضعیت سربازی خود را مشخص كنند، تسهیلات كسر خدمت تاهل و فرزند به آنان تاهل می‌گیرد، اما اضافه خدمتشان بر جا خواهد بود و بخششی برای اضافه خدمتشان لحاظ نخواهد شد.

وی افزود: حال اگر سرباز غایبی تا اول مهر ماه 94 خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی نكند، پس از اعزام هیچ كسر خدمتی به وی تعلق نخواهد گرفت و اضافه خدمت‌های مربوط به غیبت نیز شامل حالش می‌شود. به عنوان مثال باید 24 ماه به سربازی رفته و شش ماه هم به سبب غیبت اضافه خدمت كند كه می‌شود 30 ماه سربازی.

كمالی ادامه داد: همچنین اگر از این تاریخ به بعد غایبان برای انجام خدمت سربازی مراجعه نكنند از نظر ما یعنی قصدی برای سربازی ندارند و نمی‌خواهند مشكل خود را حل كنند، بنابراین قانون برخورد با مشمولان و سربازان غایب تشدید شده و علاوه بر اینكه با خود آنان برخورد خواهد شد، با كسانی كه این سربازان را به كار گرفته‌اند نیز برخورد خواهد شد و مسئولیت آن با نیروی انتظامی است.

كمالی در ادامه به یكی از شروط مهم در اعطای كسرخدمت‌ بسیج اشاره كرد و افزود:‌ مشمولان اگر در دوران غیبت با بسیج همكاری كرده باشند، كسر خدمتی به آنان تعلق نخواهد گرفت و تنها كسر خدمت‌های زمان غیر غیبت برایشان محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال فردی تا سال 90 با بسیج همكاری كرده و پس از آن وارد غیبت شده و همكاری‌اش را با بسیج ادامه داده است. در این شرایط تنها كسر خدمت‌های مربوط به قبل از سال 90 به وی تعلق خواهد گرفت.

ستاد كل مخالف معافیت‌های سنی است

جانشین اداره منابع انسانی ستاد كل نیروهای مسلح درباره بحث معافیت‌های سنی كه بارها از سوی مخاطبان ایسنا مورد پرسش قرار گرفته بود، نیز تاكید كرد: ستاد كل نه تنها هیچ برنامه‌ای برای معافیت سنی مشمولان در دست اجرا ندارد، بلكه اساسا موافق آن هم نیست. بنابراین تمامی متولدین 55 به بعد باید تكلیف سربازی خود را مشخص كنند و به نظرم تسهیلات اعطا شده در این دوره فرصت خوبی برای آنان خواهد بود.

كسر خدمت به امریه‌ها نیز تعلق می‌گیرد

كمالی در ادامه با اشاره به كسر خدمت‌های تاهل و فرزند گفت: این كسر خدمت به كسانی كه به دستگاه‌های مربوطه تحت عنوان امریه اعزام می‌شوند نیز تعلق می‌گیرد و علاوه بر این كسر خدمت‌های ایثارگری و ... نیز به جای خودش است.

به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد كل نیروهای مسلح، تنها كسر خدمتی كه به سربازان امریه تعلق نمی‌گیرد كسر خدمت‌های مربوط به مناطق عملیاتی و محروم است.

وی در پاسخ به این پرسش كه اگر مشمولی تا پیش از موعد مقرر برای رفتن به سربازی اقدام كند اما تاریخ اعزامش به سال آینده یا زمانی دیگر موكول شود نیز گفت: اقدام كردن برای سربازی یعنی آماده اعزام باشد. ممكن است به سبب تعداد زیاد متقاضی سازمان وظیفه عمومی كه مسئولیت اعزام سربازان را بر عهده دارد تصمیم بگیرد مدت اعزام این افراد را به تاخیر بیندازد لذا برای این افراد نیز مطابق قانون 93 تصمیم گیری خواهد شد. به عنوان مثال اگر سرباز غایبی تا پیش از 22 بهمن امسال برای رفتن به سربازی اقدام كند، در صورتی كه سازمان وظیفه عمومی تصمیم بگیرد وی در تاریخی پس از 22 بهمن به سربازی اعزام شود در این صورت تمامی تسهیلات در نظر گرفته شده برایش لحاظ خواهد شد.

وی درباره اینكه آیا وظیفه عمومی می‌تواند به سرعت نسبت به اعزام این افراد اقدام كند، اظهار كرد: سازمان وظیفه عمومی این توانایی را دارد و برابر نیاز و جا برای سربازان برنامه ریزی و آنان را اعزام خواهد كرد.

منبع / ایسنا

اول ** 1521
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه