نام استاد محمود جوادي پور با فرهنگ و هنر اين سرزمين عجين شده است

تهران-مديرعامل خانه هنرمندان ايران گفت: رفتن يك هنرمند به معني پايان زندگي هنري وي نيست؛ چرا كه افرادي چون مرحوم محمود جوادي پور نامشان با فرهنگ و هنر اين سرزمين عجين شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،'مجید سرسنگی' عصر روز گذشته - چهارشنبه - در مراسم بزرگداشت استاد 'محمود جوادی پور' هنرمند فقید و پیشكسوت نقاشی كه با حضور جمع كثیری از هنردوستان و اساتید تجسمی در خانه هنرمندان برگزار شد،اظهار داشت:معاونت پژوهشی خانه هنرمندان برنامه ای با عنوان' سرو هنر' برگزار می كند كه هر بار به تجلیل و بزرگداشت یكی ازمفاخر و چهره های پیشكسوت هنر ایران زمین می پردازد و قرار بود این برنامه نیز در زمان حیات این استاد برجسته نقاشی برگزار شود ،اما صد حیف كه چنین نشد و آرزوی آن بر دل همه ما ماند.

وی درادامه افزود:وقتی جامعه هنری یكی از استوانه های خود را از دست می دهد از یك سو به خاطر از بین رفتن افرادی كه تمام روح و وجودشان را برای هنر این سرزمین صرف كردند،ناراحتیم از سوی دیگر از اینكه هنوز افرادی هستند كه برای ادای دین به چهره ها گردهم جمع می شوند،خرسند می شویم.

مدیرعامل خانه هنرمندان اضافه كرد:مشاهده مجموعه چهره های شاخص عرصه هنر كه در دهه های اخیر برای فرهنگ و تمدن این سرزمین تلاش كرده اند،ما را به این نتیجه می رساند كه افرادی چون جوادی پور تنها به خاطر توانایی در دنیای هنر شهره نبودند.

وی گفت:در واقع این اساتید و هنرمندان علاوه بر خلق آثار درخشان به خاطر ویژگی های برجسته اخلاقی و منش و شخصیتشان به اسطوره تبدیل شدند و نامشان درتاریخ ماندگار شد.

سرسنگی استاد جوادی پور را استادی بی بدیل توصیف كرد و گفت:این هنرمند پیشگام به معنی واقعی كلمه یك معلم بود كه تنها دغدغه آموزشی وی محدود به چند ساعت كلاس و چند واحد درسی نبود.بلكه جوادی پور در خارج از كلاس هم به تعلیم و تربیت هنرجویان ادامه می داد.

به گفته مدیرعامل خانه هنرمندان،به دلیل این ویژگی برجسته این هنرمند پیشكسوت امروز ما شاهد نسل گسترده ای از هنرمندان توانا هستیم كه همگی محصول تعلیم و تربیت جوادی پور هستند.

وی یادآورشد:تا زمانی كه تاریخ این سرزمین پاینده و سایه فرهنگ و هنر بر سر ملت ایران گسترده باشد،استاد جوادی پور هم زنده خواهد بود.

'پرویز كلانتری' از جمله هنرمندان اساتید پیشكسوت نقاشی نیز در این مراسم كه در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار می شد،به ذكر خاطراتی از دوران آشنایی و شاگردی استاد جوادی پور پرداخت و گفت:در سفرهایی كه دانشكده دانشجویان را می برد ،جوادی پور استاد همراه ما بود و این سفرها باعث شد با خصوصیات اخلاقی برجسته وی نیز آشنا شوم.

این نویسنده و طراح خاطرنشان كرد:وی در این سفرها به من آموخت كه چگونه چشم انداز مقابلم را با حدف اضافات ،ساده كرده و با استفاده از سایه و روشن به روی بوم منتقل كنم.البته دوستی ما بعد از دانشكده و تا پیش از درگذشت وی ادامه پیدا كرد ومن همواره در این سال ها از وی آموختم.

وی همچنین به توصیف ویژگی های هنری یكی از آثار این هنرمند فقید پرداخت و افزود:تابلوی سیل زدگان یكی از زیباترین كارهای وی بود كه به شیوه امپرسیونیست خلق شده بود و همین اثر باعث شده بود وی به عنوان شاگرد اول دانشكده هنرهای زیبا بورس تحصیلی اروپا بگیرد.

كلانتری ادامه داد:این اثر به گونه ای تمام زوایای یك منطقه سیل زده را نشان می داد كه مخاطب با خود می اندیشید به راستی هنرمند و خالق این اثر كجای این تصویرایستاده است .این تابلو بعد از انقلاب گم شد.درنهایت متاسفانه تقدیر وی را نیزبا خود برد.

مراسم یاد بود استاد پیشكسوت نقاشی، عكاسی، گرافیك و پیشگام هنر نوگرای ایران 'محمود جوادی پور' با حضور اساتید و هنرمندان برجسته در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

فراهنگ**9173**

سرخط اخبار فرهنگ