۱۲ آذر ۱۳۹۱، ۱۹:۲۳
کد خبر: 80438821
T T
۰ نفر
آمادگي مراكز معاينه فني براي افزايش ظرفيت پذيرش خودرو

تهران - مراكز معاينه فني خودروها با آغاز طرح تشديد برخورد پليس با خودروهاي دودزا و وجودپديده وارونگي هوا با تمام ظرفيت خدمات رساني مي كنند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، سید علی رضوی مدیر عامل ستاد معاینه فنی با بیان این مطلب گفت: هرساله با قرار گرفتن در فصل پاییز و زمستان وبه وجود پدیده اینورژن ما شاهد افزایش بیش از پیش آلودگی هوا هستیم و با توجه به شیوع سرطان و بروز بیماریهای قلبی و تنفسی ، تردیدی نیست كه در میان عوامل ایجاد این گونه از بیماریها آلودگی هوا نقش بسزایی دارد.

وی افزود:معاینه فنی با كاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی تردد یكی از عوامل مهم پیشگیری از بیماریهای مهلك و تامین كننده سلامت ساكنین شهر ها علی الخصوص پایتخت نشینان محسوب می شود.

رضوی افزود :هرچند از ابتدای سال تاكنون 392 هزار خودرو به مراكز معاینه فنی مراجعه كرده اندكه این رقم در مقایسه با سال گذشته 5 درصد كاهش داشته است،اما با توجه به ظرفیت مراكز معاینه فنی این مراكز توانایی پذیرش یك میلیون خودرو را دریك نوبت كاری در مدت فوق داشته كه متاسفانه به دلایل مختلف تا به حال بیش از نیمی از خودروهای واجد شرایط به مراكز معاینه فنی مراجعه نكرده اند.

وی گفت: امیدواریم با تشدید اعمال قانون از سوی پلیس و توجه بیشتر شهروندان به مقوله سلامت و ایمنی ، تمامی خودروهایی كه نیاز به معاینه فنی دارند قبل از اینكه از سوی پلیس توقیف و پلاك تعمیرگاه دریافت كنند با مراجعه به مراكز معاینه فنی و آگاهی از عیوب خودروهای خود و رفع آن با صرف وقت و هزینه اندك گامی بزرگ در جهت كاهش آلودگی هوا كه جان شهروندان به ویژه كودكان و سالمندان را تهدید می كند بردارند.

رضوی همچنین درخصوص مراجعه موتور سیكلت ها به مراكز معاینه فنی اظهار داشت: هم اكنون بیش از 3 میلیون موتورسیكلت در تهران تردد می كنند كه 25 درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از تردد موتورسیكلت های بی كیفیت است و این درحالیست كه میزان مراجعه موتورسیكلت ها به مراكز معاینه فنی از ابتدای سال تنها 276 عدد بوده كه جای بررسی دارد.

رضوی گفت : در حال حاضر یكی از معایبی كه با مراجعه به مراكز معاینه فنی براحتی قابل تشخیص بوده خروج دود آبی رنگ و سرطان زا از اگزوز خودروها است كه این دود ناشی از سوخت روغن در محفظه احتراق موتور بوده و عواملی نظیر پایان عمر كاركرد روغن ، كیفیت نامرغوب و استاندار نبودن آن از مهمترین دلایل این نقص محسوب می شود. همچنین بخش دیگری از این آلاینده ها كه از اگزوز خارج می شود مرئی نبوده و بسیار خطرناك هستند، مانند گازهای co،هیدروكربنها واكسیدهای نیتروژن می باشند و تنها توسط دستگاههای آنالایزر گازكه در مراكز معاینه فنی مستقر است قابل تشخیص هستند.

رضوی در پایان افزود:مراكز معاینه فنی با 38 خط مكانیزه به صورت بالقوه ظرفیت پذیرش روزانه 5 هزار خودرو را در یك نوبت كاری داشته و آمادگی این را دارد كه در صورت مراجعه مستمر شهروندان ساعات كار خود را نیز افزایش داده و پذیرای تمامی خودروهای فاقد معاینه فنی كه در سطح تهران تردد می كنند باشند.

وی به شهروندان توصیه كرد تا در این روزها كه مراكز معاینه فنی خلوت بوده و حداكثر زمان لازم برای اخذ برگ معاینه فنی 5 تا 8 دقیقه است به این مراكز مراجعه و نسبت به انجام معاینه فنی خودروی خود اقدام كنند.

اجتمام( 1) 1647
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه