۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۸
کد خبر: 83319773
T T
۰ نفر
آمادگی مخالفان ترامپ برای برگزاری تظاهرات اعتراضی در لندن

لندن – ایرنا – همزمان با نزدیك شدن به سفر رئیس‌ جمهوری آمریكا به لندن، هزاران تن از مردم انگلیس در كنار گروه‌ها و كارزارهای تبلیغاتی ضد ترامپ برای شركت در تظاهرات اعتراضی در لندن اعلام آمادگی كرده اند.

كارزار مدنی ائتلاف توقف ترامپ كه یكی از اصلی‌ترین نهادهای مخالف سفر رئیس‌جمهوری آمریكا به لندن به شمار می‌رود با انتشار پیامی در فیس‌بوك، از مردم خواست تا مانند سال گذشته در تظاهرات پرازدحام علیه ترامپ شركت كنند.
این نهاد مدنی قصد دارد تا چهاردهم خرداد، همزمان با دومین روز از سفر رئیس‌ جمهوری آمریكا به انگلیس، تظاهرات گسترده‌ای را از میدان مشهور ترافالگار در قلب لندن تا جایی كه او حضور داشته باشد، برگزار كند.
در این بیانیه آمده است: بگذارید به او نشان دهیم درباره سیاست‌های نفرت انگیزش چه فكر می‌كنیم. به خیابان‌ها سرازیر می‌شویم تا جلوی نفرت، كوته‌فكری و نژادپرستی را بگیریم.
این بیانیه همچنین از ترزا می نخست‌وزیر انگلیس به دلیل دعوت رسمی از ترامپ به لندن انتقاد كرده و از به‌عنوان دنباله‌رو سیاست‌های سمی ترامپ یادكرده است.
طبق آخرین آمار منتشرشده در فیس‌بوك تاكنون بیش از 32 هزار مشترك فیس‌بوك علاقه‌مندی خود را برای شركت در این تظاهرات ابراز كرده و از این میزان 7 هزار تن مشاركت خود را تائید كرده‌اند.
سایر فعالان ضد ترامپ هم با انتشار پیام‌هایی در اعلام مخالفت خود با این سفر به استقبال هشتك 'نه به ترامپ' رفتند.
در آخرین سفر ترامپ به لندن، بیش از 200 هزار معترض در خیابان‌های مركزی شهر لندن دست به تظاهرات زدند و شعارهایی را علیه ترامپ و رابطه ویژه لندن و واشنگتن سر دادند.
آن‌ها علاوه بر شعارنوشته‌ها و پارچه نوشته‌هایی كه در دست داشتند، بادكنك غول‌پیكر و تمسخرآمیز ترامپ را كه به شكلی كودكی عصبانی طراحی‌شده بود، حمل می‌كردند.
در همین پیوند گزارش‌ها حاكی است یك فعال مدنی از شهر فیلادلفیا آمریكا، روبات مشابه به ترامپ را كه روی دستشویی طلایی نشسته سفارش داده تا به دست معترضان در انگلیس برسد.
«دون لیس» با این اقدام می‌خواهد به جهانیان نشان بدهد كه ترامپ مایه شرمندگی مردم امریكا می‌باشد.
این روبات 5 متری در آینده نزدیك از ولایت سیچوآن چین به شهر لندن منتقل خواهد شد.
در این شیء هنری، ترامپ روی دستشویی طلایی نشسته، توییت می‌نویسد و برخی از جملات كلیشه‌ای خود را همچون 'شكار جادوگر'، 'اخبار جعلی'، 'بدون دسیسه' را بیان می‌كند.
هم‌زمان، اختلاف‌نظرها درباره آنچه افتخار سخنرانی ترامپ در پارلمان انگلیس خوانده می‌شود بالاگرفته است. رئیس مجلس عوام انگلیس با سخنرانی ترامپ در پارلمان مخالفت است و تعدادی از نمایندگان مجلس هم با تنظیم لایحه‌ای مخالفت خود را با حضور ترامپ در پارلمان اعلام كرده‌اند.
بر اساس برنامه اعلام‌شده ترامپ سوم ژوئن (13 خرداد) به لندن سفر می‌كند و دو روز اقامت خواهد داشت. این سفر به دعوت ملكه انگلیس انجام می‌شود و رئیس‌جمهور آمریكا و همسرش، ملانیا ترامپ، مهمان ملكه خواهند بود.
نكته قابل‌توجه این است كه «ترزا می» قصد دارد تا سوم ژوئن، طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا را دوباره در پارلمان به رأی گذاشته و اگر با آن موافقت شد از مقام خود كناره‌گیری كند. او همچنین قبول كرده كه در صورت مخالفت پارلمان، بلافاصله تاریخ استعفایش را اعلام كند. درحالی‌كه ترامپ مهمان ملكه خواهد بود، برخی ناظران، اقدام دولت انگلیس را نوعی دهن‌كجی به رئیس‌جمهوری آمریكا تلقی می‌كنند.
اروپام ** هـ ن ** 1546

سرخط اخبار جهان