۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۱
کد خبر: 83317480
T T
۰ نفر

امام جمعه شيراز: اصلاح نظام بانكي لازم است

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۱
کد خبر: 83317480
امام جمعه شيراز: اصلاح نظام بانكي لازم است

شيراز-ايرنا- نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز گفت: اصلاح نظام بانكي كشور بايد مدنظر قرار گيرد نه اينكه رباي مركب در اين سيستم از مردم اخذ شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا،آيت الله لطف الله دژكام در خطبه هاي نماز جمعه شيراز افزود: اكنون در سيستم بانكي كشور رباي مركب گرفته مي شود و هيچ مشكلي هم پيش نمي آيد.
در سيستم بانكي، بهره مركب شامل بهره اي است كه بر اصل سرمايه اوليه و همچنين بر بهره انباشته شده از دوره هاي قبلي سپرده يا وام محاسبه مي‌شود.
بهره مركب مي‌تواند به‌ عنوان بهره بر سود يا سودِ سود در نظر گرفته شود و باعث مي‌شود تا بهره سپرده يا وام با نرخ بيشتري از نرخ عادي افزايش داشته باشد.

** لزوم رفع موانع كسب
آيت الله دژكام گفت: استفاده از ظرفيت مردم و خصوصا جوانان امر مهمي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و سهولت ايجاد كسب و كار نيز بايد در دستور كار دستگاه هاي دولتي باشد.
وي ادامه داد: در بعضي كشورهاي پيشرفته يك روزه مي توان كسب و كاري به راه انداخت اما در كشور ما ماه ها اين روند طول مي كشد كه تسهيل امور اشتغال زايي و كارآفريني در شرايط كنوني امر مهم و ضروري است.

** پيروي از بيانيه گام دوم و رهبري
آيت الله دژكام به بيانات رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان قواي سه گانه و مديران كشور اشاره كرد و گفت: رهبري در ابعاد مختلف در اين جلسه ،نيازهاي فرهنگي اجتماعي و اقتصادي و آنچه لازم بوده را تبيين كردند كه اين موارد براي همه بايد حكم بيدارباش داشته باشد.
وي ادامه داد: اجراي دستورات رهبري در شرايط كنوني نياز جامعه است و اگر اين موارد طي نشود گام دوم انقلاب كه توسط رهبر معظم انقلاب تبيين شده محقق نخواهد شد.
امام جمعه شيراز با بيان اينكه رهبري مقاومت در مقابل آمريكا را تنها راه حل ممكن و مذاكره را سم مهلك دانستند گفت: مذاكره با طرف بدقول بي فايده است چون هرچه را كه تفاهم شود بعدا زيرپا مي گذارد.
وي اضافه كرد: با شناختي كه از طرف مقابل داريم تاكيد مي كنم كه تنها گزينه ما در مقابل آمريكا مقاومت تا نقطه آخر است.
نماينده ولي فقيه در استان فارس اضافه كرد: دشمن در دو جهت تلاش مي كند اول اينكه مسئولان در مقابل فشار آمريكا تسليم شوند كه اينجا توقع ما از مسئولان شجاعت بيشتر در مقابل زياده خواهي آمريكا است كه در سطح مديران تصميم گير كشور كسي نيست كه خلاف اين را مدنظر داشته باشد.
وي ادامه داد: دشمن تلاش مي كند كه بين مردم و دولت و حاكميت فاصله بيافتد كه بايد در مقابل اين تلاش، برنامه وجود داشته باشد.
آيت الله دژكام افزود: رهبري مواردي را بعنوان وظيفه دولت در شرايط كنوني تبيين كرده اند كه دولت بايد اين موارد را عملياتي كند همانگونه كه در اين مسير نيز گام برداشته است.
وي با تاكيد بر اينكه بايد همگان با همراهي و كمك به دولت كمك كنند تا كشور از اين شرايط خارج شود،گفت: مديريت و برنامه ريزي براي مقابله با مشكلات جدي و عملياتي شود و مديران بازرسي كل كشور و دستگاه قضايي بايد در اين خصوص به دولت كمك كنند تا رفع مشكلات اجرايي شود.
امام جمعه شيراز افزود: ساختار بودجه بايد تغيير پيدا كند و مقرر شده طي چهار ماهه اول امسال اين مسأله از سوي نمايندگان مجلس پيگيري شود كه رهبري با جديت اين مسأله را مطالبه كرده اند اما ديده مي شود برخي آقايان در مجلس شوراي اسلامي پيگيري جدي در اين خصوص ندارند.

** توجه بيشتر به ماه رمضان
نماينده ولي فقيه در استان فارس اظهار داشت: فضاي اجتماعي و رسانه اي در بسياري از مواقع متناسب با ماه رمضان نيست.
وي ادامه داد: بايد اهميت ماه رمضان و روزه داري را يادآور شويم و اگر به اين مساله توجه نشود مي تواند آسيب هاي زيادي را به كشور تحميل كند.

** مردم به نيازمندان كمك كنند
نماينده ولي فقيه در استان فارس گفت: آمريكا براي دلزدگي مردم از حكومت اسلامي در تلاش است كه وضع اقتصادي مردم را بد كند و در كنار آن از ابزار رسانه اي نيز كمك مي گيرد و امروز كساني كه براي خدمت به نيازمندان همت مي كنند پشت آمريكا را مي شكنند.
وي اظهار داشت: ايران تحت فشار شيطان بزرگ است تا مردم با مشكل مواجه شوند و امروز كمك كردن به نيازمندان وظيفه همه است و هر كس به اندازه توان مالي خود بايد اين كاري در اين خصوص انجام دهد.
وي با بيان اينكه حس كمك كردن بايد به جامعه القا شود و هركس در حد توان خود خير به جامعه برساند،گفت: مردم بايد در كنار حمايت هاي دولتي خوشان براي كمك به هم وطنان نيازمندشان ،يتيمان،گرفتاران و درماندگان بشتابند.
آيت الله دژكام عنوان كرد: افزايش ارتباطات اجتماعي در جامعه امر مهمي است و در شرايط كنوني كه مشكلات اقتصادي و ... در كشور وجود دارد بايد مراودات مردم در جامعه افزايش پيدا كند.
9873 / 1876

سرخط اخبار استان‌ها