۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۶
کد خبر: 83315000
T T
۰ نفر

معاونت پرستاري نبايد به معاونتي صنفي تبديل شود

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۶
کد خبر: 83315000
معاونت پرستاري نبايد به معاونتي صنفي تبديل شود

تهران- ايرنا- سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: صنف هاي مامايي و توان بخشي مشكلات خاص خود را دارند، اما نبايد يك معاونت فني مانند معاونت پرستاري در وزارت بهداشت را به يك معاونت صنفي تبديل كنيم و بار اضافي بر دوش آن بگذاريم.

حيدر علي عابدي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ايرنا درباره احتمال ادغام رشته هاي مامايي و توان بخشي در معاونت پرستاري وزارت بهداشت و تغيير عنوان اين معاونت افزود: قبل از هر چيز بايد بدانيم كه اصلا معاونت پرستاري وزارت بهداشت به چه دليل تشكيل شده و فلسفه وجودي آن چه چيزي است. اين معاونت براي پرستاران نيست، بلكه براي پرستاري از مردم است. كلمه پرستاري بسيار وسيع است و كليه خدمات در بيمارستان و منزل را شامل مي شود و همه را بايد پوشش دهد.
وي ادامه داد: اين معاونت به اين دليل ايجاد شد كه در برخي موارد غفلت هايي اتفاق افتاده بود. حداقل 40 سال از انقلاب اسلامي مي گذرد و سيستم مراقبت در منزل به صورت كامل ايجاد نشده است. وقتي معاونت پرستاري مطابق با الگوهاي جهاني ايجاد شد، خدمات مراقبتي در بيمارستان ها و منزل را براي مردم تدوين كرد. حالا اگر به اين معاونت به شكل بنگاه صنفي نگاه كنيم و از هر صنفي به اين معاونت وارد شوند، ديگر از فلسفه اصلي خود براي طراحي و برنامه ريزي جهت مراقبت از مردم فاصله گرفته و به يك معاونت صنفي تبديل مي شود.
اين نماينده مجلس اضافه كرد: سازمان هاي صنفي مانند سازمان نظام پرستاري، انجمن مامايي، نظام پزشكي و غيره وظايف خاص خود را براي حمايت از صنف ها دارند و در حال انجام آن هستند، اما معاونت هاي علمي در وزارت بهداشت بايد به دنبال ارتقاي مباحث فني باشند.
عابدي گفت: در حال حاضر وضعيت پرستاري در كشور خوب نيست و با توجه به اينكه بسياري از مشكلات در حوزه پرستاري هنوز حل نشده، موافق نيستم كه بار اضافي بر دوش معاونت پرستاري وزارت بهداشت گذاشته شود.
اصغر دالوندي، رئيس كل سازمان نظام پرستاري نيز روز گذشته درباره اين موضوع گفته بود: هسته و شيرازه پرستاري در دنيا مراقبت است و پرستاري واژه اي شناخته شده بين المللي است و به هيچ وجه براي سازمان نظام پرستاري و بدنه جامعه پرستاري، تغيير نام اين معاونت قابل قبول نيست.
دالوندي گفته بود: با حذف نام پرستاري از معاونت پرستاري به بهانه توسعه مراقبت در سطح كشور و ساماندهي برخي از رشته ها در وزارت بهداشت كاملا مخالف هستيم. زيرا واژه پرستاري در تمام دنيا قابل شناسايي بوده و به عنوان هويت اين حرفه به شمار مي رود.
اجتمام*9482*9105

سرخط اخبار جامعه