۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱:۰۵
کد خبر: 83308144
T T
۰ نفر
كمك هاي سازمان ملل تنها در مناطق هدف تعيين شده توزيع مي شود

اهواز- ايرنا- استاندار خوزستان گفت: تمام كمك هاي سازمان ملل به صورت دقيق و متناسب با اعتبارات اختصاص يافته و نقاط هدف شناسايي شده به دست سيل زدگان استان رسانده مي شود.

به گزارش ايرنا غلامرضا شريعتي عصر چهارشنبه در نشست با جمعي از نمايندگان صندوق جمعيت ملل متحد و نمايندگان سفارتخانه هاي كشورهاي اروپايي و آسيايي در استانداري خوزستان اظهار داشت: دولت براي خدمت رساني و كمك رساني به سيل زدگان دستورالعمل ويژه وضعيت بحراني را در دستور كار خود قرار داد.
وي افزود: با توجه به حجم سيل و ورود بيش از 14 ميليارد متر مكعب آب به خوزستان، براي پيشگيري از تلفات انساني تمام امكانات خود را بسيج كرديم و خوشبختانه تلفات انساني نداشتيم.
شريعتي تصريح كرد: دستورالعمل بعدي براي جلوگيري از خسارت هاي بيشتر و پايداري سدهاي استان بود كه در اين زمينه نيز اقدامات خوبي صورت گرفت .
وي گفت: در يك سال آبي متوسط نرمال آورده آب رودخانه هاي خوزستان 28 ميليارد متر مكعب است اما امسال كه هنوز چند ماه به پايان سال آبي باقي مانده ، حدود 40 ميليارد متر مكعب آب وارد استان شده كه حدود 15 ميليارد متر مكعب آن آورد سيلاب اخير بود.
استاندار خوزستان گفت: سياست سوم ما اين بود كه خسارت به زيرساخت ها به حدقل برسد به همين منظور به گونه اي برنامه ريزي شد كه هيچ يك از شهرهاي استان دچار آبگرفتگي نشود.
وي تصريح كرد : با برنامه ريزي هاي صورت گرفته توانستيم اين سياست را به خوبي اعمال كنيم و شهرهاي ما به صورت مستقيم دچار سيل و آبگرفتگي نشدند .
شريعتي تصريح كرد : در سيلاب اخير توانستيم با همدلي دستگاه ها ، مردم و نيروهاي مسلح سياست هاي خود را به خوبي اعمال كنيم، امسال در حوضه آبريز كرخه با دوره بازگشت يك هزار ساله و در حوضه آبريز كارون و دز با دوره بازگشت 200 ساله مواجه بوديم كه در اين استان بي سابقه بوده است .
وي گفت: تمام مدل هاي رياضي و نظرات كارشناسان وزارت نيرو بر اين بود كه برخي از شهرهاي ما به صورت كامل زير آب خواهد رفت و تاكيد داشتند كه هيچ راه مقابله اي با آن وجود ندارد اما با بسيج همه امكانات حماسه بزرگي رقم خورد .
شريعتي گفت: براي امداد رساني به سيل زدگان تيم ها و اكيپ هاي مختلفي بسيج كرديم و تاكيد داشتيم دولت تعامل خوبي با نهادهاي مردمي كه سرمايه‌هاي اجتماعي كشور هستند، داشته باشد .
وي ادامه‌داد: 95 سمن استاني و 15 سمن كشوري را در سيلاب اخير به ما كمك كردند و اين ظرفيت به غير از گروه هاي جهادي بود كه به كمك دولت و نيروهاي مسلح آمدند و جمعيت هلال احمر و ساير دستگاه ها نيز در اين زمينه از هيچ كوششي دريغ نكردند.
وي تصريح كرد : دولت به رغم فشارهاي اقتصادي ايالات متحده از هيچ كوششي براي امدادرساني به مردم سيل زده دريغ نكرد.
وي ادامه داد: با وجود اينكه تحريم‌ها، اقتصاد مردم را نشانه گرفته ولي بازهم اين مردم با غيرت با مشاركت خود به كمك دولت آمدند و موفق شديم از بحران بزرگ سيل عبور كنيم .
استاندار خوزستان بيان كرد : بحران سيل در ايران بدون هيچ نگراني و با در نظر گرفتن جنبه‌هاي اجتماعي به خوبي مديريت شد و اكنون در اين زمينه با مشكل خاصي مواجه نيستيم.
وي تصريح كرد : در حال حاضر مرحله چهارم بحران را سپري مي كنيم كه بازسازي و بازتواني در اولويت قرار دارد .
شريعتي گفت: اگرچه هنوز در شهرستان هاي خرمشهر، آبادان و شادگان همچنان با سيل مواجه هستيم اما اين سيلاب نيز مديريت شده است .
وي يادآور شد : در اين زمينه نيز حمايت‌هاي خوبي از سوي كشور عراق داشته ايم و اقدامات كنترلي و پيشگيرانه خوبي در خاك ايران انجام شده است .
وي ادامه داد: بازتواني رواني شهروندان درگير در سيل نيز در اولويت هاي كاري دولت قرار گرفته است.
استاندار خوزستان گفت: تمام همت ما اين بود كه كمترين آسيب ممكن به مردم به ويژه به زنان، كودكان و سالمندان وارد شود كه در اين خصوص نيز عملكرد قابل قبولي شاهد بوديم .
وي ادامه داد: براي بازگشت سيل زدگان به منازل خود و بازسازي مناطق سيل زده اقدامات خوبي صورت گرفته و هفته آينده نيز كلنگ احداث منازل ، خانه بهداشت و مدارس تخريب شده به زمين مي خورد.
وي تصريح كرد : لوازم خانگي ضروري نيز براي خانواده هاي سيل زده فراهم شده و با اتمام برآوردها آن ها را توزيع خواهيم كرد.
استاندار خوزستان گفت: تلاش ما بر اين است تا زمين هاي كشاورزي زير آب رفته را نيز احيا كنيم و دستگاههاي استان را موظف كرده ايم تا آب را از زمين ها خارج و زمينها را براي كشت تابستانه كشاورزان آماده كنند تا مردم به زندگي عادي خود بازگردند.
شريعتي تصريح كرد : اميد است تا هفته آينده تمام روستاهاي استان از زير آب خارج شود و بتوانيم همه مردم را به روستاها و منازل خود بازگردانيم.
استاندار خوزستان گفت: صميمانه از كمك هاي سازمان ملل تقدير مي‌كنيم و تاكيد داريم كمكهاي آن ها به صورت دقيق به دست نيازمندان مورد نظر سازمان ملل برسد.
وي گفت: همانگونه كه عنوان شد ما شرايط شفافي را براي سازمان ملل فراهم كرده‌ايم نسبت به مصرف امكانات تامين شده از سوي سازمان ملل نيز متعهد هستيم، آنچه مد نظر كمك كنندگان است به خوبي محقق شود.
شريعتي گفت: براي اينكه اين كمك ها به صورت دقيق به دست سيل زدگان برسد و به جاهاي غير از نقاط هدف منتقل نشود، نرم افزار خاصي تهيه و اسكان كارت بين سيل زدگان توزيع شده است .
استاندار خوزستان گفت: با توزيع هوشمندانه منابع از بيماري هاي احتمالي براي سيل زدگان پيشگيري شد.
شريعتي گفت: همچنين كمك هاي بلاعوض و تسهيلات كم بهره در اختيار مناطق سيل زده در نظر گرفته شده تا آن ها بتوانند به منازل خود بازگردند و خسارت هاي كشاورزي نيز براي پرداخت برآورد شده است .
7152/6002

سرخط اخبار استان‌ها