۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 83307447
T T
۰ نفر
هلال احمر نماد صلح، انسانی مهربان و دنیایی آرام

تهران- ایرنا- هر ساله هجدهم اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر گرامی داشته می شود به این امید كه با رعایت اصول هفتگانه تعریف شده از سوی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و اجرای مفاد حقوق بین المللی بشردوستانه ازسوی كشورهای مختلف به برقراری صلح و آرامش در جهان كمكی شده باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، نام جمعیت هلال احمر می تواند برای افراد مختلف جامعه تداعی كننده خدمات عام المنفعه و بشردوستانه باشد، عده ای آن را سازمانی پیشرو و پاسخگو در ارائه خدمات اولیه امداد و نجات در حوادث و سوانح، بعضی ها آن را تامین كننده داروهای خاص و داروخانه های ویژه و تك نسخه ای، گروهی ارائه دهنده خدمات توانبخشی و عده ای دیگر آنرا سازمانی داوطلبانه و حمایتی می شناسند.
با فرا رسیدن(هشتم می میلادی و 18 اردیبهشت شمسی) روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، نا خودآگاه چهره های نگران، مسوولیت پذیر و توانای افرادی از نظر می گذرد كه امدادگری را عشق به انسانیت و خالق خود، توصیف كرده و با جدیت مسیر هدفمند و سازمان یافته ای را پیگیر می شوند.
در جنگ و درگیری های مسلحانه خونین، اتفاقات ناگوار، حوادث پیش بینی نشده و بلایای طبیعی و غیر طبیعی كه در گوشه و كنار جهان رخ می دهد، با انسانهایی روبه رو می شویم كه با شجاعت و از خود گذشتگی به كمك همنوعان خود می شتابند و مصداق بارز شعرمشهور سعدی هستند كه بنی آدم اعضای یكدیگرند.
این انسانها كه با هدف و ذهنی پویا و متعالی به كمك آسیب دیدگان هر حادثه ای می شتابند، همان امدادگران و نجاتگران جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر هستند كه با لباس های سفید و نشان سرخ خود، نقش فرشتگان نجات را بر روی كره خاكی ایفا می كنند.
نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر با 191 جمعیت ملی عضو خود و با تمسك به هفت اصل بنیادین یعنی انسانیت، خدمات داوطلبانه، استقلال، بی طرفی، بی غرضی، یگانگی و جهان شمولی حركتی را در جهان به پیش می برد كه نشانش سفیدی صلح و سرخی مهر است.
امدادگران، جوانان و داوطلبان جمعیت های ملی هلال احمر و صلیب سرخ فارغ از هرگونه مناقشات سیاسی، قومی، مذهبی و نژادی در پیچ و خم های سخت و دشوار حوادث، بحران ها، سوانح و جنگ ها تنها به گره گشایی از كار دردمندان و گرفتاران در دام ناملایمات می اندیشند.
روز هشتم ماه می مصادف با 18 اردیبهشت ماه، برای نخستین بار در سال 1984، به افتخار سالروز تولد ژان هانری دونان پیشنهاد دهنده و بنیانگذار تاسیس جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و برای یادآوری جایگاه صلیب سرخ و هلال احمر در تعیین سرنوشت و حیات نسل بشر در اقصی نقاط جهان، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر نام گرفته است.
دونان بازرگان سوئیسی كه خود در سال 1859 میلادی در حال عبور از شمال ایتالیا بود، از نزدیك شاهد صحنه های رقت بار و پیامدهای دهشتناك نبرد سولفرینو بود، مشاهده كرد كه چگونه هزاران سرباز مجروح و ناتوان در حال مرگ و بدون مراقبت رها شده، اجسادشان پس از جنگ مورد حمله دزدان و چپاولگران قرار گرفته بود.
وی پس از بازگشت به ژنو، شرحی با عنوان«خاطره ای از سولفرینو» را در مورد آنچه كه دیده بود به رشته تحریر در آورد و در آن دو پیشنهاد برای بهبود امدادرسانی به قربانیان جنگ ارائه كرد كه نخست ایجاد گروه های داوطلب در زمان صلح و درهمه كشورها برای مراقبت از مصدومان جنگی و دوم وادار كردن كشورها به پذیرش عقیده حمایت از امدادگران و مجروحان در میدان جنگ بود.
نخستین پیشنهاد هانری دونان به تشكیل جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر منجر شد كه در حال حضار 191 جمعیت در درون نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر وجود دارند. پیشنهاد دوم او نیز مبنایی شد برای تنظیم كنوانسیون های ژنو كه اكنون 193 كشور عضو آن هستند.
آری ژان هانری دونان در نگارش كتاب خاطره ای از سولفرینو تنها به وصف مصیبت های رقت بار ناشی از كشته شدگان و مجروحان این جنگ اكتفا نكرد، بلكه پیشنهاداتی انسان دوستانه و عملی را برای پایان دادن به آنها را ارائه كرد.
پیشنهاداتی كه دونان در كتابش مطرح كرد، سه سال بعد با تشكیل نخستین هسته های نهضت بین المللی صلیب سرخ در شهر «ژنو» مهد پیدایش جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر به بار نشست.
برپایی نخستین كنفرانس بین المللی برای كمك رسانی به انسانهای متاثر و گرفتار در جنگ ها و بلایای طبیعی و غیر طبیعی در سال 1963 در ژنو و انتخاب صلیب سرخ رنگ برای متمایز كردن امدادرسانان از سایرین را باید نخستین اثرگذاری كتاب خاطرات سولفرینو به حساب آورد.
اگر چه دونان در سال 1895 میلادی ور شكست و دچار فقر و تهیدستی شدیدی شد، اما تا پایان عمرش از تلاش و كوشش برای كمك به انسانهای گرفتار در جنگ ها و تسكین آلام انسانهای دردمند و متاثر از دگرگونی های طبیعی و بلایا باز نایستاد و به خاطر همین تلاشها نیز در سال 1910، اندك زمانی پیش از مرگش به دریافت جایزه صلح مفتخر شد.
انتخاب سالروز تولد ژان هانری دونان به عنوان روز جهانی صلح در سال 1984 نیز به خاطر همین تلاشهای خستگی ناپذیر این تاجر سوییسی در فرهنگ سازی و مهندسی خدمات انسان دوستانه و اشاعه حقوق بین المللی بشر دوستانه صورت گرفته است.
امروزه از زمان نگارش كتاب خاطرات جنگ سولفرینو بیش از یك قرن و نیم سپری می شود و دیر زمانی است كه دیگر هیچ بلا زده ای را در سراسر جهان نمی توان یافت كه با مشاهده نشان های امدادی «صلیب و هلال سرخ» احساس آرامش خاطر و رهایی نكند.
از آن تاریخ تا به امروز، با مشاهده نشان و علامت صلیب سرخ و هلال احمر، به نشانه ی بارزی از یاری رساندن افراد توانا با شعار توان توانگران به نیاز نیازمندان براساس آمیزه های دینی مذاهب الهی مختلف از جمله اسلام و تمسك به آیات قرآنی و كتابهای آسمانی برمی خوریم.
اصول هفت گانه ای كه منشا پیدایش خوبیها و مهرورزی های بیشماری با هدف تسكین آلام بشریت و انسان های دردمند و كم برخوردار و بر این اساس انسانیت، خدمات داوطلبانه، جهانشمولی، یگانگی، استقلال، بی غرضی و بی طرفی شكل گرفت و به كانون اتحاد مردم سراسر كره ی خاكی برای ارایه خدمات عام المنفعه و بشردوستانه تبدیل شد.
در ایران نیز رسم فداكاری و ایثار و از خود گذشتگی، تاریخی دیرینه دارد و به همین دلیل نیز پس از تشكیل كمیته بین المللی صلیب سرخ و تصویب یك نشان مجزا و مشخص برای حمایت قانونی از بخش های درمانی ارتش، امدادگران داوطلب و قربانیان درگیری های مسلحانه، یكی از اهداف اصلی كمیته پنج نفره كه در 17 فوریه 1863 برای بررسی پیشنهادات دونان تشكیل شد كه این كمیته بعدها به كمیته بین المللی صلیب سرخ(ICRC) تبدیل شد. ایران از نخستین كشورهایی بود كه به عضویت این سازمان خیریه و عام المنفعه در آمد.
«در كنفرانس دیپلماتیكی كه در اگوست 1864 در ژنو برگزارشد، علامت صلیب سرخ در زمینه ای سفید - رنگهای پرچم سوئیس به طور معكوس- به عنوان نشان انتخاب شد. با این حال، در جریان نبرد میان روسیه و تركیه در سال های 1876 تا 1878، امپراطوری عثمانی اعلام كرد به جای صلیب سرخ از هلال احمر به عنوان نشان استفاده كرده و البته پذیرفت تا به نشان صلیبی كه طرف دیگر به كار می برد، احترام بگذارد.»
ایران هم نشان دیگری را با نام شیر خورشید سرخ را انتخاب كرد كه هر دو نشان تركیه و ایران در كنفرانس دیپلماتیك كه در 1929 برگزار شد به رسمیت شناخته شدند. در سال 1980، جمهوری اسلامی ایران، هلال احمر را جایگزین شیرخورشید سرخ كرد.
با نگاهی گذرا به تاریخچه تشكیل این جمعیت ملی در ایران در می یابیم كه هلال احمر در آغاز راه با انتخاب علامت شیر و خورشید سرخ، در سال 1303 شمسی از سوی فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر به رسمیت شناخته شد.
این جمعیت از همان روزهای نخست تاسیس، نیازهای مالی خود را به طور عمده از محل جلب كمك های مردمی و افراد خاص و موقوفات تامین می كرد و تا زمان انقلاب اسلامی، توانست بیش از 500 بیمارستان و مركز درمانی با مجموع 15 هزار تخت بیمارستانی، چندین مركز جوانان و كودكان، پرورشگاه، آموزشگاه پرستاری، مراكز دارویی و جاده ای و امداد هوایی و دریایی و بانك خون تاسیس كند.
این جمعیت تا پیش از انقلاب اسلامی، پنج فروند هواپیما، یك فروند كشتی بیمارستانی، پنج فروند چرخبال و بیش از دو هزار آمبولانس امدادی و وسایل حمل و نقل زمینی برای امدادرسانی در حوادث و سوانح مختلف در اختیار داشت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جمعیت هلال احمر در سال 1359 همچون كشور مصر نشان هلال احمر را جایگزین نشان قبلی كرد و فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر نیز نشان صلیب سرخ و هلال سرخ رنگ را بر روی زمینه سفید كه نمادی از صلح و آرامش است، به عنوان نشان رسمی خود برگزید.
آنچه مسلم است، جمعیت هلال احمر درایران اكنون با پشت سرگذاشتن حوادث بزرگی چون جنگ تحمیلی و مدیریت بلایای طبیعی چون سیل و زلزله از تجربیات زیادی برخوردار است.
امدادرسانی در واقعه تلخ زلزله های بزرگ و مخرب رودبار و منجیل، بم، آذربایجان شرقی، بوشهر، پل ذهاب و سیل اخیر در استان های گلستان، لرستان و خوزستان بیش از هر زمانی پختگی و اثرگذاری این نهاد مدنی را به اثبات رساند به گونه ای كه عملكردش در آن وقایع حتی مورد تمجید رسانه های خارجی قرار گرفت.
جمعیت هلال احمر در ایران به عنوان یك سازمان غیر دولتی و عام المنفعه در امر امدادرسانی به عنوان محور پاسخگویی به حوادث و سوانح داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای در صورت بروز حوادث جمعی، nbc و انسان ساخت با افزایش برگزاری دوره های آموزش امداد و كمك های اولیه و همچنین استفاده از توان جوانان داوطلب ارایه خدمات انساندوستانه و فعالیت های امدادی موفق را در اولویت برنامه های بشردوستانه خود قرار داده است.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امروز یكی از 191 كشور عضو نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است كه در ایران به عنوان یك سازمان غیر دولتی و عام المنفعه در امر امدادرسانی به عنوان محور پاسخگویی به حوادث و سوانح داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای در صورت بروز حوادث جمعی، nbc و انسان ساخت با افزایش برگزاری دوره های آموزش امداد و كمك های اولیه و همچنین استفاده از توان جوانان داوطلب ارایه خدمات و عملیات های امدادی موفق را در اولویت برنامه های بشردوستانه خود قرار داده است.

*جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در یك نگاه

همانگونه كه در اول این گزارش اشاره شد، نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در سال 1862 میلادی با پیشنهاد هانری دونان سوئیسی و با هدف ایجاد گروه های داوطلب در زمان صلح و در همه كشورها برای مراقبت اولیه مجروحان جنگی شكل گرفت.
یك سال بعد نیز 16 كشور در ژنو گردهم آمدند و با انتخاب نشان مشترك صلیب سرخ به این نهضت پیوستند.
13 سال بعد، دولت وقت عثمانی به این نهضت پیوست و نشان هلال سرخ را برای خود برگزید كه پس از آن از طرف كشورهای اسلامی نیز پذیرفته شد.
در سال 1301 هجری شمسی مطابق با 1922 میلادی حكومت وقت ایران آمادگی خود را برای پیوستن به نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر اعلام كرد.
پس از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی نیز جمعیت هلال احمر ایران، با پیشینه پرافتخاری كه از بدو تاسیس خود داشت از محك آزمون های دشوار سربلند بیرون آمد.
زلزله منجیل و رودبار در شمال ایران و زلزله هولناك و ویرانگر در بم كرمان، دركنار صدها حادثه دیگر چون سیل و زلزله و نیز امدادرسانی به آوارگان ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی عراق به ایران، ظرفیت بالا و توانمندی قابل توجه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را در خدمت رسانی به آسیب دیدگان در داخل و خارج از كشور پهناور به اثبات رساند و توجه و تحسین مجامع بین المللی را برانگیخت.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می كوشد تا به اهدافی كه در اساسنامه این جمعیت آمده است جامه عمل بپوشاند.
این اهداف عبارتند از تلاش برای تسكین آلام بشری، تامین احترام انسانها و كوشش درجهت برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسانها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.
جمعیت هلال احمر در حال حاضر در زیرمجموعه خود چهار سازمان فعال و گسترده را در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تداركات پزشكی، یك معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یك شركت در زمینه تولید محصولات نساجی، یك مؤسسه علمی كاربردی و یك مركز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات و سوریه را مدیریت می كند.
همچنین دبیرخانه كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می كند.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای قریب 97 سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حركت كرده است،
بشردوستی، بی غرضی، بی طرفی، عدم وابستگی، خدمات داوطلبی، یگانگی و جهان شمولی، هفت اصل اساسی این نهضت فعال و فراگیر است.

*سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر
سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر یكی از اصلی ترین و محوری ترین مجموعه های تحت مدیریت این جمعیت است.
نخستین تشكیلات رسمی امداد در سال 1350 آغاز به كار كرد، درسال 1379 با اضافه شدن واژه نجات به سازمان امداد، وظایف این سازمان وارد مرحله نوین خود شد و مسئولان سازمان برای اجرای نقش موثرتر در جامعه، تغییراتی درساختار تشكیلاتی و نیروی انسانی اعمال كردند.
امدادهوایی، امداد دریایی، امدادجاده ای، امداد كوهستان، ارتباطات رادیویی و واحد آمادگی و نگهداری سگ های تجسس (آنست) و مدیریت كنترل و هماهنگی عملیات از بخشهای مختلف این سازمان می باشد.

* سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر
تشكیلات اولیه سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در سال 1327برمبنای یكی از اصول اساسی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر یعنی اصل خدمات داوطلبانه شكل گرفته است.
هدف اصلی این سازمان، سازماندهی و بهره گیری از خدمات داوطلبان به نفع نیازمندان می باشد كه جهت تحقق آن، این سازمان 2 وظیفه «جذب نیروی انسانی و مشاركت های مردمی» و «ارائه خدمات حمایتی به نیازمندان جامعه» را برعهده دارد.
این داوطلبان در چهار گروه مهارت، مشاركت، هدایت و حمایت به عضویت افتخاری این سازمان در می آیند. در گروه مشاركت، داوطلبان در فعالیت های اجرایی جمعیت مشاركت می نمایند.
داوطلبان گروه هدایت، خدمات فكری و مشاوره ای و داوطلبان گروه حمایت، خدمات مادی و مالی به سازمان ارائه می نمایند و داوطلبان گروه مهارت نیز اعضایی هستند كه خدمات فنی و تخصصی خود را داوطلبانه درجهت اهداف جمعیت به كار می گیرند.

* سازمان جوانان جمعیت هلال احمر
سابقه تاسیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به آبان ماه 1326 شمسی مطابق با 1947 میلادی باز می گردد.
عمده فعالیت های این سازمان عبارتند از فعالیت های آموزشی شامل برگزاری كلاس های امدادی، عقیدتی، هنری، ورزشی و فنی حرفه ای، برگزاری مسابقات ورزشی، برپایی اردو شامل مسابقات و فعالیت های فرهنگی و هنری و برپایی نمایشگاه ها است.
همچنین تشكیل كانون های هنری، تجهیز كتابخانه های مراكز جوانان در استانها و برگزاری همایش ها از دیگر فعالیت های این سازمان در سطح كشور است. از ابتكارات سالیان اخیر سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران باید به تشكیل كانون های دانش آموزی، دانشجویی، كارگری و شاخه آزاد در مدارس، دانشگاه ها، كارخانه ها و در میان سایر اقشار جوان جامعه اشاره كرد.

* سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال احمر
سازمان تداركات پزشكی جمعیت هلال احمر در عرصه های گوناگون ارائه خدمات دارویی، درمانی و بهداشتی از موثرترین پایه های جمعیت هلال احمر ایران به حساب می آید.
بسیاری از مردم ایران به واسطه استفاده مداوم از خدمات داروئی و بهداشتی، جمعیت هلال احمر كشور خود را از طریق این سازمان و با داروخانه های مجهز آن می شناسند، سابقه تاسیس این سازمان به سال 1334 شمسی و فعالیت در زمینه تهیه و تدارك دارو مربوط می شود.
اما هم اكنون دامنه فعالیت های سازمان تداركات پزشكی بسیار متنوع تر است و علاوه بر تهیه دارو و تجهیزات پزشكی موردنیاز مراكز بهداشتی، درمانی و آموزشی كشور، این سازمان در زمینه ساخت تجهیزات پزشكی حیاتی از قبیل انواع صافی های دیالیز، فیلترهای تالاسمی و تولید لوازم یكبار مصرف پزشكی، همچنین ساخت و راه اندازی شركت تجهیزات پزشكی هلال ایران، شركت داروسازی سها، شركت پخش سها هلال، شركت بازرگانی سها كیش و شركت سها جیسا فعالیت دارد.

*معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر
معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر از دیگر بخشهای مهم و موثر زیرمجموعه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است.
نخستین مراكز توانبخشی این جمعیت در دی ماه سال 1441 با همكاری سازمان ملل متحد و وزارت بهداری وقت تاسیس شد. پس از انقلاب اسلامی و به ویژه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران كه منجر به معلولیت هزاران نفر از رزمندگان اسلام شد، مراكز توانبخشی جمعیت در ابعاد علمی گسترش فراوانی یافت.
امروزه وظایف عمده معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی این جمعیت شامل سه بخش است كه عبارتند از فعالیت های درمانی و دارویی، فعالیت های توانبخشی و فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی است.
مراكز درمانی خارج از كشور و داخل كشور و مركز جامع توانبخشی مستقر در تهران، فعالیت های درمانی این معاونت را تشكیل می دهند.
فعالیت های توانبخشی این معاونت نیز در بخش های ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی، كاردرمانی، شنوایی سنجی و ایزوكنتیك (مربوط به ضایعات ورزشی) ارائه می گردد.
در امور توانبخشی و درمانی نیز، خدمات این معاونت در زمینه های واكسیناسیون حجاج و مبارزه با ایدز در سطح جامعه صورت می پذیرد.

*شركت صنایع نساجی هلال ایران
شركت صنایع نساجی هلال ایران با بیش از 50 سال سابقه با عناوین و اسامی مختلف با شماره ثبت 5942 فعالیت داشته و در سال 1373 پس از خرید صددرصد سهام این شركت توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نام این شركت به شركت صنایع نساجی هلال ایران تغییر یافته است.
مهم ترین فعالیت های شركت نساجی هلال ایران عبارتنداز تولید انواع نخ، پارچه، پتو و به طور كلی هرنوع تولیدات نساجی و فروش محصولات تولید شده، خرید و فروش و واردات انواع مواد اولیه و ماشین آلات و لوازم یدكی مورد نیاز، هرگونه واردات و صادرات و معاملات بازرگانی مجاز می باشد.
تولید انبوه پتو و چادر امدادی، البسه و ملزومات امدادی به منظور تامین نیاز جمعیت هلال احمر و فروش مازاد نیاز جمعیت به متقاضیان داخلی، شامل موسسات دولتی، تعاونی ها، نیروهای مسلح و مراكز بهداشتی، درمانی، آموزشی و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی و صادرات یا فروش به اشخاص حقیقی و حقوقی معتبر خارجی، مانند فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، جمعیت های ملی دیگر كشورها و تمامی موسسات و مجامع بین المللی دیگر نیز انجام می گیرد.
بدین لحاظ شركت نسبت به افزایش كیفیت و توان تولید محصولات خود در جهت بهینه كردن بازار فروش تولیدات و افزایش درآمد از محل فعالیت های جاری به منظور تأمین هزینه ها و سوددهی برنامه‌ ریزی كرده است.

* مؤسسه آموزش عالی علمی - كاربردی هلال ایران

مؤسسه آموزش عالی علمی - كاربردی هلال ایران نیز مركز فعالیت های آموزشی و پژوهشی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
اگرچه پیشینه فعالیت های آموزشی در جمعیت طولانی بوده، اما این مركز رسماً در تابستان 1381 تاسیس شد و هم اكنون تحت نظارت دانشگاه جامع علمی – كاربردی و هماهنگ با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فعالیت آموزشی و پژوهشی در زمینه های گوناگون می پردازد.

* مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر

مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر بعنوان زیرمجموعه جمعیت هلال احمر و همكار سازمان حج و زیارت، ماموریت اصلی خود را تامین سلامت زائرین حج تمتع، عمره، عتبات عالیات و سوریه قرار داده است و تمام تلاش خود را صرف می نماید تا این عزیزان با اطمینان از حضور امكانات و متخصصین مجرب عرصه پزشكی و سلامت در كنار خود، بدون نگرانی از وضعیت جسمانی شان به بهره گیری معنوی هرچه بیشتر از سفر خود بپردازند.
ماموریت این مركز فعالیت های بسیار گسترده ای در سه سرفصل عمده بهداشت، درمان و آموزش است.

*كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر
كمیته ملی حقوق بشردوستانه تقریباً تمام وظایفی را كه دولت ها دررابطه با مقررات بشردوستانه به خصوص كنوانسیون‌های چهارگانه ژنو 1949 برعهده دارند، انجام می دهند.
موفق ترین نمونه های این كمیته ها در سطح جهان كمیته ‌هایی بوده اند كه تحت ریاست جمعیت های ملی تشكیل شده اند.
در سال 1375 رئیس كمیته بین‌المللی صلیب سرخ از طریق وزارت امور خارجه رسماً تقاضا كرد كه ایران نسبت به تشكیل كمیته ملی حقوق بشر دوستانه اقدام كند.
نهایتاً كمیته ملی حقوق بشردوستانه در سال 1378( 1999 میلادی) طبق مصوبه هیات وزیران و با عضویت وزارتخانه های خارجه، دفاع،بهداشت و درمان،كشور و دادگستری با ریاست رییس جمعیت هلال احمر تشكیل گردید.
گزارش از: فرهاد شرف پور
اجتمام*7029*9105

سرخط اخبار جامعه