هلال احمر ناجی انسان‌ها و تغییر دهنده ذهنیت‌ها

تهران - ایرنا - هر ساله هجدهم اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر گرامی داشته می‌شود به این امید که با رعایت اصول هفتگانه تعریف شده از سوی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و اجرای مفاد حقوق بین‌المللی بشردوستانه ازسوی کشورهای مختلف به نجات انسان‌ها، تغییر ذهنیت‌ها و برقراری صلح و آرامش در جهان کمکی شده باشد.

در قرن نوزدهم میلادی شاهد تاسیس و شکل گیری سازمان های بشردوستانه ای بوده ایم که هدف اولیه آن ها کمک به آسیب دیدگان به ویژه قربانیان جنگ ها و منازعات مسلحانه بود. با افزایش تعداد و تنوع سوانح و درگیری ها، عملکرد و مسئولیت سازمان های بشردوستانه نیز دستخوش تحول شد و رشد سریع این سازمان ها در قرن بیستم موجب شد تا جایگاه سازمان های بشردوستانه در معادلات جهانی تغییر کند.

امروزه براساس آمارها بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا در شرایط شکننده ای زندگی می کنند. درگیری ها، منازعات مسلحانه، سوانح طبیعی و ساخت دست بشر، خشونت ها، بیمارهای نوپدید و بازپدید، تغییرات آب و هوایی، فقر، مهاجرت، عدم امنیت غذایی و تبیعض، زندگی و معاش این افراد را به مخاطره انداخته است.

جایگاه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر در جهان

آرمان های نهضت صلیب سرخ و هلال احمر، نه تنها بواسطه فعالیت های مشهود آنها در شهرها، دهکده ها و مناطق روستایی بیشمار، بلکه از طریق تاثیرگذاری بر اذهان و قلوب مردم، بیان و معرفی می شود و در بسیاری از موارد به این سازمان های بشردوستانه به چشم «حامیان مطمئن جامعه» می نگرند که در همه جا و برای همه جهت پیشگیری و کاهش آلام انسانی، قابل دسترس هستند.

تمام آنچه که این سازمان های بشردوستانه انجام می دهند ملهم از اصول بنیادین انسانیت، بی طرفی، بی غرضی، استقلال، خدمات داوطلبانه، یگانگی و جهان شمولی است و همچنین علائم صلیب سرخ، هلال احمر و کریستال سرخ، نشان های به رسمیت شناخته شده جهانی هستند که به آن ها اطمینان می شود و این نشان ها نمادهای حفاظت شده قانونی برای حضور داوطلبانه و نا خودآگاه چهره های نگران، مسوولیت پذیر و توانای امدادگران، داوطلبان و جوانانی است که در جنگ و درگیری های مسلحانه خونین، اتفاقات ناگوار، حوادث پیش بینی نشده و بلایای طبیعی و غیر طبیعی که در گوشه و کنار جهان رخ می دهد با شجاعت و از خود گذشتگی به کمک همنوعان خود می شتابند و مصداق بارز شعر مشهور سعدی هستند که بنی آدم اعضای یکدیگرند.

این افراد عاشق که با لباس های سفید و نشان های سرخ خود، نقش فرشتگان نجات را بر روی کره خاکی ایفا می کنند. فعالیت های خود را از طریق شبکه ای قابل احترام متشکل از ده ها میلیون داوطلب و عضو انجام می دهند و از طریق جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر کشورهای خود سازماندهی می شوند و بواسطه قوانین ملی کشورهای متبوعشان از جایگاه و موقعیت خاصی برای ایفای نقش بعنوان شرکای معین برخوردارند از این رو از امتیاز مشارکت متمایز و ویژه ای در خدمات بشردوستانه با مقامات دولتی خود برخوردار هستند.

فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر در یک نگاه

جمعیت های ملی از سراسر جهان در قالب فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر گردهم می آیند تا باورها و تلاش های مشترک خود را بیان کنند و به تفهیم این مطلب بپردازند که فرصت بهبود زندگی افراد آسیب پذیر بطور فزاینده ای متاثر از نیروهایی است که در این دنیای بهم پیوسته و مرتبط، اثرگذاری جهانی دارند.

فدراسیون بین المللی که مقر آن در ژنو است بر طبق اساسنامه خود عمل کرده و تابع مجمع عمومی متشکل از جمعیت های ملی است که در خصوص سیاست ها، قوانین و تعهدات اعضاء تصمیم گیری می کند و مجمع عمومی آن هر ۲ سال یکبار تشکیل جلسه می دهد که طی آن رییس فدراسیون و هیات حاکمه انتخاب می شوند تا در فواصل میان نشست های مجمع عمومی برکارهای سایر جمعیت های ملی نظارت کنند.

فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، مروج فعالیت های بشردوستانه جمعیت های ملی در میان افراد آسیب پذیر می باشد که با هماهنگ ساختن امدادرسانی بین المللی سوانح و ترغیب حمایت های توسعه ای درصدد پیشگیری و کاهش آلام انسانی است.

آری نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر یک شبکه بشردوستانه جهانی متشکل از ۸۰ میلیون نفر است که مسئولیت آن کمک رسانی به کسانی است که با بلایای طبیعی، درگیری و دیگر مشکلات بهداشتی و اجتماعی روبرو هستند. نهضت از فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر،  کمیته بین المللی صلیب سرخ و حدود ۲۰۰ جمعیت ملی صلیب سرخ و هلال احمر تشکیل شده است.

 ماموریت کمیته بین المللی صلیب سرخ
فعالیت های کمیته بین المللی صلیب سرخ بر مبنای کنوانسیون های ژنو مصوب ۱۹۴۹ و پروتکل های الحاقی به آنها، اساسنامه این سازمان - و نیز اساسنامه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر- و قطعنامه های کنفرانس بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر تنظیم می شوند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ یک سازمان مستقل و بی طرف است که تلاش دارد حمایت و کمک رسانی بشردوستانه به قربانیان درگیری مسلحانه و دیگر شرایط خشونت آمیز را تضمین کند. این سازمان در شرایط اضطراری وارد عمل شده و همزمان لزوم رعایت حقوق بین المللی بشردوستانه و ادغام آن در قوانین داخلی را هم ترویج می کند.

بنا به پیشنهاد کمیته بین المللی صلیب سرخ بود که دولتها کنوانسیون های ژنو اولیه را در ۱۸۶۴ تصویب کردند. از آن زمان، کمیته با حمایت تمامی اعضای نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر به طور مستمر دولت ها را تشویق کرده تا حقوق بین المللی بشردوستانه را با شرایط جدید تطبیق دهند، به خصوص با توجه به توسعه وسائل و روش های جنگی جدید، تا بتوانند حمایت مؤثرتری از قربانیان درگیری به عمل آورند.

امروزه، تمامی دولت ها بر اساس کنوانسیون های چهارگانه ژنو مصوب ۱۹۴۹ ملزم هستند که در زمان درگیری مسلحانه از مجروحان، بیماران و کشتی شکستگانی که عضو نیروهای مسلح هستند و نیز از اسرا و غیرنظامیان حمایت و حفاظت نمایند.

بیش از سه چهارم از تمامی دولتها در حال حاضر عضو پروتکلهای الحاقی به کنوانسیونها مصوب ۱۹۷۷ هستند. پروتکل اول برای حمایت از قربانیان درگیریهای مسلحانه ی بین المللی است، و پروتکل دوم برای قربانیان درگیریهای مسلحانه ی غیر بین المللی. در این معاهدات به طور خاص قواعد لازم برای حمایت از جمعیت غیرنظامی در برابر آثار مخاصمات درج شده اند. در پروتکل سوم الحاقی مصوب ۲۰۰۵، مجوز استفاده از یک نشان جدید – کریستال سرخ- توسط جمعیت های ملی که عضو نهضت هستند صادر شده است.

مبانی قانونی برای هرگونه عملکرد کمیته بین المللی صلیب سرخ
 کنوانسیونهای چهارگانه ژنو و پروتکل اول الحاقی تعهدی را بر دوش کمیته بین المللی صلیب سرخ می گذارند تا در زمان درگیری مسلحانه بین المللی وارد عمل شود. به خصوص کمیته حق دارد از اسرای جنگی و غیرنظامیان بازدید کند. کنوانسیونها همچنین به کمیته حق چشمگیری برای به دست گرفتن ابتکار عمل و پیشنهاد طرح اعطا می کنند.

در زمان درگیری مسلحانه غیر بین المللی، کمیته از حق ابتکار عمل بشردوستانه برخوردار است که توسط جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شده و در ماده ۳ مشترک در کنوانسیون های چهارگانه ژنو نیز تصریح شده است.

در زمان ناآرامی ها و تنش های داخلی و در هر شرایط دیگری که نیازمند عملکرد بشردوستانه باشد، کمیته بین المللی صلیب سرخ باز هم از حق ابتکار عملی برخوردار است که در اساسنامه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر بر آن تصریح شده است. بنابراین، هر جا که حقوق بین المللی بشردوستانه کاربرد نداشته باشد این کمیته می تواند خدمات خود را بدون آنکه در امور داخلی کشور مربوطه خللی وارد کند به دولت آن کشور ارائه دهد.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در یک نگاه
همانگونه که در اول این گزارش به آن اشاره شد، نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در سال ۱۸۶۲ میلادی با پیشنهاد هانری دونان سوئیسی و با هدف ایجاد گروه های داوطلب در زمان صلح و در همه کشورها برای مراقبت اولیه مجروحان جنگی شکل گرفت.

یک سال بعد نیز ۱۶ کشور در ژنو گردهم آمدند و با انتخاب نشان مشترک صلیب سرخ به این نهضت پیوستند.

۱۳ سال بعد، دولت وقت عثمانی به این نهضت پیوست و نشان هلال سرخ را برای خود برگزید که پس از آن از طرف کشورهای اسلامی نیز پذیرفته شد.

جمعیت شیرخورشید سرخ ایران در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی مطابق با ۱۹۲۲ میلادی تاسیس و در سال ۱۳۰۲ رسما" آغاز به کار کرد و در سال ۱۹۲۹ میلادی به عضویت لیگ جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر(فدراسیون فعلی) در آمد که پس از انقلاب اسلامی علامت شیرخورشید سرخ به علامت هلال احمر تغییر یافت.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز جمعیت هلال احمر ایران، با پیشینه پرافتخاری که از بدو تاسیس خود داشت از محک آزمون های دشوار سربلند بیرون آمد.

زلزله منجیل و رودبار در شمال ایران و زلزله هولناک و ویرانگر در بم کرمان، درکنار صدها حادثه دیگر چون سیل و زلزله و نیز امدادرسانی به آوارگان ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی عراق به ایران، ظرفیت بالا و توانمندی قابل توجه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را در خدمت رسانی به آسیب دیدگان در داخل و خارج از کشور پهناور به اثبات رساند و توجه و تحسین مجامع بین المللی را برانگیخت.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی فعالیت های چشمگیری را انجام داده است که برگزاری سومین کنفرانس منطقه ای جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۱۳۸۱ در تهران و همچنین عضویت در هیات حاکمه فدراسیون برای ۲ دوره متوالی از جمله این فعالیت ها است.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارتند از تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسانها و کوشش درجهت برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسانها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.
جمعیت هلال احمر در حال حاضر در زیرمجموعه خود چهار سازمان فعال و گسترده را در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات و سوریه را مدیریت می کند.

همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می کند.

این جمعیت ملی و پر افتخار در عرصه بشردوستی طی یکسال گذشته دچار فراز و فرودهای در عرصه فعالیت های خود شده که رییس جدید این جمعیت می تواند با بررسی و پیگیری پرسش های ارایه شده از سوی نگارنده در انتهای این گزارش از چالش های پیش روی جمعیت هلال احمر عبور کند.

*سوال* با توجه به تغییر مداوم ارزشها و هنجارهای اجتماعی در جامعه، دغدغه های اقتصادی موجود و همچنین تغییرات نسلی پیش آمده چه سیاست ها و رویکردهایی می تواند به هلال احمر برای جذب داوطلب، انجام کار داوطلبی و سبک زندگی داوطلبانه کمک کند.

*پاسخ*

۱-  هلال احمر می تواند در حوزه یادشده با احترام به اصول بنیادین خود شامل بی غرضی Impartiality،  بی طرفی Neutrality، استقلال Independence، خدمت داوطلبانه VoluntaryServices، بشردوستی Humanity، یگانگی Unity و جهانشمولی Universality و ارزش هایی همچون مردم، درستی، مشارکت، گوناگونی، راهبری و نوآوری به جذب و نگهداشت داوطلبان خود در قالب گروه ها و تیم های داوطلبی بپردازد.

۱-۱ مردم: به توانمند سازی جوامع آسیب دیده کمک می کنند تا برای یافتن راه حل های پایدار برای ضروری ترین نیازها و آسیب پذیری ها توانمند شوند.

۱-۲ درستی: هر زمانی که هلال احمر مطابق با اصول بنیادین و شیوه های شفاف و مسئولانه فعالیت کند تعداد اعضای داوطلب فعالیت در این جمعیت ملی افزایش می یابد.

۱-۳ مشارکت: هر گاه هلال احمر بر اساس اصول هفت گانه نهضت بین الملی صلیب سرخ و هلال احمر و در راستای اصول بنیادین خود و بدون آنکه علائم، استقلال، بیطرفی و بیغرضی خود را خدشه دار کند می تواند با مردم، دولت ها و سازمان های مختلف همکاری و تعامل کند.

۱-۴ گوناگونی: هر زمانی که هلال احمر بتواند برای گوناگونی جوامع، اعضاء و داوطلبانی که با آنان کار می کند احترام قائل باشد و این احترام بر پایه اصول عدم تبعیض، بیطرفی، یگانگی و جهانشمولی باشد داوطلبان زیادی را جذب فعالیت های بشردوستانه و عام المنفعه خود خواهد کرد.

۱-۵ راهبری: هر گاه هلال احمر راهبری و نهایت کوشش خود را در انجام بهینه فعالیت هایش نشان داد و حقوق، نیازها و آسیب پذیری های جوامع و عوامل زمینه ساز این آسیب پذیری ها را مورد توجه قرار داد، داوطلبان زیادی را در ماموریت های مختلف خود به همراه خواهد داشت.

۱-۶ نوآوری: هر زمانی هلال احمر متعهد شود که ضمن الهام از تاریخ و سنت های مشترک، برای آسایش و کرامت بشری در این دنیای در حال تغییر راه حل های پایدار و خلاقانه دارد، آنگاه داوطلبان زیادی را برای انجام ماموریت های بشردوستانه جذب و سازماندهی خواهد کرد.

*سوال* برای تحقق جامعه تاب آور چه کار باید کرد. هم اکنون چقدر جامعه تاب آور داریم. براساس اصول و مختصات اجتماعی خودمان چطور باید به این سمت حرکت کنیم؟

*پاسخ* برای تحقق جامعه تاب آور هلال احمر باید «کار بیشتر، عملکرد بهتر و دستیبابی افزونتر» در حوزه فعالیت های خود داشته باشد.

جمعیت هلال احمر باید بیشتر بر ماموریت «بهبود زندگی افراد آسیب پذیر از طریق بسیج توان انسانیت» و در چهار عرصه «ترویج اصول بنیادین و ارزش های بشردوستانه»، «پاسخگویی فوری به سوانح»، «آمادگی در برابر سوانح»، «بهداشت و «مراقبت» در جامعه فعالیت های خود را افزایش دهد.

هلال احمر باید سازمان خود را بیشتر مدرنیزه کند، حضور خود را وسیع تر کند، شبکه های داوطلبی را گسترش دهد، پاسخگویی را تقویت کرده و به بسط مشارکت بپردازد.

هلال احمر باید برای «نجات افراد و تغییر ذهنیت ها» اهداف و راهبرد جدید تعریف کند. به طور مثال هدف برای نجات زندگی افراد در حوادث طبیعی، حفاظت از معاش آنها و تقویت بازتوانی پس از سوانح و بحران ها – ممکن ساختن زندگی سالم و ایمن و ترویج جامتع شمولی و ارتقاء فرهنگ صلح و عای از خشونت.

هلال احمر باید برای آمادگی در مقابل سوانح و بحران ها و پاسخگویی به آنها، بازتوانی پس از سوانح و بحران ها، نظام مدیریت سوانح برنامه عملیاتی و Action Plan داشته باشد تا بتواند توانمندی های موثر در زمینه آمادگی برای پاسخگویی مناسب و بهنگام به سوانح و بحران ها، کاهش مرگ و میر، تلفات، خسارات و سایر پیامدهای مخرب سوانح و بحران ها و بازگشت کارکردهای جامعه پس از سوانح و بحران ها را ارتقاء دهد.

هلال احمر می تواند با هدف ممکن ساختن زندگی سالم و ایمن و ایجاد زیر ساخت های بهداشت بهتر با تقویت مقاوم سازی جامعه و کمک به توسعه پایدار، کاهش خطر  سوانح به این مهم بپردازد.

هلال احمر می تواند با اجرای این هدف به بهداشت فردی و گروهی بهتر و سیستم های منسجم تر بهداشتی، کاهش آسیب پذیری در قبال بلایای طبیعی و ساخت دست بشر و سازگاری بیشتر جامعه با زندگی زیست محیطی پایدار کمک کند.

«هلال احمر می تواند با امکان دخیل ساختن افراد محروم» برای تغییر نگرش های اجتماعی و کاهش انزوا و نادیده انگاشتن افراد محروم داوطلبان زیادی را جذب و سازماندهی کند و حمایت بیشتر عامه مردم از اصول بنیادین نهضت صلیب سرخ و هلال احمر و کاهش بدنامی و تبعیض را داشته باشد. سطوح کمتری از خشونت و تلفیق صلح آمیزی تری از تفاوت های اجتماعی و ادغام کامل تر افراد محروم را در جوامعشان ببیند.

هلال احمر باید به اقدمات توانا ساز بپردازد و باید تمرکز خاصی بر جوانان داشته باشد، چرا که جوانان سرمایه گذاری تعیین کننده ای برای امروز و فردا محسوب می شوند.

جوانانی که آموزش دیده و توانمند شده اند در نقش های چندگانه خود بعنوان یاری دهندگان، مبتکران، سفیران فرهنگی و مربیان همتا فعالانه در امر رهبری و مشارکت در فعالیت های داوطلبانه و حاکمیت، مدیریت و خدمات جمعیت های ملی خود، عمل می کنند.

هلال احمر باید در قبال جوامع و موضوع داوطلبی تعهد داشته باشد. چرا که جوامع قدرتمند و منسجم، شالوده ارائه خدمات کاربردی در جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر محسوب می شوند. بدین معنی که مردم مهم ترین منبع برای پیشرفت خود هستند که تنها با رهبری و هدایت امور توسط آنها امکان حفظ پیشرفتشان وجود خواهد داشت.

باید این را هم در نظر داشت که خدمت داوطلبانه مهم ترین رکن اجتماع سازی است چرا که داوطلبی موجب ترویج اعتماد و احترام متقابل می شود و افراد را ترغیب می کند تا شهروندانی مسئولیت پذیر باشند و محیطی را برای آنها فراهم می سازد که در آن می تواند مشارکت دمکراتیک داشته باشند.

*سوال* برای افزایش میزان اعتماد عمومی به هلال احمر چه کار باید کرد.

*پاسخ* امروزه پیگیری دیپلماسی بشردوستانه برای پیشگیری و کاهش آسیب پذیری در دنیای جهانی شده به عنوان یک اقدام توانا ساز در بین جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر به منظور ترغیب تصمیم گیران و صاحبنظران به این موضوع است.

دیپلماسی بشردوستانه تلاشی چند جانبه است که در آن ضمن تاکید به نیازها و حقوق افراد آسیب پذیر سعی می شود در تمامی فرایند گفتگو ها صدای رسای آسیب پذیران باشد.

همچنین نگاه و برنامه ویژه رییس جدید جمعیت هلال احمر به پنج  چالش جهانی «تغییرات اقلیمی»، «بحران و سوانح»، «سلامت»، «مهاجرت و هویت و ارزش» و  «قدرت و شمولیت»  می تواند آینده ای سرشار از حضور دائم و حالت تحرک را برای این جمعیت ملی پر افتخار به ارمغان بیاورد.

روز هشتم ماه می مصادف با ۱۸ اردیبهشت ماه، برای نخستین بار در سال ۱۹۸۴، به افتخار سالروز تولد ژان هانری دونان پیشنهاد دهنده و بنیانگذار تاسیس جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و برای یادآوری جایگاه صلیب سرخ و هلال احمر در تعیین سرنوشت و حیات نسل بشر در اقصی نقاط جهان، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر نام گرفته است.

دونان بازرگان سوئیسی که خود در سال ۱۸۵۹ میلادی در حال عبور از شمال ایتالیا بود، از نزدیک شاهد صحنه های رقت بار و پیامدهای دهشتناک نبرد سولفرینو بود، مشاهده کرد که چگونه هزاران سرباز مجروح و ناتوان در حال مرگ و بدون مراقبت رها شده، اجسادشان پس از جنگ مورد حمله دزدان و چپاولگران قرار گرفته بود.

وی پس از بازگشت به ژنو، شرحی با عنوان «خاطره ای از سولفرینو» را در مورد آنچه که دیده بود به رشته تحریر در آورد و در آن دو پیشنهاد برای بهبود امدادرسانی به قربانیان جنگ ارائه کرد که نخست ایجاد گروه های داوطلب در زمان صلح و درهمه کشورها برای مراقبت از مصدومان جنگی و دوم وادار کردن کشورها به پذیرش عقیده حمایت از امدادگران و مجروحان در میدان جنگ بود.

نخستین پیشنهاد هانری دونان به تشکیل جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر منجر شد که در حال حضار ۱۹۱ جمعیت در درون نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر وجود دارند. پیشنهاد دوم او نیز مبنایی شد برای تنظیم کنوانسیون های ژنو که اکنون ۱۹۳ کشور عضو آن هستند.

آری ژان هانری دونان در نگارش کتاب خاطره ای از سولفرینو تنها به وصف مصیبت های رقت بار ناشی از کشته شدگان و مجروحان این جنگ اکتفا نکرد، بلکه پیشنهاداتی انسان دوستانه و عملی را برای پایان دادن به آنها را ارائه کرد.
پیشنهاداتی که دونان در کتابش مطرح کرد، سه سال بعد با تشکیل نخستین هسته های نهضت بین المللی صلیب سرخ در شهر «ژنو» مهد پیدایش جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر به بار نشست.
برپایی نخستین کنفرانس بین المللی برای کمک رسانی به انسانهای متاثر و گرفتار در جنگ ها و بلایای طبیعی و غیر طبیعی در سال ۱۹۶۳ در ژنو و انتخاب صلیب سرخ رنگ برای متمایز کردن امدادرسانان از سایرین را باید نخستین اثرگذاری کتاب خاطرات سولفرینو به حساب آورد.

اگر چه دونان در سال ۱۸۹۵ میلادی ور شکست و دچار فقر و تهیدستی شدیدی شد، اما تا پایان عمرش از تلاش و کوشش برای کمک به انسانهای گرفتار در جنگ ها و تسکین آلام انسانهای دردمند و متاثر از دگرگونی های طبیعی و بلایا باز نایستاد و به خاطر همین تلاشها نیز در سال ۱۹۱۰، اندک زمانی پیش از مرگش به دریافت جایزه صلح مفتخر شد.

انتخاب سالروز تولد ژان هانری دونان به عنوان روز جهانی صلح در سال ۱۹۸۴ نیز به خاطر همین تلاشهای خستگی ناپذیر این تاجر سوییسی در فرهنگ سازی و مهندسی خدمات انسان دوستانه و اشاعه حقوق بین المللی بشر دوستانه صورت گرفته است.

امروزه از زمان نگارش کتاب خاطرات جنگ سولفرینو بیش از یک قرن و نیم سپری می شود و دیر زمانی است که دیگر هیچ بلا زده ای را در سراسر جهان نمی توان یافت که با مشاهده نشان های امدادی «صلیب و هلال سرخ» احساس آرامش خاطر و رهایی نکند.

از آن تاریخ تا به امروز، با مشاهده نشان و علامت صلیب سرخ و هلال احمر، به نشانه بارزی از یاری رساندن افراد توانا با شعار توان توانگران به نیاز نیازمندان براساس آمیزه های دینی مذاهب الهی مختلف از جمله اسلام و تمسک به آیات قرآنی و کتابهای آسمانی برمی خوریم.

اصول هفت گانه ای که منشا پیدایش خوبیها و مهرورزی های بیشماری با هدف تسکین آلام بشریت و انسان های دردمند و کم برخوردار و بر این اساس انسانیت، خدمات داوطلبانه، جهانشمولی، یگانگی، استقلال، بی غرضی و بی طرفی شکل گرفت و به کانون اتحاد مردم سراسر کره خاکی برای ارایه خدمات عام المنفعه و بشردوستانه تبدیل شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha