۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۰۵
کد خبر: 83304089
T T
۰ نفر

ظرفیت كشت گلخانه‌ای قم به 230 هكتار افزایش پیدا می‌كند

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۰۵
کد خبر: 83304089
ظرفیت كشت گلخانه‌ای قم به 230 هكتار افزایش پیدا می‌كند

قم - ایرنا - رئیس سازمان نظام‌مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی قم گفت: 180 هكتار گلخانه فعال در این استان وجود دارد كه با صدور مجوزهای جدید به 230 هكتار افزایش پیدا می كند.

به گزارش ایرنا، عباس خرمی عصر یكشنبه در جلسه سازمان نظام‌مهندسی كشاورزی در سالن جلسات استانداری قم ادامه داد: قم ازنظر كشت گلخانه‌ای دارای ظرفیت‌های قابل‌توجهی است.
وی در ادامه افزود: در استان قم 2 هزار و 500 تن عضو سازمان نظام‌مهندسی كشاورزی بوده كه ازاین‌بین 30 درصد را بانوان و 70 درصد را نیز مردان تشكیل داده‌اند.
وی با اشاره به وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان نظام‌مهندسی كشاورزی قم تصریح كرد: تنها 50درصد از فارغ‌التحصیلان نظام‌مهندسی كشاورزی در قم به‌صورت رسمی شاغل هستند.
خرمی گفت: با شكل‌گیری و‌ فعالیت 40 شركت مهندسی در بخش آب و كشت به‌صورت نسبی اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این رشته جذب شركت‌های مرتبط شده‌اند.
وی ادامه داد: با فعالیت مثبت شركت‌های مرتبط با آب و كشت راندمان تولید در بخش كشاورزی قم تا 40 درصد نسبت به سال‌های گذشته بهبودیافته است.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی قم تغییر الگوی كشت و استفاده بهینه از مصارف آب‌وخاك و همچنین افزایش راندمان تولید و كاهش هزینه تمام‌شده محصول را از اهداف و رویكردهای اصلی این سازمان عنوان كرد.
وی ادامه داد: در چهار سال گذشته 400 مجوز جدید در بخش فعالیت‌های مربوط به كشاورزی قم صادر و یك هزار و 900 مجوز دام و طیور نیز تمدیدشده است، همچنین در این مدت 80 مورد بهسازی واحدهای دام و طیور نیز انجام‌گرفته است.
وی تأكید كرد: فارغ‌التحصیلان رشته نظام‌مهندسی كشاورزی نیازمند آموزش‌های مجدد برای بازآفرینی دانش‌های گذشته هستند، در چند سال گذشته 3 هزار و 700 كلاس آموزشی در 33 عنوان مختلف ویژه این افراد برگزارشده است.
خرمی در ادامه با تاكید بر اهمیت ارتقای فنی و علمی مدیران فنی استان افزود: برای توسعه باغ های پسته قم و همچنین تامین غذای سالم در كنار افزایش راندمان تولید باید دانش فنی مدیران افزایش پیدا كند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ظرفیت قم در تولید قارچ خوراكی را مورد توجه قرار داد و عنوان كرد: سالانه بالغ‌بر 2 هزار و 120 تن قارچ خوراكی در استان تولید می‌شود.
وی در ادامه بیان كرد: در استان قم 44 واحد سم فروشی فعال بوده كه برای اطمینان از تامین غذای سالم نظارت‌های انجام‌شده در این بخش به‌صورت مستمر ادامه دارد، كاهش استفاده سموم كشاورزی از اهداف این سازمان است.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هشت كارخانه مجاز تولید خوراك دام در قم مشغول فعالیت بوده كه سال گذشته 800 مورد نمونه‌برداری از آن‌ها صورت گرفته است.
وی با انتقاد از فعالیت واحدهای غیرمجاز تولید خوراك دام ابراز كرد: 20 كارخانه غیرمجاز تامین و تولید خوراك دام در قم مشغول فعالیت هستند.
وی در ادامه با اشاره به طرح‌های انجام‌شده در سطح روستاهای استان گفت: در بخش دام، طیور و آبخیزداری 150 مورد ساخت‌وساز روستایی سال گذشته در قم انجام‌شده است.
خرمی تاكید: 12 مركز خدمات كشاورزی در سطح روستاهای استان مشغول خدمات‌رسانی به كشاورزان و دامداران استان هستند.
وی با انتقاد از عدم اجرای كامل قانون هوای پاك ابراز كرد: هوای پاك قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بوده اما متاسفانه این مساله هنوز به‌درستی در استان قم اجرا نمی‌شود.
وی گفت: برای فعالیت و استقرار صنایع آلاینده و آب بر، منابع آبی اختصاص پیدا می‌كند اما متاسفانه برای مسائل زیست‌محیطی و تولید منابع آبی به‌راحتی تامین نمی‌شود.
7403 / 1175

سرخط اخبار استان‌ها