۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۱۷
کد خبر: 83298305
T T
۰ نفر

منازلِ در حریمِ امن 'منبع آب' اهواز سند ملكی می گیرند

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۱۷
کد خبر: 83298305
منازلِ در حریمِ امن 'منبع آب' اهواز سند ملكی می گیرند

اهواز - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران گفت: دولت تصمیم دارد با رعایت الزامات قانونی برای ساكنان منازل منبع آب اهواز كه در حریم امن قرار دارند، سند مالكیت صادر كند.

سید محمد پژمان روز سه شنبه در حاشیه بازدید و بررسی منطقه ' منبع آب اهواز، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضرورت جابجایی 811 خانوار در بخشی از محدوده این منطقه، بیان كرد: تحقق این اقدامات مشاركت و همكاری مردم را می طلبد و همزمان به این موضوع هم فكر شد تا مردم از این بلاتكلیفی در خصوص مالكیت خارج شوند.
وی با اشاره به اینكه عرصه های منطقه منبع آب اهواز هم اكنون به نام دولت است، گفت: دولت قصد دارد از مالكیت این زمین ها خارج شود تا هرچه سریعتر مردم بتوانند صاحب سند بشوند.
وی افزود:صاحب سند شدن ساكنان منوط به اجرای طرح بازآفرینی شهری و رعایت برخی الزامات قانونی است و در این راستا اقدامات جدی در حال انجام و برنامه ریزی لازم در دست تدوین است.
پژمان ادامه داد: برخی از منازل این منطقه را می توان با انجام تغییرات و اعمال مدیریت شهری شرایط زندگی را برای مردم آن بهبود بخشید.
وی ادامه داد: در این صورت آن بخش از خانواده ها كه در حریم امن محدوده غیر رسمی منبع آب قرار دارند می توانند به سكونت خود ادامه دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:بناهای غیر امن در منبع آب اهواز ، در صورت بروز حوادث طبیعی آسیب می بینند؛ همچنین معابر این منطقه از عرض كمی برخوردار هستند كه دسترسی و خدمات رسانی مدیریت شهری را با مشكل و سختی همراه كرده است.
پژمان، سرانه های خدماتی در منبع آب اهواز را كمتر از حد استاندارد بیان كرد و افزود: برای اعمال سرانه خدماتی نیاز است عرصه هایی را آزاد كنیم تا خانواده ها بتوانند از میانگین خدمان شهری برخوردار باشند.
مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران اضافه كرد:علاوه بر این اقدامات روبنایی نیز می تواند به كیفیت زندگی در منبع آب كمك زیادی كند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه محدوده غیر رسمی منبع آب را اولویت كاری ستاد بازآفرینی شهری خوزستان بیان كرد و گفت: بر این اساس محدوده پرخطر منطقه نیاز به رسیدگی فوری دارد.

** سپیدار اهواز سكونتگاه جدید اهالی منازل در معرض خطر منبع آب
وی ادامه داد: برخی از خانه ها در كنار گسل و كابل های فشار قوی برق بنا شده اند كه لازم است هرچه سریعتر محل زندگی همه خانواده های ساكن در آنها جابجا شوند.
وی خانه هایی كه در معرض مخاطرات قرار دارند را 811 واحد اعلام كرد و گفت: به منظور جابجایی آنها زمینی به مساحت 20 هكتار در انتهای سپیدار اهواز درنظر گرفته شده است.
پژمان اضافه كرد: طرح شهرسازی برای زمین درنظر گرفته شده در دست تدوین است و سپس كار آماده سازی آن انجام خواهد شد.

** كمترشدن تشریفات و تصمیمات اداری فرسایشی
وی با تاكید بر سرعت بخشیدن به اقدامات ستاد بازآفرینی شهری، گفت: در این راستا باید از شیوه ای استفاده شود كه موضوعات ستاد در دستگاه ها از تشریفات اداری كمتر شود و تصمیمات از حالت فرسایشی خارج شوند.
وی یادآور شد: اجرایی شدن برنامه ریزی ها در ستادهای بازآفرینی شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است كه اعضای آن در شهرها باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.
كوی منبع آب اهواز از نخستین هسته های حاشیه ‌نشینی اهواز و در شرق این شهر واقع است. این منطقه در سال 1388 دارای وسعتی بیش از 750 هزار مترمربع و جمعیتی حدود 22 هزار نفر با یكهزار و 170 خانوار بود.
مهر سال 1396 در این منطقه صخره ای بزرگ از یك تپه بر روی منازل ساخته شده در پایین آن سقوط كرد تا با تخریب 2 باب منزل در این منطقه و مرگ 2 كودك خردسال بار دیگر توجه مردم و مسئولان را به این منازل ناایمن جلب كند.
ساخت ‌و ساز غیر مجاز، نداشتن پروانه ساخت و سند قانونی، نارسایی خدمات شهری، آلودگی زیست‌ محیطی، بیكاری، اشتغال كاذب و ... از مشكلات این منطقه حاشیه نشین اهواز است.
9931/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها