۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۵
کد خبر: 83292326
T T
۰ نفر
361 خلخالي در اثر بيماري هاي قلبي و عروقي جان باختند

اردبيل - يرنا - رييس دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي ، درماني خلخال گفت: پارسال از مجموع 617 فرد فوت شده در اين شهرستان 361 نفر به علت ابتلا به بيماري هاي قلبي و عرقي جان خود را از دست دادند.

به گزارش ايرنا ، دكتر علي اكبر شكارچي روز جمعه در همايش پياده روي با خانواده در خلخال افزود: بيماري هاي قلبي و عروقي رتبه نخست عوامل مختلف مرگ افراد را در اين شهرستان بخود اختصاص داده است.
وي كم تحركي ، تغذيه نامناسب ، بي توجهي به ورزش روزانه و فشار خون بالا از جمله عوامل مهم در ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي افراد و مرگ ناشي از اين بيماري در اين منطقه ذكر كرد.
وي اظهار داشت: حملات قلبي ارتباط مستقيمي با كم تحركي و چاقي افراد داشته و در صورتي كه ورزش روزانه در دستور كار خانواده ها قرار بگيرد مشكل فعلي وجود فشار خون بالا در بين بسياري از افراد كاهش خواهد يافت.
او گفت: در حال حاضر 30 درصد مردم خلخال چاق ، 38.6 درصد داراي اضافه وزن ، 1.4 درصد لاغر هستند و تنها 29.13 درصد كه بيشتر آنها با ورزش سر و كار دارند، وزن طبيعي دارند.
شكارچي بيان كرد: ورزش بهترين واكسن براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي بوده و مي تواند به عنوان مهم ترين عامل پيشگيري و درمان اين بيماري محسوب شود.
او همچنين از قند و نمك به عنوان 2 سم سفيد و مضر براي سلامتي ياد كرد و افزود: مصرف اصولي اين 2 ماده غذايي مهم و مورد مصرف روزانه از همان ابتداي جواني بايد مورد توجه افراد قرار بگيرد تا پس از رسيدن به سنين 30 سالگي و بالاي آن دچار اين بيماري نشوند.
او اظهار كرد: سرطان ها نيز رتبه دوم آمار مرگ و مير در اين شهرستان را دارد ، طوري كه در سال گذشته 113 نفر از مردم خلخال به علت دچار شدن به سرطان هاي مختلف جان باختند.
او افزود: مصرف بي رويه گوشت قرمز و همچنين مواد خوراكي مضر از جمله عوامل مهم ابتلاي افراد به سرطان هاي مختلف است.
دكتر شكارچي گفت: پس از بيماري هاي قلبي و عروقي و سرطان ها مرگ ناشي از حوادث و سوانح رانندگي و بيماري هاي تنفسي به ترتيب رتبه هاي سوم و چهارم علل مرگ در اين شهرستان را تشكيل مي دهند.
خلخال در جنوب اردبيل قرار دارد.
7119/6018

سرخط اخبار استان‌ها