۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۴۴
کد خبر: 83291701
T T
۰ نفر
بحران سيل در خراسان رضوي بهتر از ساير استانها مديريت شد

مشهد- ايرنا- رئيس شوراي اسلامي استان خراسان رضوي گفت:خوشبختانه در استان خراسان رضوي نحوه مديريت بحران سيل بسيار بهتر از استانهاي ديگر كشور بود.

سعيد برزويي روز پنجشنبه در چهاردهمين نشست مشورتي اعضاي شوراي اسلامي خراسان رضوي در مشهد افزود: آن چه كه مهم است اين است كه مسئولان بايد براي جبران خسارتهاي وارده ناشي از سيل برنامه جدي داشته باشند و مردم خسارت ديده را به حال خود رها نكنند ضمن اين كه بايد همه راههاي پيشگيري از بروز و تكرار بحران بررسي و عملي شود تا ديگر در آينده شاهد تكرار اين بحرانها نباشيم.
وي ادامه داد: به هنگام بروز بحران سيلاب اخير در نقاط مختلف كشور مردم و مسئولان آماده نبودند و به همين دليل متاسفانه خسارات مادي و تلفات انساني به كشور وارد شد.
رئيس شوراي اسلامي استان خراسان رضوي با گلايه از عدم حضور مسئولان استاني دعوت شده به اين نشست گفت: پس از گذشت حدود 20 سال از فعاليت شوراها در كشور متاسفانه نظام شورايي از طرف برخي از مسئولان جدي گرفته نمي شود به علاوه اين كه وجود قوانين محدود كننده اختيارات شورا از اين نهاد مردمي پيكره نيمه جاني باقي گذاشته است كه هنوز بايد براي دريافت كارت شناسايي هم منتظر مسئولان باشيم.
برزويي افزود: مسئولان بايد توجه داشته باشند كه شوراها بر آمده از قدرت و اختيارات مردمي اند و در راستاي اهداف نظام انجام وظيفه مي كنند و مظهر جمهوريت و مردم سالاري هستند لذا بايد تلاش شود تا تحكيم شوند.

* ضرورت مهار آبهاي شيريني كه به افغانستان مي رود
در ادامه اين نشست، نماينده مردم تايباد در شوراي اسلامي استان خراسان رضوي نيز گفت: هم اكنون روزانه صدها متر مكعب آب شيرين كشف رود از نقطه صفر مرزي به طرف افغانستان مي رود در حالي كه مي شود با چاره انديشي اين آبها را ذخيره و صرف كشاورزي و غني سازي سفره هاي آب زير زميني كرد كه لازم است مسئولان در اين راستا چاره اي بينديشند.
رسول حيدري مشاركت بيشتر اعضاي شوراهاي شهرستانها در تصميم گيريهاي منطقه با هدف دسترسي به پيشرفت و راههاي مطمئن مهار و پيشگيري از بحرانهايي نظير سيل را خواستار شد.
وي افزود: شوراها آشنا به امور مناطق هستند و به عنوان نمايندگان مردم بايد در تصميم گيريهاي منطقه اي شريك باشند.
نماينده مردم سرخس در شوراي اسلامي استان خراسان رضوي نيز علت اصلي بروز شدت در خسارات سيلاب اخير را دست اندازي انساني به طبيعت ذكر كرد و افزود: در طول 40 سال حق و حدود طبيعت رعايت نشد كه اين فجايع به بار آمد.
غلامرضا لالوي افزود: در حال حاضر به رغم تشنگي منطقه در فصول گرم سال در هر ثانيه بين 100 تا 600 متر مكعب آب از طريق رودخانه كشف رود به سمت افغانستان هدر مي رود در حالي كه مي شود با برنامه ريزي و سرمايه گذاري و احداث سد و سيل بند اين آب را براي مصارف شهري و كشوري ذخيره كرد.
نماينده مردم خواف در شوراي اسلامي استان خراسان رضوي نيز بر لزوم تقويت روحيه مطالبه گري شوراها تاكيد كرد و گفت: شوراهاي اسلامي به عنوان نمايندگان مردم بايد به وظيفه نظارتي خود در همه ارگانهاي زير مجموعه توجه داشته باشند.
محمد جان خداپرست افزود: برخي فكر مي كنند كه وظيفه اصلي شورا تعيين شهردار است در حالي كه يكي از وظايف شورا تعيين شهردار است و 90 درصد وظايف شوراها مربوط به بُعد نظارتي آنهاست.
نماينده مه ولات در شوراي اسلامي استان خراسان رضوي نيز در سخناني پيشگيري از اخذ تصميمهاي مقطعي و سليقه اي مديران در همه زمينه ها در شهرستانها را خواستار شد.
سيد جابر هاشمي گفت: براي توسعه و پيشرفت يك منطقه و برون رفت از بحرانها راهي جز لحاظ كردن برنامه هاي كارشناسي بلند مدت براي اجرا وجود ندارد.
نماينده شهرستان كلات كه در سيلاب اخير خراسان رضوي آسيبهاي بسياري ديده است نيز گفت: امسال نيز سيلاب از همان نقاط و به همان دلايل سال 96 به مردم كلات خسارات فراواني وارد كرد در حالي كه در اين مدت اگر چاره اي اساسي انديشيده مي شد مردم اين همه زيان نمي ديدند و طبيعت تخريب نمي شد.
احمد فرودي افزود: مسئولان براي چاره انديشي دراز مدت هزينه نمي كنند در حالي كه كنترل و مهار سيلابها نيازمند اتخاذ راهكارهاي كارشناسي و عملي است و با آمدن چند دستگاه ماشين و توزيع چند وعده غذاي گرم براي هميشه حل نمي شود.
در ادامه اين نشست ساير نمايندگان شهرستانهاي استان خراسان رضوي نيز به بيان مسائل و مشكلات منطقه خود پرداختند.
1922/6070

سرخط اخبار استان‌ها