۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۲۱
کد خبر: 83291205
T T
۰ نفر
لوازم خانگي و اسكان دايم نياز فوري سيل زدگان- پيمان پاكزاد**

پلدختر- ايرنا- سيل براي مردم و مسوولان آزمون بزرگي بود كه تمام اقشار جامعه و نهادهاي دولتي و غيردولتي را منسجم و متحد كرد، به طوري كه سيل ديگري بنام كمك هاي مردمي راهي مناطق سيل زده كشور شد اما اكنون نياز اصلي سيل زدگان تغيير كرده و آنها به جنس ديگري از كمك ها نياز مبرم دارند.

به گزارش ايرنا، هر چند استقرار موكب ها، چادرهاي هلال احمر، حضور جهادگران و امدادگران در منطقه تا حدودي نيازهاي اوليه سيل زدگان شامل مواد غذايي، بهداشتي و پتو را برآورده كرده، اما اكنون كمبود پوشاك، اسكان دايم و نبود اسباب خانه مهمترين مشكل آسيب ديدگان از سيل است.
ارزيابي ميزان خسارت هاي وارده به واحدهاي مسكوني سيل زدگان توسط بنياد مسكن و اعلام تخريبي يا تعميري بودن اين واحدها، تسريع در اسكان و تعمير واحدهاي آسيب ديده را مي طلبد تا با در پيش بودن فصل گرما مشكلات سيل زدگان مضاعف نشود.
گرماي هوا در روز، سرماي هوا در شب، باران، رطوبت، مشكلات بهداشتي و اسكان در چادر، زندگي را براي سيل زدگان بسيار سخت كرده و بر اين اساس نياز فوري براي ساخت واحدهاي مسكوني جديد به خوبي احساس مي شود.
با وجود اينكه كمك هاي مردمي به سيلزدگان همچنان ادامه دارد و مردم ايران هركدام در حد توان خود كمك مي كنند، اما همان طور كه گفته شد بايد نوع اين كمك ها تغيير يابد تا سيل زدگان بتوانند اندكي زندگي خود را سامان دهند.
عمق حادثه سيل به قدري است كه تمام وسايل خانه سيل زدگان نابود شده به طوري كه حتي ظرف غذا و پخت و پز هم ندارند؛ بر اين اساس مردم بايد نوع كمك هاي غيرنقدي خود را به سمت ارسال وسايل خانگي و ظروف يا كمك هاي نقدي معطوف كنند.
نابود شدن وسايل خانه سيل زدگان موجب شده حتي كساني كه سرپناه هم دارند، پس از گل روبي و پايان شتستشوي خانه توسط جهادگران، به علت نبود اسباب زندگي و وسايل پخت و پز نتوانند در واحدهاي مسكوني خود ساكن شوند.
بر اين اساس مسوولان بايد با سرعت بخشي به ارزيابي خسارت هاي وارده به واحدهاي مسكوني، ارايه تسهيلات بانكي و تسهيلات بلاعوض، آلام سيل زدگان را كاهش و به نوعي از آنان دلجويي كنند.
ادامه زندگي در چادر مشكلات بي شمار بهداشتي و اجتماعي را در شهرهاي سيل زده به وجود آورده كه در روزهاي آينده ممكن است خود موجب ايجاد بحران جديدي در منطقه باشد.
احداث واحدهاي پيش ساخته، استقرار كانكس و آغاز سريع بازسازي و ساخت واحدهاي مسكوني ضرورتي است كه با پيش بيني آن از احتمال شيوع بيماري هاي واگير و ايجاد يك بحران جديد در مناطق سيل زده جلوگيري كرد.
3093/518
خبرنگار ايرنا

سرخط اخبار استان‌ها